Ioan Popa: „Sunt încrezător că vom avea tramvaie bune la Reșița”! Chiar dacă vin din Turcia!

modelmic

Primarul Ioan Popa se declară încrezător că tramvaiele ce vor ajunge în municipiul Reșița vor fi unele de calitate. Edilul susține că deși inițial și el a avut rezerve atunci când a aflat că o firmă din Turcia a fost singurul ofertat la licitația derulată la Ministerul Dezvoltării pentru cele 13 tramvaie ce vor reveni Reșiței, după ce s-a interesat, a ajuns la concluzia că este vorba o companie serioasă, care va reuși să facă treabă bună în cazul în care va fi declarată câștigătoare. Tramvaie produse de firma DURMAZLAR, cea care a depus oferta și pentru Reșița, circulă și în marile orașe turcești, cum ar fi Istanbul, Bursa sau Izmir.

„Publicul trebuie să înțeleagă că toată procedura de licitație pentru achiziția tramvaielor a fost realizată de Ministerul Dezvoltării. Noi le-am cedat acest drept, împreună cu multe alte orașe din România, pentru că exista riscul de a pierde vreo 700-800 de milioane de euro la nivel de țară ca dezangajare, pentru că nu au fost consumați banii până în decembrie anul trecut. Și atunci dânșii au făcut licitație pentru achiziția de autobuze și tramvaie pentru mai multe orașe din România.

A fost o licitație deschisă, pe sistemul electronic de achiziții publice, la care a avut acces oricine și vreau să vă spun că noi am colaborat cu Ministerul și am avut informații de-a lungul celor 4-5 luni cât a stat licitația deschisă pe sistemul electronic. Au fost cel puțin 4-5 firme care s-au interesat, au cerut clarificări și înainte de licitație noi am avut discuții cu companii, de exemplu cu PESA din Polonia, cu Astra Vagoane Arad, cu Skoda din Cehia și rezultatul este cel pe care îl vedeți. Nu au existat limitări care să ducă într-o direcție. Tramvaiele sunt între 18-21 de metri, cabină față – spate, deci nu a fost ceva particular să poată să spună cineva că nu fac acest gen de tramvaie. Nu, pentru că dacă se întâmplă să nișezi piața prin niște cerințe pe care nu le poate face oricine, se poate contesta, să se ceară să se revină la condiții normale”, explică Ioan Popa.

Citește și Tramvaie turcești la Reșița? Vezi cine s-a înscris la licitația pentru cele 13 tramvaie destinate reșițenilor

Primarul reșițean declară că în ultimii trei ani a vizitat de mai multe ori compania Astra Vagoane Arad, dar că aceasta a ales să nu se prezinte la licitație, cel mai probabil din cauza faptului că nu ar face față volumului mare de comenzi, la momentul de față arădenii având de onorat comenzi până în anul 2028, inclusiv pentru mai multe orașe din România, printre care Cluj, Oradea sau Arad. Administrația locală din Reșița a intrat în contact și cu polonezii de la PESA, dar deși aceștia s-au arătat interesați, într-un final nici ei nu au participat la licitație:

„Oamenii au venit, au cerut clarificări până în ultimul moment, dar într-un final nu s-au mai prezentat și ne-am trezit că singurii care s-au prezentat a fost această companie din Turcia. Mărturisesc cu sinceritate că primul impuls pe care l-am avut și eu a fost același cu cel al majorității oamenilor care au rezerve atunci când aud de Turcia sau China. Dar, după aceea m-am interesat despre ce este vorba. Este o firmă foarte serioasă, au tramvaie în patru orașe din Turcia, au un contract în Polonia pentru 22 de tramvaie și vreau să vă spun că acum, cu globalizarea asta, nimeni nu face lucruri în țară, majoritatea sunt asamblatori. O spun deschis și Astra Vagoane sunt tot asamblatori. Adică motoarele vin de la Siemens sau Bosch, boghiurile vin de la firme germane sau italiene, ușile electrice vin de la firme din Suedia, deci practic marea majoritate a componentelor importante dintr-un tramvai se fac de către profesioniști și vin doar asamblate într-o parte sau alta a lumii, în funcție de cât de joasă este manopera. Deci eu sunt încrezător că dacă turcii vor fi câștigătorii acestei licitații vor face o treabă bună și vom avea tramvaie bune la Reșița”.

În prezent, Ministerul Dezvoltării evaluează oferta turcilor, atât din punct de vedere tehnic cât și financiar, urmând ca peste câteva săptămâni să anunțe dacă DURMAZLAR este câștigătorul licitației sau dacă va fi reluată întreaga procedură.

 

Karina TINCUL

Distribuie pe:

Stiri similare

4 Comentarii

  1. zero

    “Au fost cel puțin 4-5 firme care s-au interesat, au cerut clarificări … Siemens sau Bosch …”, explică Ioan Popa.

    Normal.
    S-au interesat, au aflat de “ţepele” şi mânăriile beneficiarului tăiţelu’ şi nu s-au mai înscris la nici o licitaţie pentru Reşiţa.

    Raspunde
  2. Turcu

    Firma e cu capital german, în Turcia se face doar asamblarea. Chiar dacă firma era din Germania..tot cu turci lucrau. În al doilea rand firma respectiva e doar inscrisa la licitatie nu inseamna ca o va și castiga. Chiar dacă e singurul ofertant dacă nu îndeplinesc cerințele din caietu de sarcini licitația va fi reluată. Așa că..încă un subiect care de fapt nu e un subiect…Cel putin nu încă!

    Raspunde
  3. RUSINE

    RUSINE TAIETELE !!!! Speli bani hă ho’tule ! Nu sunt locuri de munca in orasu asta si tu faci achizitii inutile !? Esti un mare ZEROU !

    Raspunde
  4. zero

    P.S.
    „nu a fost ceva particular să poată să spună cineva că nu fac acest gen de tramvaie … să se revină la condiții normale”, explică Ioan Popa.

    Minte!
    A impus (ştie el de ce şi pentru cine) cabina faţă + cabină spate şi uşi pe ambele laturi (metrou). Nimic “particular” :)
    Mai rămân eventual de impus şi câta linie de contact laterală sau subterană şi boghiuri aeriene.
    Dement-sprechend?

    Raspunde

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Reper24 nu îşi asumă răspunderea pentru comentarii, deoarece nu-i aparţin şi îşi rezervă dreptul de a interzice sau de a şterge comentariile care conţin: insulte, instigări la ură, la violenţă sau la acte ilegale, exprimări obscene/vulgare
Citiţi şi Politica Redacţiei