1.7 C
Reșița
joi, 14 noiembrie 24

„Viața este uneori atât de nedreaptă”

Viața e atât de nedreaptă uneori”, a afirmat primarul municipiului Reșița, Ioan Popa, la momentul bilanțului anului 2022. Un an în care municipiul Reșița s-a transformat în șantier, așa cum spera de altfel să se întâmple edilul reșițean, odată cu demararea lucrărilor la proiectul tramvai. Este proiectul care i-a adus cele mai mari emoții primarului Popa, după cum a precizat acesta, din cauza numeroaselor întârzieri, care au făcut la dorința sa de a readuce pe șine tramvaiul reșițean să înceapă să se concretizeze cu mult mai târziu decât anticipa. Să nu uităm că edilul spera și declara la un moment dat că la finalul anului 2020, reșițenii vor circula deja cu cel mai ecologic mijloc de transport în comun.

„Cele mai mari emoții le-am avut cu semnarea contractului pentru tramvai, pentru că în final, vedeți viața e atât de nedreaptă uneori, un proiect care s-a desfășurat în ciclul financiar 2014-2020, eu l-am inițiat ca idee, la finalul lui 2016. Și am ajuns ca efectiv demararea lucrărilor să se întâmple în mai 2022. Suntem într-o cursă contra cronometru. A fost o emoție mare pe care am avut-o noi, reușita de a identifica un constructor serios care să facă această lucrare.

În rest, evident că dacă ai 40 și ceva de proiecte europene, matematic pot să apară eșecuri și e logic să apară. Din punctul meu de vedere, stăm bine, în sensul în care am avut proiectele de anvelopare pe câteva blocuri unde firma care a câștigat aceste licitații a intrat în default și a trebuit să anulăm contractul cu ei și să rescoatem la licitație, dar suntem cu unele deja semnate și altele în faza de analiză și cu siguranță vom reuși să le facem în timp util.

Pe partea de școli, nu am avut probleme în afară de grădinița de vizavi de poșta veche, unde s-au demarat lucrările, s-a decopertat, s-a ajuns la un anumit stadiu, extrem de redus al lucrărilor și ne-am găsit în situația de a rezilia contractul cu constructorul pentru că nu mai corespundeau datele financiare, proiectul fiind făcut în 2018-2019, cu prețurile de astăzi. L-am reactualizat pe ordonanța 64 și suntem acum cu el în licitație. Acesta îl consider un semi-eșec, în sensul că acolo era o grădiniță care funcționa, așa cum era ea, funcționa, iar la ora asta nu mai avem nici grădinița veche, nici o grădiniță nouă, suntem cu o structură spartă și cu speranță că vom reuși să facem acest proiect într-o perioadă relativ scurtă, pentru că decembrie 2023 este termenul la care trebuie să fie finalizat. Sperăm să reușim să recuperăm, dacă ne ajută Dumnezeu cu un constructor bun”, a precizat primarul Ioan Popa.

În ceea ce privește lucrările de la proiectul tramvai, edilul a precizat că acestea sunt în grafic, iar din primăvară vor progresele vor fi „vizibile cu ochiul liber, ceea ce ne va face să fim mult mai optimiști decât suntem acum”.

La capitolul proiecte semnat, primarul Reșiței a amintit de cele nouă proiecte în valoare de aproximativ 16 milioane de euro pentru care s-a obținut finanțare pe PNRR, dar și cele trei fișe de proiecte semnat cu ADR pentru realizarea studiilor de fezabilitate și a proiectelor tehnice pentru reconversia funicularului și realizarea celor 8 poduri pietonale și a promenadei pe malul drept al Bârzavei, reabilitarea microcartierelor 2,3 și 4 și alimentarea cu apă a stațiunii Secu.

Citește si:  Ioan Popa: „Reșița se modernizează prin munca unei echipe de oameni extrem de muncitori și dedicați”

Chiar înainte de finalul anului, au fost semnate alte trei proiecte, în valoare de 29.906.562 de lei. Este vorba de:

