fbpx
11.3 C
Reșița
marți, 27 februarie 24

(FOTO) Tramvaiul reșițean, în imagini de șantier; săptămâna 24

De la o săptămână la alta sunt tot mai convins că de sărbători rămân cu ceva parale în buzunar, termenul de 22 decembrie pentru terminarea lucrărilor în Govândari pare tot mai nerealist (din punctul meu de vedere). Și spun asta nu din cauza timpului (ar mai fi 7 săptămâni până atunci), ci din cauza timpurilor.

Ziua e tot mai scurtă, noaptea e tot mai frig, ploile stau să vină, iar zăpada nu e nici ea prea departe. Pe lângă toate astea mai apar tot felul de probleme, mai mari ori mai mici: ba mai cade câte unul într-o groapă și își rupe mâna (ceva îmi dă cu virgulă aici), ba mai dă unul iama în rezervoarele utilajelor și le lasă goale cum le-a făcut mămica lor, uzina, ba mai există o „nesincronizare“ în coordonarea activităților, ba sunt prea puțini oameni și prea multe puncte de lucru.

Până la urmă, e important să se facă totul în termen și de calitate. Singurul termen ce trebuie respectat este aprilie 2024, atunci când toată lucrarea trebuie să fie gata. Celelalte termene intermediare sunt până la urmă niște dorințe ale constructorului, ale Primăriei și desigur ale noastre, cei care ne confruntăm cu praf, noroi, aglomerație în trafic, zgomot și un disconfort zilnic.

Dar să lăsăm promisiunile și termenele și să purcedem la inventarierea situației din teren, văzută prin ochii jurnalistului ce se vrea obiectiv. Dacă și reușește… merită o bilă albă (zic și eu). Suntem la finalul celei de a 24-a săptămâni de șantier și pornim la drum pe traseul deja (sper), binecunoscut.

Pod intim și sens giratoriu: de săptămâna trecută s-a mai turnat un tronson de beton de egalizare, ultimul pe sensul de mers spre Triaj. Porțiunea aceasta este finalizată și mai urmează doar straturile de asfalt care se vor turna la… care se vor turna :). La ramificația spre Calea Timișoarei a început înlăturarea stratului vechi de beton, după care se va turna unul nou. Aici lucrurile se derulează mai încet, dar nu e o prioritate finalizarea acestuia.

Ar trebui ca în curând să fie întinsă (și sudată) șina de tramvai, șină ce așteaptă cuminte în sensul giratoriu. Tot acolo se află și o rezervă considerabilă de paleți cu borduri, mai mari și mai mici funcție de nevoile din proiect. Ieri a mai sosit un TIR cu borduri, tocmai de la Sebeș. Au fost descărcate și așteaptă cuminți să le vină rândul. Știm unde, știm cum, nu știm cine, nu de alta, dar muncitorii care montau bordurile sunt acum la șină. Urgente sunt și una și alta așa că… vom vedea.

Un singur aspect aș vrea să semnalez; într-una din nopțile trecute (poate tot atunci când acel tânăr golea rezervoarele de motorină ale utilajelor), cineva (nu știu cine că v-aș spune) s-a luat la trântă cu o… toaletă ecologică amplasată chiar la intrarea pe pod. Și dăi și luptă și dăi și chinuie-te…. Știți cum se spune: cel mai deștept, cedează. Așa că a cedat toaleta și a rămas în poziție orizontală. Brovo tinere (ori tinerilor). Ați învins. De astfel de „eroi“ curajoși și viteji are nevoie națiunea noastră.

Intim – Victoria: La o primă vedere se pare că întregul șantier s-a mutat aici, ceea ce nu e rău, zic. Prea a fost lăsată zona în așteptare. Cât vezi cu ochii (spre Victoria desigur), oameni, utilaje, camionete. E un furnicar și un du-te-vino că abia poți să te strecori. În zona blocului 1 de pe Republicii, colț cu Muncii, se sparge asfaltul cu un utilaj cu picamăr. Zgomot, gropi în asfaltul și pista de biciclete de astă vară, oameni care își croiau cu greu loc în drumul lor zilnic.

