Organizația veteranilor din teatrele de operații sesizează Avocatul Poporului! Plafonarea soldelor militarilor din MApN ar fi neconstituțională!

solde

Ordinul Militar al Veteranilor din Teatrele de Operații a emis o petiție pe care o adresează atât instituțiilor abilitate din domeniul apărării naționale, cât și Avocatului Poporului și presei în speranța că aspecte neconstituționale dintr-o ordonanță de urgență emisă în 2020 privind plafonarea soldelor militarilor din MApN vor fi sesizate Curții Constituționale.

„În urma îngheţării/plafonării soldelor militarilor activi din Ministerul Apărării Naţionale şi a pensiilor militarilor rezervişti pensionari pe tot parcursul anului 2021, prin adoptarea şi publicarea în Monitorul Oficial nr. 1332/31.12.2020 a O.U.G. nr. 226 din 30.12.2020, Ordinul Militar al Veteranilor din Teatrele de Operaţii, asociaţie reprezentativă a veteranilor activi şi rezervişti, a emis un punct de vedere pe care îl comunică oficial, instituţiilor cu atribuţiuni în domeniul apărării şi siguranţei naţionale, Avocatului Poporului precum şi mass-mediei.

În acest sens, invocând rolul de Protector al demnităţii şi al tradiţiilor militarilor veterani – asumat prin Statut, precum şi dreptul la opinie şi liberă exprimare aşa cum sunt ele definite prin Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, Ordinul Militar al Veteranilor din Teatrele de Operaţii sesizează şi vă comunică următoarele aspecte pe care vă rugăm să le analizaţi şi să dispuneţi de urgenţă sesizarea Curţii Constituţionale a României cu privire la neconstitutionalitatea:

-     art I alin (1) din OUG 226/2020 – “Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (4) şi (4A1) lit. c) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2021, începând cu data de 1 ianuarie, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor de funcţie/salariilor de funcţie/indemnizaţiilor de încadrare lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se menţine la acelaşi nivel cu cel ce se acordă pentru luna decembrie 2020 în măsura în care personalul ocupă aceeaşi funcţie şi îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.”

-     art. I alin. (5) din OUG 226/2020 – “În anul 2021, începând cu luna ianuarie, instituţiile publice de apărare, ordine publică şi securitate naţională acordă cuantumul compensaţiei băneşti, respectiv al alocaţiei valorice pentru drepturile de hrană actualizate la nivelul lunii ianuarie 2019, potrivit normelor în vigoare.”

-     art. VIII alin. (7) din OUG 226/30 decembrie 2020 : „Prin derogare de la art. 59 alin. (1) din Legea nr. 223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificările şi completările ulterioare, în anul 2021 pensiile militare de stat stabilite în condiţiile legii nu se indexează cu rata medie anuală a inflaţiei”.

-     art. 29 lit. e) din Legea nr. 80/1995: “Cadrelor militare în activitate le este restrânsă exercitarea unor drepturi şi libertăţi, astfel: e) constituirea în diferite forme de asociere cu caracter profesional, tehnico-ştiinţific, cultural, sportiv- recreativ sau caritabil, cu excepţia celor sindicale ori care contravin comenzii unice, ordinii şi disciplinei specifice instituţiei armatei, este permisă în condiţiile stabilite prin regulamentele militare”,

În sprijinul acestor aspecte de neconstituţionalitate sesizate, venim cu următoarele argumente:

  1. Personalul activ al M.Ap.N. este plătit şi la ora actuală la nivelul anului 2009, din cauza tăierilor cu 25% din soldă şi normei de hrană, de către guvernul de atunci al României; nerespectarea prevederilor legii salarizarii unitare nr. 153/2017 , prin care urma să se ajungă la o creştere treptată, până la atingerea maximelor prevăzute, este o încălcare gravă a art. 16 din Constituţie (egalitatea în drepturi), în condiţiile în care prin Legea nr. 42/2020 care modifică Legea-cadru nr. 153/2017, alte categorii socio-profesionale au beneficiat deja de aceste creşteri (art. II / L 42/2020, personalul din cadrul Institutului pentru studierea problemelor minorităţilor naţionale, o creştere salarială de 100%; art. III / L42/2020, personalul din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul Rutier, o creştere salarială de 20%; art. IV / L42/2020, personalul din cadrul bibliotecilor naţionale şi al muzeelor de importanţă naţională, o creştere salarială de 30%).

