Învățământul dual propune formarea de forță de muncă pentru pentru viitor, nu pentru trecut, adică formarea de absolvenți care să posede atât fundamente teortice, cât și abilități practice, corelate cu cerințele actuale de pe piața muncii.
Acesta a fost, de altfel, subiectul proiectului intitulat „Cooperare balcanică pentru învățarea la locul de muncă”, cofinanțat de Uniunea Europeană, dezvoltat pentru a răspunde provocărilor cerute de piața muncii, și pentru construirea unei înțelegeri comune a modului în care sistemele de educație și formare profesională din Bulgaria, Grecia, Macedonia de Nord și România.
La conferința de încheiere a proiectului, care a avut loc la sediul Societății „TUR” din Reșița (unul dintre angajatorii implicați în formarea de forță de muncă pentru viitor), s-au discutat atât aspectele teoretice, cât și cele practice privind sistemul de învățământ dual, sistem în care este implicată și primăria municipiului ( dacă nu chiar „motorul” lui).
Concluziile proiectului au fost prezentate de consilierul pentru probleme educaționale din cadrul Primăriei Reșița, Ildiko Pataki, și de viceprimarul municipiului, Mădălina Chiosa, care au punctat în esență același lucru: teoria nu se îmbină întotdeauna cu practica.
„Învățământul dual din Balcani trebuie organizat altfel decât cel din Austria sau Germania, pentru că avem aspecte specifice. Concluziile comune celor 4 țări în care s-a efectuat cercetarea în acest proiect sunt multiple și complexe, pornind de la legislație, competențe teoretice și practice, sau responsabilitățile la nivel național și local. Schemele de implementare a sistemului sunt dificil de gestionat, și trebuie să întărim nivelul local. În ceea ce privește competențele, avem metodologie, dar angajatorii spun că nu sunt corelate competențele cu ceea ce au ei nevoie. Adică trebuie formată forță de muncă pentru viitor, nu pentru trecut.” – a explicat Ildiko Pataki.
Și viceprimarul municipiului, Mădălina Chiosa, a fost de aceeași părere:
„La capitolul legislație stăm destul de bine, partea de implementare ne ridică probleme. Adică, de cele mai multe ori, teoria nu se întâlnește cu practica, așa cum ne-am dori.” – a spus aceasta.
La întâlnirea de final de proiect (condusă de Laura Sgaverdea- manager Radio Reșița), au participat atât elevi, studenți și profesori, cât și angajatori, care au avut prilejul să-și împărtășească direct nedumeririle sau așteptările.
Pentru întărirea acestor relații, s-a convenit ca astfel de întâlniri să mai aibă loc , iar pentru o mai bună înțelegere a ceea ce înseamnă învățământul dual, s-a propus o „caravană” de informare a copiilor și părinților, care să străbată (la primăvară) tot județul.
Daniela TUDOR


















