fbpx
10.7 C
Reșița
joi, 28 martie 24

(FOTO) Tramvaiul reșițean, în imagini de șantier; săptămânile 46 – 47

Chiar departe de casă, interesul meu pentru informarea dumneavoastră în privința lucrărilor la tramvai este același. Tocmai de aceea știrea de astăzi va fi una atipică. Am să încep prin a prezenta unul din partenerii firmei PORR, constructorul lucrărilor din Reșița. Este vorba de firma reșițeană EEI sau Electro Echipament Industrial.

PORR-ul s-a prezentat la licitație cu un subcontractant pe față, EEI; altfel spus e vorba de un parteneriat și nicidecum de o pasare a responsabilităților unei firme care câștigă contracte pe bandă rulantă și pasează o parte a lucrărilor unor terți.

Am stat de vorbă cu responsabilul lucrărilor din partea EEI, inginer Iancu Suteanu, administratorul firmei, despre proiectul tramvaiului reșițean, dar și despre firma Electro Echipament Industrial:

Reporter Reper24: Domnule Iancu Suteanu, firma pe care o reprezentați este parte a acestui mare proiect, care înseamnă nu doar introducerea unui mijloc de transport electric în municipiul de pe Bârzava, ci cuprinde o reabilitare a întregii infrastructuri rutiere și de canalizare. De la cabluri electrice, de telefonie, internet, la conducte de apă, rețele pluviale, trotuare, piste de biciclete. Ce înseamnă acest proiect pentru EEI. E ceva normal, este o provocare?

Iancu Suteanu: „Pentru noi este o mare bucurie în primul rând să putem lucra acasă. Din 1994, de când s-a înființat această firmă, am lucrat foarte mult în Timișoara, în București, în foarte multe locuri din țară și nici nu speram că într-o zi vom avea atât de mult de lucru acasă, în Reșița. Am făcut în Timișoara, în urmă cu vreo 7 – 8 ani, rețeaua de troleibuz de la Ghiroda, o lucrare asemănătoare cu cea de acum, din Reșița. În afară de calea de rulare, care nu e obiectul nostru, am avut aceleași provocări, adică două stații de redresare, linii de contact, stâlpi, semaforizare. Lucrarea s-a finalizat în 2015, cred, de la ieșirea din Timișoara până la Ghiroda.

Tot în Timișoara lucrăm pe Calea Buziașului, de la fabrica de bere până la AEM la reabilitarea completă a liniei de tramvai, tot în parteneriat cu cei de la PORR, o lucrare ce seamănă cu cea de la Reșița. E o lucrare ceva mai scurtă și e într-un stadiu destul de avansat, aproape de finalizare“.

Rep: Care au fost cele mai mari provocări la lucrarea din Reșița? Ce v-a dat cele mai multe bătăi de cap? Vă întreb pentru că multe din lucrările dumneavoastră nu se văd; le ascundeți sub pământ și acolo rămân.

IS: „Cele mai multe probleme au fost cauzate de scumpirile materialelor. Această lucrare s-a licitat la sfârșitul lui 2021, prețurile au fost făcute atunci, după care prețurile s-au modificat substanțial. Am avut mult de furcă cu încercările de a ne încadra în noile prețuri. Ne ajută într-o oarecare măsură ajustările de preț care s-au făcut în acest proiect“.

Rep: Pentru necunoscători, pentru cei care nu văd decât că Reșița va avea un tramvai, vă rog să ne spunei ce faceți dumneavoastră concret în acest proiect?

IS: „Activitatea noastră constă în principal în parte electrică a acestui tramvai, care se compune din cele două stații de redresare: una în zona Intim, în spatele blocului 1 de pe Republicii, iar cealaltă pe strada Oțelului, undeva în apropiere de casa de cultură. Facem linia de contact ce presupune montarea stâlpilor, a suporților, a firului de contact din care tramvaiul se va alimenta prin pantograf, o rețea subterană de alimentare cu energie electrică, de fibră optică pentru comenzi, semaforizare, automatizare, dispecerat și încă una pentru operatorii de telefonie și internet. Primăria Reșița pune la dispoziția moderatorilor acestă canalizație pentru eliminarea cablurilor aeriene“.

Rep: Ce puteți să ne spuneți, domnule inginer Suteanu, despre proiectul derulat cu primăria Reșița cu privire la iluminatul public?

IS: „Primăria Reșița derulează în prezent un proiect de reabilitare a iluminatului în tot orașul, un proiect la care ne bucurăm că putem participa. Acest proiect a fost câștigat de o firmă din Cluj care furnizează echipamentele, tehnica de iluminat. Noi suntem în asociere cu ei, suntem parteneri și facem partea de montaj a acestor echipamente. O parte dintre ele au fost deja date în folosință“.

Rep: Domnule Suteanu, ca o curiozitate pentru reșițeni: câți kilometri de tubulatură pentru viitoarele cabluri de curent, telefonie, internet ați „ascuns“ în pământ?