„Art. 16 (1) Cetăţenii sunt egali în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi tără discriminări.

(2) Nimeni nu este mai presus de lege”.

Aceeaşi încălcare a art. 16 din Constituţia României, o constatăm şi în cazul pensionarilor militari, care din cauza modificării Legii nr. 223/2015 prin OUG 59 din 2017 art. VII pct. 2, nu au beneficiat de nici o indexare a pensiei în anul 2020 în mod discriminatoriu, în timp ce pensionarii civili au beneficiat de o indexare de 14%, ba mai mult, prin efectele OUG 226/2020 nu beneficiază de indexarea cu rata medie anuală a inflaţiei, în timp ce magistraţii sunt exceptaţi de la această plafonare.

  1. Deşi art. 11 din Convenţia Europeană a Drepturilor Omului recomandă statelor semnatare să acorde cetăţenilor săi libertatea de asociere, inclusiv în organizaţii sindicale, statul român prin instituţiile sale în drept, nu acordă militarilor activi dreptul la organizare sindicală, încălcând astfel prevederile Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, dar şi ale art. 53 din Constituţia României:

„Art. 53. (1) Exerciţiul unor drepturi sau al unor libertăţi poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securităţii naţionale, a ordinii, a sănătăţii ori a moralei publice, a drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor; desfăşurarea instrucţiei penale; prevenirea consecinţelor unei calamităţi naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav. (2) Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate democratică. Măsura trebuie să fie proporţională cu situaţia care a determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu şi fără a aduce atingere existenţei dreptului sau a libertăţii”.

Mai mult, în mod abuziv şi cu bună-ştiinţă că militarii nu sunt reprezentaţi sindical, li s-a impus această plafonare, în baza faptului că militarii activi nu pot protesta sau lua o poziţie oficială legală.

  1. Nu în ultimul rând, nerespectarea şi încălcarea legislaţiei în vigoare, prin plafonarea şi neplata drepturilor salariale şi a pensiilor militarilor, tensiunile create astfel în mod artificial în rândul acestei categorii socio-profesionale a militarilor, poate deveni o problemă de siguranţă naţională.

Astfel, în cazul OUG 226/2020, dar si în cazul OUG 59/2017 se încalcă art. 63 din Legea nr. 24/2002: o ordonanţă de urgenţă nu poate deroga niste prevederi stabilite într-o lege, legea fiind o norma juridică superioară ordonanţei de urgență”, precizează Prim vicepreședintele Ordinului Militar al Veteranilor din Teatrele de Operații, Manuel Vlăduț.

 

Lorena POENARU

Distribuie pe:

Stiri similare

1 Comentariu

  1. Soldatul patriot

    Nu ați înțeles ca “dreapta” urăște toți angajații sau foștii angajați ai statului? Nu vedeți ce voință nebună au sa pună mâna pe funcții la stat? Ei venind din mediul privat, unde cat le-a fost bine ( cuparau facturi la coltul străzii, nu plateau taxe la stat) au stat si au făcut milioane iar acum cand s-a “nasolit” dau buzna la funcții publice, isi aduc slugile din mediul privat , ramase fara afaceri și, chipurile, fac reforme. Câta ipocrizie.

    Raspunde

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Reper24 nu îşi asumă răspunderea pentru comentarii, deoarece nu-i aparţin şi îşi rezervă dreptul de a interzice sau de a şterge comentariile care conţin: insulte, instigări la ură, la violenţă sau la acte ilegale, exprimări obscene/vulgare
Citiţi şi Politica Redacţiei