„Trei vagoane integral rezervate și ocupate de călători germani și demersuri pentru UNESCO ce rămân (probabil) fără obiect.” Așa începe comunicatul primit la redacție din partea administrației locale a orașului Anina.
Supărare mare pentru că CFR-ul, aflat în găuri mari de ani de zile, s-a gândit să facă economii; trenurile patriei deraiază de pe șine, călători sunt pe zi ce trece tot mai puțini, vagoanele noi sunt la capitolul dorință, iar întârzierile acumulate într-un an, depășesc…patru ani. Și ce s-au gândit mai marii CFR-ului: să închidă Semeringul Bănățean, calea ferată ce face legătura între Anina și Oravița, un obiectiv turistic ce e gata-gata să intre în patrimoniul UNESCO.
„Ambele afirmații din titlu sunt reale. În august 2021, un grup compact a rezervat, cumpărat călătorii pe ruta Oravița – Anina ocupând integral trei vagoane. O premieră, de altfel. Din păcate și partea a doua a titlului e reală. Din decembrie, trenul Oravița – Anina și retur va circula doar în weekend fiind primul pas spre închiderea liniei. Iar demersurile Primăriilor din Anina și Oravița pentru a include linia în patrimoniul UNESCO vor rămâne fără obiect.
Linia de cale ferată Oravița-Anina nu mai are nevoie de prezentare. E unică în România și remarcabilă în sud estul Europei. Are toate caracteristicile unui brand al Banatului Montan, al României. Și este și o linie rentabilă. După estimările reprezentanților infocentrului din Anina, pentru ianuarie-octombrie 2021 pe ruta Oravița-Anina și retur au fost aproximativ 30.000 pasageri, majoritatea turiști.
În aceste condiții, circulația limitată doar la zilele de weekend în perioada de iarnă ar avea ca efect cert distrugerea căii de rulare datorită oxidării sau blocarea în cazul căderilor intense de zăpadă. Din experiența unor situații similare ar fi primul pas spre închiderea liniei. Consecințele ar fi grave. S-ar pierde un brand valoros, s-ar afecta turismul în zonele Anina, Oravița, Valea Minișului și s-ar irosi demersurile deja efectuate pentru includerea acesteia în patrimoniul UNESCO.
Soluția firească ar fi păstrarea acestei linii în funcțiune, integrarea acesteia între obiectivele turistice remarcabile din Anina și Oravița (viitorul muzeu al mineritului, teatrul din Oravița după renovare, etc) și nu abandonarea prin „conservarea” sau reducerea inutilă a traficului. Sunt exemple destule în lume în care o linie cu potențial turistic a ajutat la dezvoltarea localităților din stațiile terminus sau a celor de pe parcurs.
Având în vedere programul CFR Călători, cu valabilitate 12.12.2021 – 31.03.2021, prin limitarea curselor doar în zilele de vineri, sâmbătă sau duminică, nu s-ar face economie decât 4 X 100 litri motorină, adică doar carburantul pe cele patru zile din săptâmână când nu circulă. Personalul este plătit, deci nu vedem logica acestui program, avariile fiind mult mai mari (nu se poate deszăpezi băgând plugul, se depune rugină pe șine, creând acele gropi în ciuperca șinei, în zona în care avem o declivitate de 21% (Lișava – Gârliște)“.
Comunicatul este semnat de Administrația Publică Locală a orașului Anina și reprezintă un semnal de alarmă privind o posibilă distrugere a unui obiectiv turistic generator de bani și de dezvoltare pe orizontală.
Consiliul Județean Caraș-Severin, dar și municipalitatea reșițeană, ne tot vorbesc de mai bine de un an de potențialul turistic al județului, de posibilitățile de dezvoltare a unor obiective ce merită să fie vizitate de turiști. Întrebarea este simplă: Cum? Distrugând ceea ce avem? Făcând economie de 400 de litri de motorină pe săptămână?
Pentru un turism de calitate este nevoie în primul rând de o infrastructură, fie ea rutieră, feroviară, maritimă sau aeriană, dar și de o gândire unitară care să cuprindă toate aspectele, inclusiv acesta.
Dan AGACHE
I se rupe-n trompă derectorului CFR călători Timișoara de Semeringul Bănățean. Degeaba e profitabil, dacă în boznarul dânsului nu intră nimicuța. Ce te aștepți de la un pesedisti rămas în funcție de pe vremea tov. iliescovici?
Rusine 🥶!
„Are toate caracteristicile unui brand al Banatului Montan, al României. Și este și o linie rentabilă.”
–
Dacă nu aduce tăiţei pe Semenic ori sub ponton
– nu e rentabilă.
Tramvaiul este!
Nu lasati sa se distruga ceea ce există deja, nu va desfiintati trecutul, nu-i dati uitarii pe cei ce din puținul lor au realizat asenemea lucrari. Stie cineva ca toate lucrarile de infrastructura de la calea ferată se numesc in limbajul curent tehnic „lucrari de artă”? Uitați-vă atent la fiecare metru, metgeti pe jos intre firele caii, din traversa în traversa, uitați-vă cu atenție la fiecare pas atat unde călcați cat si in jur, pentru că la fiecare pas este ceva de vazut, sunt lucrai de artă până la 100m de linie stinga/dreapta, mai ales pe acest traseu de cale ferata. Nu fiți orbi, nu va uitați prin ochelari de cal, priviți cu ochi de turist si veți fi uimiți ce comori aveți. In țările civilizate, asemenea linii sunt luate de administratiile locale, se unesc într-o asociatie ce poate cere si primi fonduri de întreținere și administrare. Nu cred ca nu sunt oameni in zonă care au lucrat la cafea ferată si știu ce si cum se face acest lucru. Totul este să vrem, să fim oameni normali.
CFR-ul trebuie să se zbată și să găsească o modalitate de a salva această cale ferată unică in Romania ! Dacă desființăm și iarăși desființăm unde ajungem ? Este ușor de desființat . Dacă există cu adevărat voință, poate fi salvată !!!