Anul proaspăt încheiat a reprezentat un record pentru constructorii de drumuri de mare viteză din România, drumuri expres și autostrăzi. Este vorba de drumurile expres Oradea – A3 și Craiova – Pitești și porțiunile de autostradă A 0 nord și sud ale capitalei. S-au mai deschis circulației în 2024 A 7 Buzău – Focșani și A 1 Sibiu Pitești.
Anul 2025 ar putea aduce, însă, un nou record pentru țara noastră: aproape 300 de noi kilometri de drum de mare viteză. La modul teoretic cel puțin, există premisele dării în folosință a 6 secțiuni din Autostrada Moldovei A 7, două secțiuni din A 1 Sibiu – Pitești, 3 secțiuni din centurile de Nord și de Sud ale Bucureștiului și o secțiune din A 3, Autostrada Transilvaniei.
Tot în 2025 se preconizează și finalizarea mai multor tronsoane din drumurile expres (DX) Craiova – Pitești, Brăila – Galați și Petreștii de Jos (A3) – Dej.
În total, sunt aproximativ 280 de kilometri de drumuri de mare viteză care, într-o situație ideală, ar putea fi inaugurați în 2025. În mod realist, însă, ar putea fi realizate doar jumătate din aceste lucrări. Depinde de alocările bugetare, de capacitatea de a atrage fondurile europene nerambursabile, de seriozitatea constructorilor și asigurarea necesarului de forță de muncă pe toate aceste șantiere.
În prezent, România are peste 1.275 de kilometri de șosele de mare viteză, din care aproximativ 1.150 de kilometri sunt de autostradă, iar restul sunt drumuri expres.
Dan AGACHE
Record pentru cine anume și la ce capitol ?
Articole de genul ăsta se scriu după ce se dau în folosință sectoarele de autostradă / drumuri expres, nu când sunt la stadiul de discuții / ipoteze.
Ce este cert, titlul care ne-a inspirat sa deschidem articolul, nu are legătură cu articolul…din prezentarea stadiului unor lucrări nu reiese vre’un record
”Drumarii bat record după record”
–
Da, însă prin țări (așa cum se vede în poză) unde autostrada are cinci benzi pe sens, patru benzi pe sens plus una de urgență, nu două benzi plus una de urgență, ca la noi 🙂
Încă nu e 1 Aprilie.