Petiție pentru Semmeringul bănățean! Dispariția acestui obiectiv turistic, o pierdere inestimabilă pentru zonă!

modelmic

Mai multe ONG-uri din Caraș-Severin au trimis o petiție către ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor, Lucian BODE, pentru păstrarea circulației feroviare zilnice pe ruta Oravița-Anina (Semmeringul bănățean).

În petiția semnată de Erwin Tigla, președintele Forumului Democratic al Germanilor din Caraș-Severin, Camelia Duca, președintele Societății pentru Cultură Metarsis, Andrade-Ionuț Bichescu, rectorul Universitășii Eftimie Murgu din Reșița, Nadia Potoceanum, președintele fundației Activity, Andrei Bălbărău, manager Muzeului Cineastului Amator, Corneliu Martin, președintele Asociației Dunărea Moldova Nouă, Cornel Popovici Sturza, președintele Grupului Ecologic de Colaborare Nera, Iosif Morac, vicepreședinte/Director executiv Asociația Speologică Exploratorii, Alin Ciulă, președintele Asociației Altitudine, Mihai Constantinescu, președintele Asociației Natura Transilvaniei, Raluca Peternel, manager Proiecte WWF Romania și Andrei Szabo, președintele Asociației Euroland Banat, se atrage atenția asupra faptului că dispariția acestui obiectiv turistic va duce la pierderi inestimabile, pe termen lung, pentru orașele Anina, Oravița și întreaga zonă.

Calea ferată Oravița -Anina, prima cale ferată montană și cea mai spectaculoasă de pe teritoriul României, riscă să fie închisă după 14 decembrie 2019 printr-o decizie arbitrară a companiei CFR Călători. Din păcate, CFR Călători a decis să transforme această cale ferată într-una așa-zis turistică, pe care se va circula doar dacă sunt rezervate 30 de locuri, și asta cu 15 zile înainte de ziua călătoriei. Vă reamintim, calea ferată Oraviţa – Anina este cea mai veche cale ferată de munte de pe teritoriul actual al României, dată în funcţiune la 15 decembrie 1863. Supranumită „Semmeringul bănăţean”, este una dintre cele mai frumoase şi impresionante linii de cale ferată de munte din sud-estul Europei. „Drumul de fier” are 14 tunele săpate în stânca muntelui şi 10 viaducte peste văi adânci.

Cu o lungime de 33,4 km, bătrâna cale ferată urcă – de la 218 m altitudine (Oraviţa), la 558 m (Anina), cu o diferenţă de nivel de 338 m, o pantă de înclinare de 20‰ şi curbe cu raze strânse (114 m). Calea ferată ocolește Munții Aninei prin Valea Jitinului peste care este și cel mai grandios viaduct, Viductul Jitin, înalt de 35 m și lung de 230 m, având 5 deschideri. Pe lângă frumusețea peisajului, originalitatea traseului și spectaculozitatea lucrărilor tehnice, calea ferată Oravița-Anina este singura legătură pentru multe dintre comunitățile din Valea Carașului. Ea are un rol major atât pentru legătura dintre Oravița și Anina, cât și pentru comunele situate pe acest traseu.

Trebuie să accentuăm faptul că dispariția acestui obiectiv turistic de importanță națională, va duce la pierderi inestimabile, pe termen lung, pentru orașele Anina, Oravița și întreaga zonă, ce încearcă să își revină economic prin turism.
Subliniem faptul că linia de cale ferată Oravița-Anina este clasată ca monument de patrimoniu, clasa A (Lista monumentelor istorice LMI CS-II-a-A-10949.02) și reprezintă una dintre pricipalele atracții din județul Caraș-Severin și din întregul Banat Montan.

Din aceste motive vă solicităm dumneavoastră, Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor și SN CFR SA (CFR Călători, CFR Infrastructură etc.) păstrarea și pe mai departe a unei curse zilnice regulate de călători pe calea ferată Oravița – Anina și retur, menținerea acesteia în viitorul Mers al trenurilor (cu valabilitate începând cu data de 15.12.2019) pentru ca locuitorii zonei să dispună de un mijloc de transport, iar turiștii să se poată bucura de frumusețea peisajelor din Munții Banatului! Bineînțeles, susținem și componenta turistică vizată de CFR Călători, această cursă zilnică putând fi oricând suplimentată cu alte curse de garnituri turistice în funcție de nevoi.

Prezentei petiții, vă putem trimite tabelul cu cele peste 8500 de semnături strânse în doar câteva zile, până în acest moment. Coaliția de ONG-uri care a inițiat prezenta petiție și semnatarii ei Vă asigurăm că numărul organizațiilor și persoanelor îngrijorate de demersul CFR Călători, a celor care se alătură prezentei petiții și, implicit, al semnatarilor, va continua să crească și în zilele ce vor urma.

În data de 15 decembrie linia ferată Oravița-Anina împlinește 156 de ani. Mulți dintre semnatarii acestei petiții își doresc să serbeze această zi chiar în tren, să admire această capodoperă de inginerie, peisajele spectaculoase, văile adânci, parcurgând Semmeringul bănățean. Contăm pe sprijinul dumneavoastră pentru a putea sărbători în tren acest traseu deosebit”, se arată în petiția către ministrul Transporturilor.

foto: Dan Ticulescu

 

 

Karina TINCUL

Stiri similare

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Reper24 nu îşi asumă răspunderea pentru comentarii, deoarece nu-i aparţin şi îşi rezervă dreptul de a interzice sau de a şterge comentariile care conţin: insulte, instigări la ură, la violenţă sau la acte ilegale, exprimări obscene/vulgare
Citiţi şi Politica Redacţiei