Ultima ședință din acest an a Consiliului Județean Caraș-Severin s-a derulat în aceeași notă cu care ne-am obișnuit deja în ultima perioadă: contre, acuzații și reproșuri aruncate dintr-o parte în alta. Sau mai pe scurt, circ și scandal pe bani publici. Sedința a început festiv cu colinde, a continuat solemn cu un moment de reculegere pentru victimele Revoluției din 1989, dar a degenerat rapid sau poate că în acest caz ar fi mai potrivit să spunem că a revenit la ceea ce înseamnă normalitate în aceste zile la întâlnirile forului județean cărășean.
Cel care a ridicat mingea la fileu a social-democratul Ioan Crina, care a adus în discuție situația de la Unitatea de Primiri-Urgențe a Spitalului Județean din Reșița, unde activitatea se derulează de ceva vreme în containere și unde pacienți sunt ținuți de multe ori în frig, iar dacă au nevoie de anumite investigații sunt transportanți în spital cu targa, în aer liber, indiferent de condițiile meteorologice.
„Ați fost la Spitalul Județean să vedeți ce se întâmplă la UPU? Ați fost să vedeți cum ne înjură lumea, cum sunt pacienții? Ține de noi, de CJ. Cine a avut ideea asta stiințifică să mutăm UPU în containere și asta pe timp de iarnă? Sunt probleme care trebuie rezolvate. Ne batem joc de oamenii aceia. Este jenant ce se întâmplă. Avem UPU ală de doi ani de zile, se fac zgârie nori în 2-3 ani, iar noi nu suntem în stare să îl terminăm”, i-a reproșat Crina președintelui Romeo Dunca.
Vina pentru situația creadă la UPU Reșița ar aparține exclusiv fostei administrații, este însă de părere Dunca, acesta neezitând să îi reproșeze la rândul său social-democratului Ioan Crina că a votat și aprobat „un proiect prost”:
„Nu înțeleg de ce nu v-ați pus întrebările astea atunci când ați făcut și ați semnat acest contract prost în care nimeni nu s-a gândit că atunci când faci UPU trebuie să îți reloci activitatea undeva. Am ajuns în situația în care a trebuit să mai inventăm ceva, să aducem containere. Este un proiect simplu, făcut prost pe vremea dvs, cu un constructor adjudecat tot pe vremea dvs. Ce vină avem noi? Ce să fac, să reziliez contractul?
Vă rog să ne judecați pe noi după contractele făcute pe DALI-urile făcute de noi, pe alocările făcute de noi și pe constructorii care au venit și au câștigat licitații în mandatul lui Dunca. Deocamdată, 90% din problemele pe care aici le desfacem și le întindem se datorează acțiunii dvs. Ați acceptat contracte și proiecte proaste”.
Cum pisica sau vina era aruncată dintr-o parte în alta, Ioan Crina a cerut pentru ședința următoare o informare clară cu privire la proiectul de reabilitare și extindere a UPU: când a fost semnat contractul, când s-au făcut plățile, ce acte adiționale s-au făcut, etc. Moment la care Romeo Dunca a decis să își îndrepte atenția spre Alina Stancovici, managerul SJUR. Ceea ce a urmat au fost 10 minute de dialog absurd și complet inutil între președintele CJ Caraș-Severin, Romeo Dunca și managerul spitalului, Alina Stancovici, un dialog care este o dovadă mai mult decât clară a relațiilor de „prietenie și apreciere reciprocă” între cele două părți. Un dialog care vi-l prezentăm în continuare:
Romeo Dunca: Dna manager, nu știți când s-a semnat contractul la UPU?
Alina Stancovici: Nu este problema noastră…
RD: Adică dvs nu știți când s-a semnat?
AS: De ce să dea răspunsul spitalul pentru ceva ce nu ține de noi. Nu ne-ați întrebat pe noi când ați stabilit aceste cifre.
RD: Doamnă, eu vă întreb dacă știți când s-a semnat contractul.
AS: Nu s-a semnat pe vremea mea, dl președinte.
RD: Nu contează, dar ar trebui să știți pentru că aveți doar problema spitalului. Dacă era în sala managerul de proiect îl întrebam pe el.
AS: Ceea ce se întâmplă la UPU este problema dvs. Contractul nu s-a semnat pe vremea mea, dl președinte.
RD: Nu v-am întrebat dacă s-a semnat pe vremea dvs, am întrebat dacă știți data în care s-a semnat contractul de finanțare
AS: Nu am semnat, noi, spitalul, asta nu înțelegeți. Nu împingeți în curtea spitalului tot răul.
RD: Dna manager, vă întreb încă o dată, nu vă acuz de faptul că ați fost dvs pe vremea când s-a semnat contractul. Vă întreb, știți data sau măcar luna sau măcar anul în care s-a semnat contractul.
AS: Dvs de ce nu știți, că se derulează în curtea dvs, nu este totul în curtea spitalului cum vreți să spuneți.
RD: Pentru că în curtea mea se derulează mult mai multe activități de pe raza a 77 de UAT-uri, pe când dvs aveți doar problema spitalului, iar această investiție se derulează la dvs în spital. Vă întreb, știți când s-a dat ordinul de începe a lucrării?
