Dan Mirea: a fi sau a nu fi directorul Teatrului de Vest din Reșița?

mirea

Directorul interimar al Teatrului de Vest din Reșița, Dan Mirea, se află în centrul atenției publice de mai bine de o săptămână de zile, în urma scandalului declanșat după evaluarea dosarului său de candidat pentru funcția de director al acestei instituții de cultură reșițene, de către o comisie formată din oamenii de cultură Liubița Raichici, Erwin Josef Țigla și consilierul județean Petru Borduz.  Și pentru că libertatea de expresie este prima condiție de existență a redacției Reper 24, ați avut ocazia, în aceste zile, să lecturați punctul de vedere al colegului nostru, John Gavrilescu, în articolul intitulat „Manea de Caraș cu acorduri fine de Bach(us): Destinul meu de elitist, fu curmat de-un pesedist!“ http://reper24.ro/manea-de-caras-cu-acorduri-fine-de-bachus-destinul-meu-de-elitist-fu-curmat-de-un-pesedist/ . Nu sunt de acord cu multe din pasajele expuse de colegul meu, dar pentru că libera exprimare constituie un drept câștigat prin sânge în decembrie 89, nimeni și nimic nu îmi permite să calc în picioare articolul asumat și semnat de unul din colegii mei din redacție.  Și totuși…

Nu îl cunosc pe Dan Mirea din postura de prieten sau amic, nu am lucrat sub comanda lui în vreo piesă montată de artist. Ceea ce știu este că Dan Mirea este un actor, un conducător de teatru, un cântăreț de ocazie și un prezentator de evenimente. Așadar un om cu multiple veleități. Mai pot afirma că am fost la piesele Teatrului de Vest Reșița în perioada în care Mirea conducea instituția, atât la piese dedicate adulților, cât și celor mici. Asta e, chiar dacă ai trecut demult de poveștile cu Albă ca Zăpada sau Frozen, împins de bucuria copilului tău, vei călca pragul teatrului pentru a retrăi, de această dată prin ochii lui, universul poveștilor de altădat’. Am fost de fiecare dată plăcut impresionat de prestația trupei de actori de la Reșița. De curățenia și căldura pe care am simțit-o la Palatul Cultural. Și mai știu că teatrul nu traversează o perioadă de glorie financiară iar nevoile lui sunt apăsătoare. Totuși, din puținul lor, dar cu o bogăție spirituală imensă, acești actori ne-au oferit atât de multă emoție, la fiecare reprezentație pe care am urmărit-o.  Așadar rolul și importanța existenței acestui teatru pentru comunitatea din Reșița nu cred că pot fi puse în discuție. Teatrul trebuie să își continue existența la noi, în capitala Banatului de Munte, dar cu o atenție sporită din partea celor ce se ocupă de alocarea bugetară dedicată acestui subiect, una care atunci când este calculat exercițiul financiar să țină cont de nevoile pe care le are o instituție de o asemenea pretenție!

Și pentru că Dan Mirea nu a luat nota de trecere pentru a deveni directorul Teatrului de Vest din Reșița, în urma mediei celor trei note cumulate ale membrilor comisiei care au notat lucrarea managerului, actorii si managerul interimar au convocat o conferință de presă din care vom încerca să vă oferim punctul de vedere al celui care se consideră nedreptățit atât de comisia de evaluare, cât și de către cea de contestații, în care Mirea vede o conspirație sau un act de rea credință peste care și-au pus pecetea consilierii județeni Borduz și Popovici.

Dan Mirea: „Nu sunt supărat că n-au fost în viața lor la teatru dar de ce nu i-au lăsat pe alții să mă evalueze?”

Le mulțumesc colegilor mei că au luptat alături de mine și îmi doresc ca această poveste frumoasă, începută acum 71 de ani, să meargă mai departe. Cred că ceea ce s-a întâmplat este o dovadă clară a faptului că în viață nu trebuie să crezi doar în principii, trebuie să mai crezi și în conjuncturi și atunci când ele sunt așa cum sunt ai dreptul să ripostezi dacă ești demn și ai dreptul să își spui punctul de vedere. Asta voi face și eu.

