Colegiul Național „Traian Lalescu” Reșița sau LMF, cum este încă este cunoscut în rândul reșițenilor, se poate mândri de acum cu propriul parfum. De fapt, chiar cu trei parfumuri, rodul muncii elevilor care au participat la proiectul „Parfum de chimie”, derulat de profesoara Alina Avram. „Activitate ne-a adus atât de multă bucurie cum nu am fi crezut că putem să vedem la o oră de chimie”, este concluzia participanților care și-au prezentat, astăzi, în fața presei și a invitaților, rezultatul muncii din ultimele luni.
Finanțat de Fundația Comunitară Banatul Montan, prin intermediul Fondului Științescu, ineditul proiect a avut ca scop crearea de către elevi a propriului parfum, utilizând aromele și esențele obținute de ei din ceea ce le oferă natura. „Mă bucur că am îndrăznit și am reușit să derulăm acest proiect”, a declarat, emoționată, profesoara Alina Avram, care a povestit și de unde a pornit totul:
„Ideea proiectului a pornit în momentul în care colegul meu Ovidiu Bădescu a insistat să merg la o întâlnire a unor copii din cadrul Rotary. Am ajuns acasă și eram așa de uimită de toate ideile pe care le au tinerii din ziua de astăzi și mă gândeam cum de eu nu sunt în stare să pot să concep un proiect. Și am spus ba da, voi face și eu un proiect legat de parfumuri. Le-am spus copiilor și m-au întrebat ce parfum voi face. Am spus, așa pe moment, parfum de chimie și așa a rămas. Am început apoi să îmi fac echipa, copiii mei pe care îi iubesc foarte mult și am demarat proiectul. Atâtea lucruri am avut de învățat de la acești copii minunați, incredibil”.
După formarea echipei, s-a început cu obținerea de uleiuri esențiale, prin distilare. În laboratorul de chimie de la „Traian Lalescu” s-au obținut, rând de rând, uleiuri esențiale de portocală, lămâie, mandarină, lavandă, mentă, iasomie, frezie, liliac, lăcrimioare, scorțișoară, coriandru sau brad. A urmat, separarea uleiului de apa de parfum obținută, combinarea acestora pentru a obține parfumurile, filtrarea și turnarea în sticluțe și nu în ultimul rând, confecționarea etichetelor scrise de mână de către elevi. Dar, cum planurile de acasă nu se potrivesc întotdeauna cu cele din târg, și planurile din cadrul proiectului au fost puțin date peste cap. Dar, cum tot răul este spre bine, într-un final, în loc de un parfum au fost obținute trei.
„Cele trei parfumuri pe care le-am obținut nu au fost în planul nostru, inițial proiectul era obținerea unui singur parfum, dar vremea nu a fost foarte prietenoasă cu noi și atunci ne-am dus în mai multe direcții, pentru a obține un parfum în forma lui finală. Dând din colt în colț că ce facem, a dat magnolia, dar nu putem să extragem uleiul esențial, a dat liliacul, iar ne-a dat ploaia planurile peste cap, ne-am orientat în altă direcție și așa am obținut foarte multe uleiuri esențiale. Când ne-am văzut cu toate aceste uleiuri, hai să încercăm să facem formulele. Ne-am dus într-o direcție pe partea florală, a fost în regulă, dar am rămas cu foarte multe uleiuri esențiale. Și atunci am decis să facem și un parfum de citrice, dar nu puteam să îi lăsăm deoparte nici pe domni și am făcut un parfum și pentru ei. A fost ultimul obținut, dar eu spun că este unul reușit”, a mai povestit Alina Avram, cea care a reușit, prin intermediul acestui proiect, ca elevii să vină cu bucurie și nerăbdate la școală, la orele de chimie, o materie de multe ori nu tocmai pe gustul acestora.
Că elevii au participat cu entuziasm la proiect și nu pentru că erau nevoiți pentru o notă mai bună, s-a văzut clar pe chipurile și din cuvintele acestora: „A fost cea mai frumoasă experiență, nu aș da-o pentru nimic în lume” sau „Ne-am bucurat de tot ce am realizat, ne-am distrat și am învățat împreună”, sunt doar două dintre declarațiile celor care își pot scrie de acum înainte în CV, la capitolul realizări, crearea unor parfumuri.
Mulțumit de proiect derulat în școala pe care o păstorește, s-a arătat și directorul Adrian Doxan: „Sunt deosebit de bucuros de faptul că acest proiect Științescu a avut un succes extraordinar în rândul copiilor și din ce am aflat astăzi din cuvintele lor, înțeleg că au învățat lucruri interdisciplinar și au făcut-o cu plăcere, au stat cu plăcere în școală. Până la urmă acesta este scopul nostru, să le oferim copiilor, elevilor experiențe care să le facă plăcere și care să îi pregătească pentru viață”, a precizat Doxan, care nu a uitat să îi felicite pe participanți și să îi asigure de sprijinul său în cazul în care proiectul va continua și anul școlar viitor.
Lucru care se va și întâmpla, conform spuselor Alinei Avram. Și nu doar că va continua, ci se va și extinde: „Nu vrem să abandonăm proiectul, vrem să mergem mai departe și am vrea să ne ducem și în altă direcție, pentru că din feedback-ul pe care l-am avut de la cei care au fost la noi în laborator, și-ar dori foarte mult să le facem un strugurel de buze, tot folosind esențe naturale. Am mai avut o dorință mare de a face creme, dar nu cred că un laborator de chimie este chiar ceea ce trebuie. În schimb, am venit cu ideea de a face bile de săpun, din acelea efervescente pentru copilași care a prins foarte bine”.
Alături de „Parfum de chimie”, alte șapte proiecte au fost finanțate anul acesta de de Fundația Comunitară Banatul Montan, prin Fondul Științescu, un program care finanțează proiecte educaționale bazate pe aplicații practice ce dezvoltă pasiunea pentru științe pentru copii cu vârste între 3 și 18 ani.
Karina TINCUL
”Le-am spus copiilor și m-au întrebat ce parfum voi face. Am spus, așa pe moment, parfum de chimie și așa a rămas.”
–
Asta îmi amintește de profesoara mea de chimie din liceu (acum colegiu), care, atunci când i-am propus o experiență de ”parfum” cu acid azotic și glicerină, a scos grăbită ambele recipiente din laborator 🙂
…..Doamne ce copii frumosi si ce proiect fantastic!! Bravo doamnei profesoare si la cat mai multe proiecte si la cat mai multi copii implicati! Felicitari!
Ps: …si Doamne ce tampit e acest „zero”. Pentru redactie : de ce nu ii blocati mesajele acestea „nonsens”…sau in general blocati’l!
Bravo!
Ne-am dat seama că ”le ai” cu chimia.
PS: cum diacritice nu ai (deloc) pari alfabet funcțional.
Q.E.D.!!! :)))