Mai departe, în Micro 1, asfaltul a dispărut deja, după ce a fost introdusă noua conductă de apă (aceea din fontă ductilă de care am mai vorbit). În urma lui, pământ și ici colo ceva pietriș. Se continuă așa până aproape de complexul de la Victoria, mai exact în zona blocului 9 de pe același bulevard. Ar fi nevoie de niște alei cu balast pentru ca oamenii să poată ieși și intra în blocuri. Există ceva dar insuficiente din punctul meu de vedere.

Se continuă cu introducerea țevii de apă; lucrările au ajuns undeva pe la blocul 7 pe Republicii și mai sunt de montat două cămine și o traversare din câte am înțeles. Pe partea cealaltă (Micro 2) se finalizează montarea căminelor de pluvial; se sapă, se secționează tubulatura de colectare, se introduc căminele prefabricate, se pune pământul înapoi și urmează partea superioară a acestora ce va fi amplasată între șinele de tramvai.

Se lucrează intens (cei de la EEI) și la întinderea tubulatorii pentru cablurile de tot felul ce nu vor mai fi agățate de stâlpi ci vor fi în subteran. Se scot ramificațiile la fiecare stâlp, se ascund în beton, urmând ca în viitor să fie introduse cablurile și să se monteze căminele pentru ele. Pentru mai multe detalii vă invit să faceți o plimbare în zona Micro 3 – 4. Acolo se pot vedea și fundațiile pentru viitorii stâlpi de iluminat public.

Se mai pregătesc fundații pentru alți stâlpi de susținere a firului de contact, se întinde șina, se sudează, se pregătesc armăturile metalice pentru grinzile în care va fi încastrată șina. Multe echipe, multe utilaje și mașini, mult de lucru și chiar se lucrează, progresul fiind vizibil, iar ritmul alert.

De semnalat faptul că deși s-a spart asfaltul, s-au eliminat chioșcurile, au fost mutați foștii chiriași sau pur și simplu le-a dispărut afacerea, mesele care au luat locul terasei lui Barbălată (alias Costel Ciobanu)… rezistă. Și nu numai că rezistă, dar sunt și pline cu cei care doresc o bere, o cafea, o pizza… Deh, unul e Costel în Reșița, nu?

Victoria – Kaufland: Dacă săptămâna trecută aici era un furnicar, cu echipe care lucrau una după alta la montarea caprelor pe șină, echilibrat șina, cofrat și decofrat, acum oamenii s-au împuținat, iar zona de lucru s-a restrâns. Asta și pentru faptul că s-a turnat din nou beton pe întuneric, la lumina reflectoarelor. Cei din conducere au precizat că se toarnă după terminarea programului pentru că pe timpul zilei mai circulă mașini, iar cifa nu poate fi mutată de ici colo.

Se mai lucrează (în porțiunea spre Victoria) la montarea grinzilor, ridicat și echilibrat șina, cofrat pentru turnare. Spuneam că e o operațiune migăloasă unde din 1,5 în 1,5 metri vine montat un astfel de dispozitiv, ancorat, se suspendă șina și se echilibrează cu date furnizate de GPS. Și dacă pe zona Micro 4 s-a avansat până spre Parcul Tricolorului, în zona Micro 3 mai este o porțiune în care încă nu a fost întinsă și sudată șina de tramvai.

Depou – canalizare Aquacaraș: da, încă se mai lucrează la conducta de canalizare ce duce spre stația de epurare de la Câlnic. Se pare că ce a fost greu a trecut, dar nu e tocmai așa. Dacă șoferii pot să circule acum spre și dinspre Câlnic, săpăturile și montatul noilor conducte continuă. Anevoios pentru că pe de o parte trebuie ca șoseaua să rămână deschisă, iar pe de altă parte pentru că se lucrează la o adâncime de 7-8 metri. Chiar am zărit umbra unui muncitor coborât într-unul din aceste canale (finalizat deja). Abia se vedea, iar în fotografie nici nu sunt convins că îl veți observa.

Activitate intensă și în viitorul depou al tramvaiului. Se pregătesc fundațiile pentru viitorii stâlpi de susținere a firului de contact. O parte au fost deja turnați, alții se pregătesc acum, iar la unele fundații se excavează gropile. E un întreg păienjeniș de gropi și viitori stâlpi, astfel încât tramvaiele să poată fi mutate, garate, reparate (dacă o fi cazul) sau doar verificate.