Nu mi s-a impus să particip la acest concurs, nu am fost rugat de către nimeni, nu am făcut jocul nimănui. Am participat la acest concurs datorită unei conjuncturi, am slujit 18 ani teatrul, am ajuns să fiu directorul artistic al acestui teatru sub manageriatul domnului Vlădulescu, despre care nu vreau să vorbesc, voi lăsa istoria să o facă. În acești ani am încercat, împreună cu oamenii care mi-au fost alături, sa slujesc scena, să readucem înapoi publicul, să le arătăm oamenilor că această instituția, chiar dacă a avut de multe ori ușa închisă de cei care decid destinele acestui județ.

Am făcut împreună cu oamenii din jurul meu, cu bugete mai puține decât în alți ani, trei festivaluri mari de teatru, la care au venit mari personalități culturale ale acestei țări. Am adus spectacole în acest oraș pe care publicul cred că merita să le vadă pe lângă producțiile noastre. Am creat un festival pentru copii la care toți copiii și părinții din Reșița s-au bucurat de un fenomen în premieră în acest oraș. Dar mai important decât asta este că am respectat cu deontologie și respect publicul, spectacolele, ne-am respectat unii pe alții chiar dacă uneori au existat conflicte în culise. Pe scenă nu s-a văzut acest lucru și asta, în primul rând, din respect pentru publicul nostru.

Cred că acest teatru, nu știu dacă eu merit să îl conduc, dar cred că trebuie condus de un om de specialitate. Dacă mi-am asumat acest drept de a participa la acest concurs a fost din mai multe considerente. În primul rând, am crezut că pot, apoi, am știut că am lângă mine oameni care mă susțin și suțin acest teatru și am știut că Reșița va avea public de calitate și 70 de ani de acum înainte și oamenii se vor ridica în picioare la finalul unui spectacol. Acestea au fost considerentele pentru care am participat la acest concurs.

Le spun colegilor mei că nu mi-e frică să fiu jurizat, nu mi-e frică să ies în fața unei comisii de specialitate dar nimeni și nimic pe lumea aceasta nu are dreptul să îmi șansa de a participa la un concurs după reguli, condiții și legislații. Îmi pare rău că nu au fost mai mulți care să se alăture acestui vis nebun de a prelua acest teatru dar sunt sigur că acest teatru trebuie să fie condus de către un om de specialitate.

Eu din acest teatru voi pleca atunci când nu mai cred în ideea de a fi actor și de a sluji scena. Avem însă dreptul să trăim demn cu noi și să ne respectăm. Voi trăi demn de acum înainte și nu voi lăsa pe nimeni să mă calce în picioare.

Nu vreau să comentez ce au declarat membrii comisiei dar voi face un gest de normalitate, le voi transmite celor doi membri de Consiliu Județean din comisie două invitații la teatru și un caiet cu programul ultimei ediții a Festivalului Internațional de Teatru. Îmi pare rău că nu au fost în sală să vadă spectacolele, nu ar fi trebuit decât să vină și ar fi intrat cu siguranță pe un loc rezervat. Le voi da invitații la spectacolul Zbor deasupra unui cuib de cuci, un spectacol care face cinste acestui oraș și la care participă toți actorii acestui teatru.

Nu sunt supărat că n-au fost în viața lor la teatru, nu voi face caz din asta, voi întreba doar de ce nu i-au lăsat pe alții care au fost măcar o dată la teatru să mă evalueze pe mine și să evalueze activitatea acestui teatru“, a afirmat Dan Mirea.

Au rostit cuvinte de apreciere la adresa muncii și al sacrificiului depus în acest teatru de Dan Mirea, oamenii de cultură Titus Crîșciu, Vuc Stepan, actrița Camelia Ghinea, mesajul fiind unul de solidaritate cu Mirea din partea întregii echipe de la Teatrul de Vest Reșița care își doresc ca directorul interimar să își continue activitatea în această instituție culturală, iar așa cum spunea Stepan, cultura, educația și sănătatea nu sunt domenii profitabile pentru cei care investesc în ele, dar existența lor și valoare pe care o dau acestea unui neam nu poate fi pusă la îndoială. Un mesaj de susținere vine de la Paris de la unul din cei mai importanți dramaturgi ai neamului românesc, Matei Vișniec, după Eugene Ionesco al doilea mare dramaturg român care a reușit să se impună în lumea selectă și conservatoare a teatrului parizian.

