Trei săptămâni; atât a trecut de la ultima știre referitoare la evoluția lucrărilor la noua linie de tramvai din municipiul Reșița, un proiect al Primăriei, finanțat din bani europeni (mulți bani europeni) și executat de firma PORR.
Unii sunt curioși să afle care e evoluția lucrărilor; alții abia mă așteaptă să-mi spună ba că sunt prost (să le spun chestia aia cu „cine zice ăla e“?), că îl pup în fund pe Tăițelu, că fac compuneri de clasa a doua. Chiar le recomand să nu-și mai obosească neuronul citindu-mă și apoi să comenteze vrute și nevrute, cu toate că astfel de comentarii ridică știrea și face ca ea să ajungă la un număr mai mare de cititori. Deh, „de gustibus non disputandum“ (sic)!
Revenim la lucrări și pornim călătoria (tot cu bicicleta ca de obicei) de la Kaufland. La o primă vedere nu s-a avansat foarte mult, de parcă nu ar fi trecut trei săptămâni de la ultima relatare. Cu toate acestea, la o privire mai atentă, s-a lucrat mult și, sper eu, bine. Chiar în colțul microraionului 4 (vizavi de Lidl) a apărut o problemă tehnică: trebuie făcută o subtraversare a magistralei de canalizare.
Există o groapă adâncă de 7-8 metri aproximativ, e scoasă la iveală conducta principală și exact acolo trebuie făcut un cămin și o deviere spre depou. Asta înseamnă că va fi (cândva) oprită circulația pe acolo, lucru ce va da peste cap și mai mult traficul din oraș și așa aglomerat.
Apropo de trafic: am făcut de la Gara de Nord până în centru cam 20 de minute cu mașina și 30 de minute cu bicicleta (cu opririle pentru fotografii). E drept, se circulă mai greu decât înainte și asta de miercuri de când s-a închis B-dul Revoluția din Decembrie. De fapt, s-a închis parțial pentru că dinspre centru se mai poate circula până la podul IGOR, cam 3-4 săptămâni.
Revenim la microraioanele 3 – 4. După ce a fost introdus cablajul de cei de la EEI și s-au montat bordurile (3 rânduri la număr) pe parte dreaptă (Micro 4), acum se execută aceeași operațiune pe partea stângă (Micro 3), astfel încât la final nu vor mai fi cabluri aeriene prin orașul. Tot în acea zonă s-au finalizat structurile de rezistență pentru noii stâlpi ce vor fi montați în zona intersecțiilor (cred că am numărat mai bine de 12 până la Intim). În spatele celor de la Electroechipament vin băieții cu bordurile.
De remarcat faptul că se nivelează terenul, se curăță de mizerie toată zona și zilnic (dimineața și peste zi, dacă e nevoie) se udă asfaltul pe care trec utilajele companiei și camioanele cu pământ, piatră și alte materiale, astfel încât să se ridice cât mai puțin praf. Asfaltul am aflat că va fi turnat pe trotuar și pista de biciclete abia după ce va fi pregătit și tronsonul din Micro 3.
Între Compexul Victoria și Intim, parcă toată lumea e în concediu. Prea puține utilaje (spre deloc) prea puțini oameni, prea puțină activitate. Mi s-a spus că se așteaptă ca în septembrie să sosească țeava ductilă (pentru înlocuirea magistralei de apă) și șina carosabilă. Din păcate, comanda pentru ele s-a făcut abia după ce firma a câștigat licitația, iar firmele producătoare nu au avut pe stoc astfel de materiale.
Cu toate acestea, lucrările sunt avansate peste termenele prevăzute în graficul de execuție: „Avem un avans de aproximativ 20 de zile“, mi-a spus o sursă din interiorul firmei PORR care a dorit să-și păstreze anonimatul.
În rest se mai consolidează fundația unui stâlp, se mai cilindrează balastul așezat peste tuburile de dren și folia impermeabilă, se mai excavează pentru înlocuirea unei canalizări (Micro 2) și se lucrează (printre mașini) în sensul giratoriu de la Intim.
Aici aș avea o recomandare pentru cei de la PORR. Am observat că, în general, sunt foarte atenți și la detalii și tocmai de aceea le recomand să verifice punțile pietonale din tot șantierul. Acolo unde nu sunt din cele metalice, ci din lemn, au apărut probleme gen: cuie ieșite în afară, slăbirea structurii de rezistență și a susținerii traversărilor, de multe ori improvizate prost. Nici noi și nici cei de la PORR nu cred că își doresc să se întâmple vreun accident, fie el și minor.
Lăsăm sensul giratoriu și trecem repede, repede podul. Curățat în întregime se așteaptă consolidarea lui înainte de a se trece la asfaltare. Între timp, se mai vopsește câte un stâlp, se sapă și se așează stratul de bază pentru viitoare cale de rulare. Am văzut și cum sunt alimentate utilajele grele, la „botul calului“ cum se spune. Un rezervor, o pompă, un indicator de consum exact ca în Peco, un caiet cu semnătură și… gata.
Cum începem să coborâm în Triaj, se observă semaforizarea care a luat locul polițistului și fluidizează traficul, destul de bine. Problema cu ambuteiajele nu mai este aici, ci la fostul semafor de la Poliție care funcționează pe galben intermitent, iar prioritatea dată de semnele de circulație e doar pentru… fraieri. „Analizăm posibilitatea semaforizării în această zonă“, mi-au transmis reprezentanții Primăriei. Perfect zic, dar mai vioi, dacă se poate.
În Triaj s-a turnat strat nou de asfalt și se circulă pe el…„beton“. Nu, nu e pentru mașini (poate pentru biciliști; eu l-am încercat și pe acea porțiune am redus mult timpul de deplasare). Statul de asfalt are rol de impermeabilizare, e pentru apa de ploaie mai exact. Lungimea pe care s-a turnat acest strat este destul de mare, de la ieșirea de pe pod până în zona OMV.
Aici, la bifurcația spre și dinspre centru se scoate șina de tramvai și în zilele următoare se va aplica același procedeu ca cel folosit până acum: cauciuc, șină, dale, spargeri cu picamărul mecanizat, excavatoare, basculante, etc.
Chiar dacă la o primă vedere nu se vede forfotă pe metru pătrat și muncitori care să se calce pe bătături, de lucrat se lucrează. Sper eu, repede și bine pentru că e o investiție pentru 100 de ani de acum încolo. E deranj mare, e praf, mizerie, trepidații, rute ocolitoare, timp și nervi consumați în exces. Cu toate acestea, vom trece cu calm peste această perioadă și vom avea posibilitatea să ne bucurăm de o investiție europeană despre care auzeam până mai ieri doar de la alții.
Dan AGACHE