Depoul este plin de materiale necesare bunei desfășurări a activității din șantier. De la țeavă din fontă ductilă la acele cămine de 12 tone, sute de lăzi cu clemele și șuruburile de prindere a șinei în beton, armături metalice, plase de sârmă, cămine pentru pluvial, capace, țevi pentru colectarea apei pluviale. E un amalgam ce pare la prima vedere o dezordine totală, dar dacă te plimbi printre ele, vei vedea că toate au o logică și la toate se poate ajunge.

Calea Timișoarei: Lucrările la infrastructura rutieră a acestei artere rutiere de intrare în municipiu sunt executate tot de firma PORR, în parteneriat cu Electroechipament Industrial și cred că sunt de interes pentru cei care nu ajung prea des în această zonă.

Încă de la ieșirea din Câlnic, din zona stației peco, s-a frezat asfaltul pe ambele sensuri de mers, doar pe o bucată de carosabil, mai exact până spre barieră. Tot aici a început montarea căminelor pentru pluvial și a noilor conducte ce vor prelua apele pluviale și le vor dirija spre interior, până spre Bârzava.

După trecerea peste calea ferată nu e executat nimic până în zona drumului spre IMR, mai exact pe strada Bârzăviței, unde este prevăzut și acolo un strat nou de asfalt. Continuând drumul spre Triaj, pe sensul de mers spre Câlnic, a fost frezat tot asfaltul, s-a decopertat și fostul trotuar și se lucrează la introducerea tubulaturii pentru tot ce va însemna cablaj în zonă: telefonie, internet, televiziune, iluminat public. Vă reamintesc termenul de finalizare este sfârșitul anului 2023, dar constructorul este convins că până la sfârșitul verii viitoare va încheia lucrarea.

Zona Triaj – Luncă: la fel ca și săptămâna trecută am să cuplez cele două zone pentru că doar în Triaj se lucrează. S-a întins șina de tramvai și se sudează de mai bine de două săptămâni. Circulația auto dinspre centru spre podul de peste Bârzava (podul de la Intim) a fost deviată prin stația de autobuz, iar în acea porțiune a fost amplasat utilajul pe care l-am văzut săptămânile trecute în depou; este vorba de acel utilaj ce curbează șina pentru tramvai, șină ce a fost deja amplasată pe unele tronsoane în curba de la zid.

Vă spuneam că se sudează aceste bucăți de șină, dar echipa este împuținată pentru că o parte a sudorilor au fost mutați în zona Victoria, acolo unde, de asemenea, este nevoie de suduri pentru a continua montarea șinei. Din câte am văzut, circulația auto se desfășoară destul de greu, timpul de parcurgere a distanței Govândari – Centru poate ajunge și la 25 de minute în orele de vârf.

În Lunca Pomoastului, de la bifurcație și până la Universitate, pe B-dul Revoluția din Decembrie, s-a turnat asfaltul de impermeabilizare în zonele cu probleme, acele zone unde nu fusese executată tasarea solului în mod corespunzător. A mai rămas o bucată lipsă, de la podul IGOR până la UBB.

Aș vrea să evidențiez o acțiune civică pornită de la doi cetățeni care, fără să anunțe presa, sau să se laude pe rețelele de socializare, s-au apucat să strângă gunoaiele în zona Lunca Pomostului, gunoaie aruncate de diverși cetățeni exact în zona în care va fi montată șina de tramvai. Peturi, doze de aluminiu, hârtii, pungi de plastic; cam asta e recolta celor doi reșițeni, doi oameni simpli care au dat dovadă prin gestul lor de bun simț, de responsabilitate și cred că merita să-i evidențiez în această știre. Dacă exemplul lor ar fi urmat și de alți oameni, cu siguranță Reșița ar arăta mult mai curată și mai luminoasă.

Universalul Vechi – Muncitoresc: spun Universalul vechi, pentru că lucrările au ajuns până aici; ba mai mult, scoaterea garniturii de cauciuc este ceva mai avansată, cam până prin dreptul fostei Poște, acum devenită anexă a Primăriei Reșița.