IS: „Sunt tuburile folosite doar pentru prima parte a lucrărilor de tramvai. Cred că am cumpărat peste 60 de kilometri de tuburi, până acum. Desigur sunt mai multe tuburi în același canal, dar oricum sunt foarte multe“.

Rep: Multe firme se plâng de faptul că duc o lipsă acută de personal și personal calificat, în special. Este și motivul pentru care multe dintre ele, nu doar în Caraș-Severin, ci și în toată țara, se pierd, intră în insolvență după ce câștigă mai multe lucrări. Firma Electro Echipament cum stă la capitolul forță de muncă?

IS: „Avem și noi aceleași probleme pe care le au concurenții noștri din țară. Încercăm să facem față. Mai apelăm și la subcontractanți, atunci când avem un volum mai mare de lucrări. Eu sunt bucuros când văd că Reșița se modernizează și sperăm ca, după toate aceste lucrări ce se execută în capitala Banatului de Munte, să devină mai atractivă și să putem găsi forță de muncă în Reșița. A fost de multe ori mai ușor să găsim pentru angajare muncitori și ingineri din Timișoara decât din Reșița. Asta poate pentru că, mai ales tinerii, nu și-au dorit să rămână în Reșița“.

Rep: Mulți se plâng de nivelul de salarizare. Acesta este motivul pentru care mulți nu vin, nu stau și caută ceva mai bine plătit. Cred că salarizarea trebuie să se încadreze în acel procent pe care și-l poate permite firma, funcție și de sumele cuprinse pe acest capitol în contractele câștigate.

IS: „Aveți dreptate în ceea ce spuneți, dar să știți că nivelul de salarizare a personalului din Reșița este similar cu cel al echipelor din Timișoara, de exemplu. Noi avem și acolo cam 60 – 70 de salariați cu un nivel de salarizare comparabil. În Reșița pur și simplu nu există acea forță de muncă calificată; nu pentru că am plăti mai bine în Timișoara decât în Reșița“.

Rep: Ce forță de muncă aveți disponibilă pentru proiecctul tramvaiului reșițean?

IS: „În funcție de lucrările pe care le avem la un moment dat, am avut și 40 de salariați în același timp, funcție de volumul de lucru existent“.

Rep: Și când nu mai aveți nevoie de ei, ce faceți? Aveți posibilitatea să-i detașați pe un alt șantier?

IS: „Desigur. În prezent derulăm împreună cu ENEL contractul de mentenanță pentru toate stațiile de înaltă tensiune din regiunea Banat: Timiș, Caraș-Severin, Arad și Hunedoara. De curând, am preluat și contractele de mentenanță, tot cu Enel, pentru stațiile de medie și joasă tensiune în Caraș-Severin. În Timiș, executăm toate lucrările de racordare la solicitarea clienților. Avem în lucru stații de înaltă tensiune; în momentul de față lucrăm la centrala Turnu Ruieni, unde, cu Hidroelectrica, facem o stație de înaltă tensiune și avem în curs de contractare alte stații de înaltă tensiune pentru parcurile eoliene și fotovoltaice care se pregătesc“.

Rep: Având în vedere accentul care se pune la nivel european, și nu numai, pe energia verde, cred că viitorul firmei Electro Echipament se vede bine.

IS: „Așa cred. A fost o perioadă, în urmă cu vreo 10 ani, când se dădeau acele certificate verzi, o explozie de solicitări de racordare a acelor parcuri fotovoltaice. Apoi s-a schimbat legislația și s-au oprit lucrările. Acum este o cerere la fel de mare, poate chiar mai mare, dar noi sperăm să dureze în timp și asta pentru că este nevoie de energie.

Noi am câștigat o licitație importantă la Enel. Este vorba de întocmirea, pentru toată zona Banat, a studiilor de soluții pentru racordarea tuturor parcurilor fotovoltaice. Astfel am ajuns să discutăm cu potențialii investitori care doresc să dezvolte aceste parcuri și, într-adevăr, perspectiva pentru firma noastră este bună“.

Rep: Pentru că tot am adus discuția despre parcurile fotovoltaice; știu că edilul Ioan Popa are în plan construirea unui asemenea parc pentru Reșița, undeva în zona cartierului Câlnic. Ce știți să ne spuneți despre acest proiect?

IS: „Nu știu prea multe; știu doar că Enel a avizat o soluție pentru această construcție, pentru racordarea acestui viitor parc, dar nu știu în ce stadiu se află partea de finanțare a acestuia. Noi avem cunoștință doar despre partea de racord a acestei instalații de producere a energiei verzi.

Dacă am amintit ceva mai devreme de perspectivă, ne-am implicat și în montarea stațiilor de încărcare a mașinilor electrice. În Reșița, am montat cele 5 stații de încărcare, în Timișoara am montat 16 astfel de stații și ne gândim că în viitor și această activitate va lua amploare“.

