Primăria Reșița, singura primărie din țară acreditată Erasmus+ în domeniul Educației Școlare, a organizat un eveniment de diseminare pentru a prezenta rezultatele remarcabile obținute în cel de-al doilea an al proiectului. Totodată, administrația locală a anunțat că a obținut finanțare și pentru al treilea an consecutiv, continuând astfel demersul de a construi un sistem educațional modern, la standarde europene.
Viceprimarul Mădălina Chiosa a deschis evenimentul, subliniind că Primăria coordonează cu succes acreditarea Erasmus 2023-2027 și Consorțiul „Reșița excelenței”. Până în prezent, 75 de profesori și personal auxiliar din Reșița au participat la cursuri de formare de câte cinci zile în țări precum Finlanda, Belgia, Spania, Italia, Turcia, Malta și Danemarca.
Temele principale – digitalizarea, dezvoltarea durabilă și incluziunea – au fost alese strategic pentru a răspunde nevoilor actuale ale comunității și școlilor.

„Evident că am pornit cu aceste teme pentru că am considerat că sunt teme de interes atât pentru școli, cât și pentru noi. Pornind de la ideea că am digitalizat școlile, am făcut acest proiect de dotare cu mobilier și echipamente digitale. Este foarte important ca profesorii să știe să le folosească la adevărata lor valoare, nu doar să pornească, să oprească un echipament, ci și să îl valorifice la maxim în activitatea cu elevii. Și de aceea ne-am gândit că aceste cursuri de digitalizare ar fi foarte potrivite.
Apoi, dezvoltarea durabilă, pentru că avem și noi foarte multe proiecte în comunitate care merg pe ideea asta, pe o comunitate centrată pe dezvoltare durabilă. Credem că totul pornește de la educație, de la copii și prin ei acest lucru se duce către părinți și către comunitate. De aceea folosim oarecum între ghilimele profesorii ca resurse în acest sens.
Și apoi incluziunea. Evident că suntem o zonă multiculturală și sunt foarte multe aspecte legate de incluziune, mai mult decât înțelegi atunci când rostești prima dată cuvântul incluziune. Înseamnă mult mai mult. Și am vrut ca profesorii să poată să aibă acces la o informație complexă, astfel încât să folosească la clasă această informație în mod corect,” a explicat Mădălina Chiosa.
Povești de succes: De la cursuri la clasă
O parte a profesorilor care au participat în ultimul an la mobilități au prezentat modul în care au integrat noile competențe în activitatea cu elevii:
- Educație Digitală la Lisabona: Emilia Modrigan, profesor pentru educație timpurie la Grădinița cu PP „Floarea Soarelui”, a participat la un curs despre educația digitală la Lisabona. Unul dintre rezultatele aplicate a fost integrarea digitalizării cu activitățile outdoor. La serbarea de final de an, a folosit aplicația Boost Chase, transformând curtea grădiniței într-un spațiu de învățare creativ. „Părinții au format echipe cu copiii… au avut de realizat diferite provocări”, a explicat profesoara, menționând că la final s-a creat un „album al prieteniei” digital al grupei.
- Incluziunea în Malta: Luci Peia, reprezentând un grup care a mers în Malta pe domeniul incluziunii, a subliniat că Banatul de Munte, fiind o zonă multiculturală, are deja un exercițiu al toleranței. Cursul, desfășurat chiar la Consiliul Local din Senglea, a fost unul interactiv. „Ca să poți să faci școli incluzive… trebuie însăși tu să fii ca dascăl, ca om, un om tolerant”, a spus Luci Peia. Efectele aplicării cunoștințelor sunt vizibile, susține Luci Peia: „S-a diminuat bullying-ul în școli, s-a diminuat absenteismul”, iar copiii sunt mult mai toleranți. Aceasta a ținut să laude Primăria Reșița, care este „singura primărie din țară acreditată pe Erasmus”.
- Dezvoltarea Durabilă în Italia: Ozana Drăgilă, învățătoare la Școala Gimnazială „Marius Șandu”, a participat la un curs pe educație durabilă, axat pe activități outdoor, în San Martino di Venezze. Experiența de la o fermă italiană, unde a văzut cum copiii de grădiniță își pregăteau spațiul de lucru și își culegeau hrana din propria grădină, a fost transformatoare, a povestit aceasta. La întoarcere, la școala sa, a aplicat cunoștințele prin activități precum un Târg de jucării bazat pe reciclare și un weekend de trei zile cu părinții și copiii, dedicat jocurilor și picturii în aer liber.
Proiectul continuă: 42 de noi mobilități
Primăria Reșița a semnat cu ANPCDEFP contractul de finanțare pentru proiectul Erasmus 2025-1-RO01-KA121-000336056, parte a acreditării 2023-2027. În perioada 2025-2026, proiectul va sprijini 42 de profesori și membri ai Grupului Local de Educație să participe la noi mobilități: 20 la cursuri de formare și 22 la stagii de tip job shadowing.
8 școli din municipiu sunt partenere în Consorțiul „Reșița excelenței” în 2025: Colegiul Național „Diaconovici-Tietz”, Liceul Teoretic „Traian Vuia”, Colegiul Național „Mircea Eliade”, Liceul de Arte „Sabin Păuța”, Colegiul Economic al Banatului Montan, Școala Gimnazială „Marius Șandru”, Grădinița „Semenic” și Grădinița „Floarea Soarelui”.
Procedura de selecție pentru noii participanți va fi lansată în curând, Primăria urmărind să ofere profesorilor competențe moderne care să se reflecte în calitatea educației pentru elevii reșițeni.
Karina TINCUL



















Foarte bine pentru educație. Când se va ocupa primăria și de condițiile de trai ale resitenilor din micro 1, că de promisiuni cu lucrări făcute din bugetul propriu suntem sătui, de 8 ani aceleași minciuni.