Dacă pe la clădirea Ocolului Silvic Reșița se scoate garnitura de cauciuc, după Universalul vechi, în zona Bar Melody (pentru cunoscători) se scoate șina, se excavează se pune folie de impermeabilizare și se așterne un strat de balast. Același lucru se întâmplă pe sensul de mers spre fosta Casă Muncitorească, dar după pasajul CSR (acum TMK). Se cilindrează și se pregătește terenul pentru viitoarea șină de tramvai.

Circulația se desfășoară în ambele sensuri pe câte un fir, până la intrarea pe pod (spre centru). E o muncă anevoioasă din cauza lipsei de spațiu pentru utilaje, dar și în perspectiva scoaterii vechii șine de tramvai din pasaj. Un loc în care utilajele se descurcă cu greu din cauza înălțimii mici a pasajului, iar macaraua nici gând să se poată desfășura. E vorba și de scoaterea șinei, dar și a dalelor de beton în care aceasta a fost montată.

Răspunsuri și considerații personale: E foarte bine zic, ca lumea să întrebe, să se intereseze, să afle, să știe. Până la urmă este orașul nostru, al fiecăruia dintre noi și e normal să vrem să știm. Așa că, în limita posibilităților și a informațiilor pe care le pot obține, am să răspund tuturor întrebărilor și curiozităților cititorilor Reper24.

În comentariile de săptămâna trecută, am intrat într-o polemică cu un anume Julien Albu; spun un anume pentru că nu am garanția că numele din pagina de socializare corespunde cu… originalul. Domnia sa mi-a adresat o serie de întrebări la care am răspunsuri.

  1. „Edilul a trâmbițat că tot ce se va face va fi nou (stâlpii)“. Stâlpii de susținere a firului de contact de la vechiul tramvai vor fi păstrați o parte dintre ei (ar fi și păcat să fie altfel), iar o altă parte vor fi schimbați. La cei rămași se consolidează fundația, iar în Lunca Bârzavei vor fi amplasați alți stâlpi în unele zone, nu între sensurile de mers ale tramvaiului ci lateral, în zona trotuarelor. De asemenea luna aceasta se așteaptă să sosească și noii stâlpi pentru Triaj, precum și stâlpii pentru iluminatul public ce vor fi montați în zona trotuarelor (există deja fundațiile pentru ei).
  2. „Se vor schimba toate conductele (apă, gaz, canalizare, pluvial)“. Da, se schimbă acolo unde este necesar, unde sunt vechi sau nu mai fac față se înlocuiesc cu altele noi. Aveți idee cât ar costa (și mai ales cât ar dura) să se schimbe toate aceste țevi în municipiul Reșița? Acolo unde este necesar (în limita alocărilor bugetare și a proiectului) acestea se înlocuiesc.
  3. „Pe tronsonul Kaufland – Poștă dispar parcările de reședință?“. Din câte știu nu, nu dispar, atâta doar că vor fi mai puține ca număr, din cauza configurației noii arhitecturi urbane (trotuare, zone verzi, piste de biciclete)
  4. „Pe trotuarul din această zonă (Moto-velo) nu se putea lucra în paralel cu linia de tramvai? E decopertat de luni de zile“. Am întrebat la rândul meu și am aflat că abia de curând cei de la EEI au finalizat lucrările la montajul tubulaturii și a cablurilor (altele decât cele din zona șinei de tramvai). Stratul de asfalt trebuie turnat dintr-o bucată și nu pe bucățele, atât pentru aspectul estetic cât și pentru a fi mai rezistent și mai durabil.
  5. Care e cea mai bună lipire a șinei de tramvai, cu electrod sau prin topire“? Nomenclatorul nu precizează că trebuie folosită o variantă sau alta. În caietul de sarcini din proiect se precizează doar că trebuie sudată, fără a se preciza expres metoda de sudare. Atîta timp cât ambele variante sunt corecte, nu cred să fie asta o problemă.
  6. „De ce în Govândari șina are un postament, iar după pod altul“ Răspunsul oferit de cei din conducerea PORR este următorul: „În Govândari va fi șină înierbată, adică între șine va fi pus pământ și iarbă, iar din Triaj va fi șină carosabilă, adică se poate trece cu mașina peste ea“.
  7. „Puneți o poză cu un cămin de 12 tone“. Atașat aveți o poză nu cu un cămin, ci cu două, câte mai sunt de montat. Precizez că au o lățime de 2,5 metri, o înălțime de aproape 3. Cât despre grosimea pereților vă las pe dvs. să apreciați. Mai multe fotografii veți găsi în colajul foto aferent zonei Depoului de tramvai.