AS: Întrebați-vă echipa pentru că nu puteți să aruncați totul în curtea spitalului.
RD: Extraordinar.
AS: Vreau ca o dată să vă asumați și dvs. ceea ce se întâmplă în spital, nu doar managerul. Reluăm în fiecare ședință același lucru.
RD: Deci, dna, vă întreb încă o dată, știți?
AS: Vă întreb și eu la rândul meu, vă asumați cum stau pacienții acum în curtea spitalului?
RD: Eu cred că nu știți.
AS: Cred că nici dvs nu știți ce se întâmplă în spital.
RD: Incredibil, aceasta atitudinea unui manager de spital care ar trebui să știe tot ce se întâmplă în spital sau dacă nu știe, să spună că nu știe. Sunt două variante: fie nu știți, fie știți și nu doriți să dați această informație. Care din cele două variante este?
AS: Dvs, ce faceți, faceți acum o ședință cu spitalul? Vă invit la o ședință cu spitalul ca să vedeți care sunt toate problemele.
RD: Vă pun o întrebare, în calitate de ordinator principal de credite. Știți ce se întâmplă în spitalul dvs?
AS: Dar dvs știți?
RD: Dvs nu îmi puneți mie întrebări. Eu vă întreb.
AS: Dvs știți ce se întâmplă acum la UPU?
RD: Știu ce se întâmplă la UPU. Dar eu v-am întrebat ceva și vă rog să îmi răspundeți. Și pe cuvântul meu, o să vă întreb de atâtea ori până veți răspunde sau veți ieși din sală.
AS: Când veți ieși dvs din CJ, voi ieși și eu din sală. Și nu vă permit asemenea replici.
RD: Încă o dată. Știți când s-a încheiat acest contract sau când s-a dat ordinul de începere? Luna și anul.
AS: Refuz un dialog cu dvs în asemenea condiții.
RD: Păi dacă purtați un dialog cu mine, dacă dna Stancovici refuză un astfel de dialog cu mine, adică să îmi răspundă dacă știe sau nu știe, ce relații putem noi să mai avem? Cu ce am asuprit-o pe dna manager? Dlor consilieri, vi se pare o întrebare aiurea? Considerați că nu aveți dreptul să fiți informați din partea dnei manager pentru o problemă ce ține de spital?
Concluzia acestui dialog o poate trage fiecare în parte. Partea tristă este că doi factori de decizie care ar trebui să colaboreze pentru binele pacienților, pierd timpul în lupte și orgolii inutile. Certându-se cine are sau nu are dreptate, în timp ce pacienții care nu își permit spitale particulare sau tratamente peste hotare, stau și suferă.
Romeo Dunca: „Important este că în final vom duce la capăt și acest proiect”
Întrebat la finalul ședinței care este de fapt situația în momentul actual la UPU și dacă s-a găsit o soluție pentru ca pacienții să primească îngrijiri în condiții cât mai optime în acele containere improvizate până la finalizarea lucrărilor, Romeo Dunca a precizat că se încearcă repararea problemelor „din mers”. Ceea ce înseamnă, printre altele, costuri suplimentare cu curentul pentru încălzirea containerelor. Pe de altă parte însă, președintele CJ a afirmat că deși proiectul a fost unul prost de la început, se vor depune eforturi pentru ducerea lui la îndeplinire.
„Lucrurile merg pe ritmul pe care au fost canalizate de la început. Contractul a fost semnat în 2018, proiectul aprobat atunci, plătit atunci. Au fost anumite probleme tehnice pe care le găsim acum, în momentul în care se lucrează, cu viteza pe care o are constructorul care nu pot să spun că este bun sau rău, este un constructor care a câștigat în mod legal această licitație și pentru noi este important să ducem la final această investiție. Sigur, nu s-a gândit nimeni atunci, din păcate, ce facem cu pacienții când timp se lucrează la UPU. Dacă se gândeau, probabil că nu mai pierdeam timpul să închiriem containere. Asta este, le reparăm din mers, aflăm lucruri noi. Am aflat acum 2 săptămâni de o altă carență a proiectului vizavi de niște plăci ceramice care nu au fost stipulate pe nicăieri. Va trebui din nou să facem o hotărâre de consiliu și să mai alocăm niște bani, dar important este că în final vom duce la capăt și acest proiect prost încheiat și prost gestionat datorită minusurilor pe care le-am moștenit.
Ne-am adaptat la situație, există costuri suplimentare cu curentul, există disconfort, dar noi ne-am adaptat cu soluția pe care au găsit-o specialiștii atunci și am făcut aceste containere, asta este”, a mai precizat Romeo Dunca.
Karina TINCUL
”Am ajuns în situația în care a trebuit să mai inventăm ceva, să aducem containere … am făcut aceste containere, asta este”, a mai precizat Romeo Dunca.
–
Cum ziceam, ceva camere hiperbarice și izolete par a fi refolosibile (prin ”reabilitare”).
Morală: ”Cucuruz cu frunza sus, să te sape cin’ te-a pus!”
Valabil și la containere.