Un ultim strigăt pentru salvarea Semmeringului Bănățean!

 

semering 12

E din ce în ce mai aproape momentul când călătoriile pe calea ferată Oravița – Anina se vor opri”, sunt cuvintele cu care tânărul Georgian Popovici vrea să atragă atenția asupra pierderii unuia din fascinantele obiective ale Banatului Montan, o pierdere imensă pe care o va suferi zona noastră și locuitorii ei.

Calea ferata Oravița – Anina, prima cale ferată montană și cea mai spectaculoasă de pe teritoriul României, se va închide, fără implicarea tuturor factorilor de decizie, ultima zi de circulație pe acest traseu fiind 14 decembrie.

Georgian Popovici, tânărul care a realizat și un filmuleț de promovare a traseului de cale ferată Oravița-Anina, crede că șansele ca această rută feroviară să se închidă definitiv sunt foarte mari pentru că CFR Călători a decis să transforme această cale ferată într-una turistică, care va circula doar când sunt rezervate 30 de locuri, cu 15 zile înainte de ziua călătoriei. În esență, această decizie nu este rea, spune Georgian Popovici, dar nu s-au luat în calcul următoarele lucruri:

CFR Călători nu a pregătit o platformă de rezervare online, astfel că 95% din călători nu vor mai putea rezerva un loc, deoarece doar prin agenții de turism se va mai putea circula. În anul 2019, majoritatea călătorilor veneau la gară și își cumpărau bilet la fața locului sau le cumpărau de pe siteul cfrcalatori.ro;

CFR Călători nu a luat în calcul faptul că staționarea trenului pentru mai multe luni, va face imposibilă circulația pe acest segment de cale ferată. Atât vagoanele, cât și locomotivele vor fi nepregătite să circule, dacă nu sunt folosite timp de 3-4 luni. În plus, CFR Infrastructura nu va putea menține linia și toate elementele conexe la un standard minim de siguranță, dacă trenul nu va circula zilnic. Este aproape imposibil ca linia să nu fie furată sau distrusă, dacă nu se circula pentru o perioada îndelungată.

s1

În cazul că va mai exista, pe linie se va depune un strat de rugină ce va duce la imposibilitatea trenului de a mai urca diferența de nivel, de la Oravița la Anina; De la an la an, numărul de călători este în creștere. Deși, datele sunt secrete, Domnul Ministru al Afacerilor Interne, fiind din Caraș-Severin, pe vremea când era parlamentar, a publicat mai multe informații pentru a-l convinge pe domnul ministru Cuc, de la aceea vreme, că linia Oravița – Anina trebuie să funcționeze. Din acest motiv, este irațional să limiteze călătoriile, când numărul de călători este în creștere;

CFR Călători și CFR Infrastructura nu au făcut mare lucru pentru a promova această cale ferată și a atrage turiști. Majoritatea călătorilor vin datorită publicității online a celor pasionați și a turiștilor ce au vizitat această cale ferată. Consider că este imperios necesar să se schimbe modul cum se face promovare și atunci se poate lua o decizie privind rentabilitatea acestui tronson de cale ferată. În plus, condițiile oferite sunt de multe ori sub un standard mediu de calitate, la acest moment;

Din cauza faptului că nu s-au luat în calcul aceste lucruri, noi suntem siguri că numărul de călători va fi foarte scăzut, iar acest lucru va duce la închiderea definitiv a căii ferate Oravița – Anina!

Este de remarcat faptul că, Calea ferată Oravița – Anina (1863) este cea mai veche cale ferată de munte din România, dată în funcţiune la 15 decembrie 1863. Denumită şi ‘Semmeringul bănăţean’, ea este cea mai frumoasă şi spectaculoasă linie ferată de munte din sud-estul Europei. ‘Drumul de fier’ are 14 tunele săpate în stânca muntelui şi 10 viaducte peste văi adânci.

Cu o lungime de 33,4 km, bătrâna cale ferată urcă de la 218 m altitudine (Oraviţa) la 558 m (Anina), cu o diferenţă de nivel de 338 m, o pantă de înclinare de 20 la mie şi curbe cu raze atât de strânse(114 m). Calea ferată ocolește Munții Aninei prin Valea Jitinului peste care este și cel mai grandios viaduct, Viductul Jitin, înalt de 35 m și lung de 230 m, având 5 deschideri.

Inaugurată pentru călători la 18 noiembrie 1869, ‘bătrâna cale’ are 3 tronsoane distincte și 6 stații. Prin frumusețea peisajului, originalitatea traseului și spectaculozitatea lucrărilor tehnice, calea ferată Oravița-Anina va fi mereu atracția principală a Banatului Montan.

În final, trebuie să subliniez faptul că pierderea acestui obiectiv turistic de importanță națională, va duce la pierderi însemnate, pe termen lung, pentru orașele Anina, Oravița și întreaga zonă, ce încearcă să își revină economic prin turism”, a precizat Georgian Popovici.

s2

Citește și: Semmeringul Bănățean, linia marilor speranțe!

Elena FRANȚ

 

Stiri similare

5 Comentarii

  1. Adrian

    Ce mare scofala de cale ferata ???
    Cand ajunge trenul in Anina sunt 2 … maxim 3 persoane in tot trenul.
    In afara de faptul ca poti sa cobori din tren sa-ti culegi niste prune si apoi sa urci din mers … nu este nimic interesant.
    Astia care tot ii dati cu “marea atractie” cred ca nu ati fost cu trenul ala.
    Nu este nici o pierdere daca se anuleaza. Dar mai ales este un mare castig pentru CFR care face acel traseu in pierdere (la cate persoane sunt in tren).

    Raspunde

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Reper24 nu îşi asumă răspunderea pentru comentarii, deoarece nu-i aparţin şi îşi rezervă dreptul de a interzice sau de a şterge comentariile care conţin: insulte, instigări la ură, la violenţă sau la acte ilegale, exprimări obscene/vulgare
Citiţi şi Politica Redacţiei