  • Construirea de locuințe pentru tineri, în cartierele Stavila şi Marginea. Proiectul are ca obiectiv asigurarea de locuinţe familiilor de tineri cu vârsta între 18-35 de ani ce locuiesc în clădiri nesigure structural sau în spații supraaglomerate. Se vor realiza 44 de apartamente în clădiri P+3, cu accesul auto și pietonal necesar. Zona nou creată va include și spații de agrement cu zone verzi, parcări rezidențiale și iluminat public modern. Valoarea totală: 15.907.317,15 lei.
  • Reactualizarea Planului Urbanistic General al Municipiului Reșița, documentul de referință care va sta la baza tuturor investițiilor viitoare de modernizare a infrastructurii și serviciilor publice necesare pentru a crește calitatea vieții pentru reșițeni. Extrem de important este că acest proiect digitalizează integral modul în care se va lucra pe viitor, toate datele despre spațiile locative, artere de circulație, rețele electrice etc vor fi disponibile în format electronic. Valoarea totală: 10.380.399,04 lei.
  • Renovarea energetică a clădirii sediului Direcției de Asistență Socială. Proiectul are ca obiectiv reabilitarea estetică a fațadei clădirii, dar și reducerea costurilor cu încălzirea spațiilor pe perioada de iarnă. Valoarea totală: 3.618.846,11 lei.

Urmează să punem pe SICAP proiectul tehnic și execuția telegondolei și instalaților de pe Semenic, pentru domeniul turistic. Asta este diferența între noi și stațiunile clasice din Austria, Slovenia, Italia, Franța, Elveția, etc. În Austria, de exemplu, la începutul lunii decembrie pornesc 60.000 de tunuri, asta este capacitatea lor de realizare a zăpezii, care realizează un strat de zăpadă artificială și care le dă siguranță pe zona de turism de iarnă. Gândiți-vă că zăpada artificială are densitatea de 8 ori mai mare decât zăpada naturală. Și din cauza asta, cei care sunt în activități hoteliere acolo au mult mai puțin de suferit decât ai noștri. Tot ce înseamnă activitate turistică în zona alpină acum în România, mai cu seamnă acolo unde sunt instalații care să genereze zăpadă, au mari suferințe. Dar, să fim optimiști, sperăm ca la finalul lui 2023 să fim cel puțin foarte avansați cu telegondola. Poate nu o să fie funcțională, dar o să fie într-un stadiu avansat de realizare”, a mai adăugat primarul Ioan Popa.

 

Karina TINCUL

8 COMENTARII

  1. Pur ecologic, să se taie pădurea pentru a se face loc tunurilor.
    Probabil că funcționează cu CO2 iar tunurile sunt prevăzute și cu instalații de curățare și oxigenare a aerului, de echilibrare a umidității specifice, … pentru a se menține rolul avut de pădurile montane pe timp de primăvară, vară, toamnă.
    Pentru feeria iernilor viitoare, „dumnezeii” tunurilor vor da să fie și mai multă zăpadă sănătoasă, pe pârtii.

  2. Extraordinară comparația cu Austria, Italia, Elveția !!!!
    Trebuie să înțelegeți că ăia au numai niște dealuri golașe, de aia folosesc tunurile, iar marele nostru Munte Semenic este de mare altitudine.

    Telegondola oarecum da, facilitează accesul ecologic în Parcul Național în orice anotimp (asta dacă va fi și funcțională în orice anotimp sau toți au curajul de a parcurge kilometrii suspendați de un fir, iar legat de mentenanța și siguranța funcționării pe distanțe lungi ar fi multe întrebări legate de costuri, garanții, termen de valabilitatea al construcției, RC-uri periodice, RK), dar treaba cu pârtiile și tunurile, cam scârțâie zăpada la temperaturi înalte, iar schimbările climatice majore deja pun sub semnul întrebării sustenabilitatea multor alte proiecte din alte țări.

    Păcat că în timp s-au distrus terasamentele căilor ferate înguste care mai pot fi văzute pe alocuri, în cadre naturale superbe. O reamenajare a acestora ar fi fost o soluție care este însă foarte costisitoare și de prea lungă durată.

  3. Avem un primar bun, este singurul primar care a mișcat Reșița. Restul numai vorbe în vânt. Să fie lăsat în pace pentru că el știe ce face. La mulți ani domn primar

    • Mda, alină suferințe, tot, cu acord (la ”tunuri”):
      ”Tot ce înseamnă activitate turistică … acolo unde sunt instalații … au mari suferințe.”

  4. Luați exemplu de la domnul Bolojan de la Oradea,om serios și cel mai capabil om din Romania ,sunt sigură că nu sunteți în stare de performantele dansului

  5. Domnule primar nu ați vorbit deloc despre străzile de la marginea orașului care arată ca după bombardament. Chiar nu le-a venit rândul să le faceți? Cum este cu România „lucrului bine făcut”? Doar pe alocuri.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Știrile zilei