Rep: Având contact cu multe din primăriile din Caraș-Severin, am observat că multe din proiectele cu finanțare europeană conțin și această componentă verde; fie că e vorba de piste de biciclete, de achiziția de microbuze electrice, acestea vin la pachet cu astfel de stații de reîncărcare. Fie că e vorba de 2 – 3 sau chiar 10 – 12 la alte proiecte, finanțările cuprind și acest aspect: montarea de stații de reîncărcare electrice, pe bani europeni. Va fi energie destulă în viitor pentru alimentarea acestor mașini? Este rentabilă o astfel de soluție?

IS: „Aici nu pot să fiu imparțial, pentru că eu conduc o mașină electrică și sunt foarte mulțumit de ea. Nu pot decât să mă bucur că există perspectiva dezvoltării și extindeii rețelelor de încărcare electrică, atât ca antreprenor în acest domeniu, cât și ca utilizator“.

Acesta a fost interviul realizat cu Iancu Șuteanu, administratorul firmei Electro Echipament Industrial, o firmă reșițeană implicată în proiectul reabilitării infrastructurii de transport din municipiul de la poale de Semenic.

Sunt convins că acasă, la Reșița, lucrările celor de la PORR, EEI, dar și a celorlalte firme care mai au activități în realizarea celui mai mare proiect de infrastructură din ultimii 33 de ani, continuă. Cu siguranță vom avea ce povesti atunci când voi reveni acasă, dar sunt convins că multe din lucrările efectuate, în ultimele două săptămâni, „se văd“. Spun asta, pentu că ceea ce s-a făcut până acum a fost mai puțin vizibil, dar acum, când cartierul Lunca Bârzavei este aproape de finalizare, se vede mai bine ceea ce se face și, desigur, ceea ce va rămâne.

Sărbători binecuvântate să aveți!

Dan AGACHE

4 COMENTARII

  1. Domnu’ Dan, așa cum am zis și în alte comentarii, cred că proiectul „tramvai” aduce și lucruri bune! Măsura în care cele bune le compensează pe cele rele, rămâne de văzut!
    Cum eu sunt mai cârcotaș din fire, le comentez mai mult pe cele rele😉😉😉 Până acum, am remarcat înclinația prea mare a trotuarelor dintre Intim și Kaufland… parcă mergi pe arătură și nu cred că problema se va remedia (ar fi mult de lucru)! Recent, am observat că și pista de biciclete a rămas tot pe trotuar, doar că în loc de o linie este delimitată prin culoare… se pare că nici nu e continuă! Deci, se pare că, prin prigonirea motorizaților în favoarea infanteriștilor și a cavaleriei nu s-a realizat nimic!
    Să reveniți sănătos și să scrieți și despre cele rele!😉😉😉

  2. ”… În Reșița pur și simplu nu există acea forță de muncă calificată; nu pentru că am plăti mai bine în Timișoara decât în Reșița“…

    În schimb, în Reșița există acum ”ausländeri” ca Popa și Dunca.
    Restul sunt consecințe.

  3. Legat de Calea Timișorii, la un moment dat am văzut că punea borduri de trotuar pe partea către Bârzava!!!!
    Eco-civismul primăriei lasă mult de dorit dacă nu cumva este deja anti ecologi dar și anti civic.
    Blocurile cu cu locuințe ale oamenilor sunt taman pe cealaltă parte!
    Ce să înțelegem!
    1. Trotuarul și pista de biciclete se află pe cealaltă parte a locuințelor, așadar locuitoprilor din respectiva zonă li se oferă ecologia pe cealaltă parte a drumului cu 4G benzi!!!
    2. Tot eco vorbind, dacă se păstrează trendul observat, înseamnă ca traficul și poluarea auto va fi și mai apropiat de blocurile de locuințe! Că doar de ce să lățească trotuarul și să îndepărteze zgomotul și poluarea față de locuințele oamenilor.
    Așadar, vom vedeam personalul EEI și a altor unități economice mergând la lucru pe bicicletă :))) pe celălalt „MALL” al drumului.
    Asta da sănătate economică și prosperitate!!!! .:)

  4. Stiu ca nu are legatura cu articolul….dar il rog pe Primarul Popa si pe Bobar sa il puna antrenor pe Doana , cat mai repde…altfel.se alege praful! Am fost ieri la meci…haos..haos….toata lumea doar pe cont propriu joaca…asa ceva mai rar!!!! Stiu ca l.am criticat pe Doana pentru „prostiile lui”….dar la fotbal si antrenorat e TOBA!!! CHEREGI e un teoretician bun..e clar….si cu rezultate ca Management…dar la echipa mare trebuie ANTRENOR! Daca nu vine Doana….iar nu promovam….100%! Si repet, vorbesc DOANA antrenorul…..poate s.a mai schimbat si ca om, a invatat din greseli!!! E urgent!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Știrile zilei