8. „În 22 decembrie se va circula și cu mașina sau doar va fi pus pe șină tramvaiul?“. Constructorul s-a angajat (din proprie inițiativă) să finalizeze tronsonul Kaufland – pod Intim până în 22 decmbrie, în sensul în care se va termina șina de tramvai, vor fi asfaltate trotuarele și carosabilul, lucru ce va permite reluarea normală a circulației auto, dar și curse ale garniturii de tramvai atât pentru probe, cât și pentru pregătirea vatmanilor. Din punctul meu de vedere este un termen nerealist și nu cred că acest lucru se va întâmpla. Mi-aș dori din toată inima să nu am dreptate și de Crăciun să putem să vedem șantierul închis în această zonă.

Marius Apostol întreaba pe câte benzi se va circula în Triaj? La fel ca în toată Reșița, de-a lungul liniei de tramvai, pe două benzi pe sens.

Butilcă Sorin mă întreabă cu ce va circula tramvaiul („o împing manual, folosesc generator sau“?) și asta pentru că stația de alimentare din zona Intim este la stadiul de fundație. Răspunsul este următorul: Nu va fi o clădire zidită; trebuie să vină în perioada următoare o serie de module ce vor conține întreaga aparatură necesară și la fața locului se va face doar conectarea la linia de alimentare cu energie electrică.

Sunt multe informații și probabil puțini sunt cei ce au răbdarea și curiozitatea să le citească pe toate. E un proiect la care m-am înhămat singur, din dorința de a lăsa o istorie scrisă a unui proiect ce va schimba fața Reșiței. Pentru a înțelege cât de cât, vreau să vă spun că am nevoie cam de 3,5-4 ore să culeg informațiile, să străbat orașul dintr-un capăt în altul, să fac fotografiile cu tot ce mi se pare interesant. Redactarea știrii mai durează cam tot pe atât. O zi pierdută? Nu, nicidecum; o zi câștigată pentru generațiile ce vor veni și vor avea curiozitatea să afle cum s-a construit o amărâtă de șină de tramvai.

Până acum nu am făcut referire la edilul Ioan Popa, cel care a avut această idee a tramvaiului încă din campania electorală pentru primul mandat. Un astfel de proiect se naște greu, chiar dacă finalizarea lui durează mai puțin de doi ani. La fel se întâmplă și cu mallul și aqualand-ul și viitorul centru al orașului ridicat în jurul investiției firmei Ceetrus. Lucrurile s-au urnit dacă pot spune așa, la fel cum a fost și cu tramvaiul. E multă birocrație, multe acte (e vorba și de bani europeni). Se vor ridica toate și dacă vom fi sănătoși, o parte le vom vedea și finalizate.

Lucruri bune s-au făcut și se vor mai face; am această convingere lăuntrică, dar mă opresc pentru că voi fi acuzat că-i țin partea primarului. Repet, până acum nici nu am pomenit de el, nu l-am lăudat, nu l-am ridicat în slăvi. Pentru el vorbesc fapte, proiectele, realizările. Nu trebuie să vorbesc eu. Eu sunt un simplu reșițean (prin adopție), bucuros că văd schimbările ce se petrec în jurul nostru.

Ar mai fi de vorbit de acel accident, puțin cusut cu ață albă, despre furtul de motorină din utilaje (nu e primul caz de la pornirea lucrărilor), dar și multe altele. Vom avea timp și în săptămânile ce vor veni. Până atunci vă promit o radiografie a evoluției lucrărilor, la o investiție menită să dăinuie și pentru generațiile viitoare.

Până săptămâna viitoare aveți grijă de voi și fiți optimiști; se poate și mai rău.

Dan AGACHE

 

 

 

3 COMENTARII

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Știrile zilei