Consilier județean Petru Borduz: „Liubița Raichici mi l-a zugrăvit pe candidatul Mirea în „Salvatorul“ Teatrului de Vest din Reșița. Salvator pe 6.000 de lei și cu o lucrare lamentabilă! Raichici și-a dorit ca Mirea, să devină director mai mult decât candidatul!“  

Reper 24 a reușit să obțină un punct de vedere din partea lui Petru Borduz, consilierul județean care a notat cu 6 lucrarea lui Dan Mirea. „În primul rând trebuie să spun că am fost înregistrați mai ceva ca la securitate la acest examen! Cu mine nu a vorbit nimeni din presă pentru a-mi solicita un punct de vedere. Mi s-a părut dubios că singurul dosar acceptat a fost cel al domnului Mirea, deși au mai fost dosare depuse. Totul trebuia tranșat repede, la foc automat. Ceva mi s-a părut că nu era în regulă de la început la acest concurs. Nu-l cunosc pe Dan Mirea, nu am fost la teatru Doamna Liubița Raichici și domnul Erwin Țigla nu și-au justificat nota acordată pentru lucrarea domnului Mirea, deși ni s-a cerut acest lucru de la ănceput. Am fost singurul care am justificat nota acordată în urma evaluării. Dacă eu am greșit, ar fi trebuit ca după ce această lucrare a fost punctată de comisia de evaluare, comisia de contestații să ofere o notă mai mare pentru lucrarea domnului Mirea. Paradoxal, în ciuda celor pe care le pretinde domnul Mirea, această comisie a acordat o și mai mică notă pentru aceeași lucrare.

Nu e posibil ca un subcapitol să îl tratezi în 4 rânduri! Proiectul domnului Mirea are o grămadă de greșeli. Domnul Mirea pur și simplu a sfidat comisia prin lucrarea de 30 de pagini, deși proiectul managerial ar fi trebuit să conțină 100 de pagini. Văd că doamna Liubița a făcut declarații la adresa mea și are o seamă de nemulțumiri. O întreb public, de ce nu i-a acordat o notă mare domnului Mirea, dacă a considerat că lucrarea merita? De ce i-a acordat nota 7, ca de altfel și Erwin Țigla? Eu și Erwin Țigla am fost neutri, la doamna Liubița Raichici s-a simțit o afinitate pentru candidatul Mirea. Personal, mi-am făcut treaba, nu am conștiința încărcată. Doamna Liubița Raichici mi l-a zugrăvit pe Dan Mirea în salvatorul teatrului de la Reșița, că nimeni n-o să vină în locul acestui director, că nimeni n-o să vrea. Salvator pe un salariu de 6.000 de lei. “, a transmis consilierul județean Petru Borduz. Întrebat dacă știe faptul că Matei Vișniec este solidar prin mesajul lui cu Dan Mirea, Borduz a recunoscut că nu știe cine este dramaturgul și nici nu îl interesează ce mesaj a transmis acesta de la Paris.

Care va fi soarta Teatrului de Vest Reșița și ce șanse mai are Dan Mirea să rămână la cârma acestei instituții, vom afla în perioada următoare.

Sergiu TABAN

 

 

Stiri similare

4 Comentarii

  1. Ramstein

    Tampitii astia de consilieri de la psd au numit director interimar un mutalau care vine pe jos din govandari sa nu si cheltuie bani cu transportul, are adidasi rupti si scoate doua vorbe la 10 minute , Mariu Tudor care nu stie nimic nu are nici o relatie pentru a organiza ceva , nu stie pe ce lume traiestenu l cunoaste nimeni , o marioneta ….asta au ales cei de la consiliul judetean la instistentele unei actrite de doi lei Ana Cizler care numai ea stie cum a ajuns actrita consiliu judetean condus de acest incompetent si fricos Hurduzeu care nu are coloana vertebrala si care intr un an de zile nu a facut nimic pentru acest judet. Vom avea un teatru de exceptie . Felicitari.

    Raspunde
    1. zero

      In loc sa te bucuri ca inca mai aveti in oras un teatru si ceva actori.
      Altii mai au in loc de teatru doar o cladire goala…

      Raspunde

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Reper24 nu îşi asumă răspunderea pentru comentarii, deoarece nu-i aparţin şi îşi rezervă dreptul de a interzice sau de a şterge comentariile care conţin: insulte, instigări la ură, la violenţă sau la acte ilegale, exprimări obscene/vulgare
Citiţi şi Politica Redacţiei