10.1 C
Reșița
duminică, 20 aprilie 25

(FOTO) Tramvaiul reșițean, în imagini de șantier; săptămânile 53 – 54

Euforia primului an de șantier s-a cam estompat pentru reșițeni. Poate și faptul că nu circulă deocamdată cu mașinile prin Govândar, poate și oboseala și nervii pe care șoferii trebuie să le îndure dacă aleg să plece cu mașina de acasă, poate și gropile din carosabil, atât de pe străzile principale cât și de pe devierile impuse de realizarea acestei investiții…sunt multe. Dar toate trec și va rămâne doar amintirea unor lucrări dar și un oraș reînoit și…înflorat. De ce spun asta? Veți afla în ultimul capitol al acestui foileton.

Dacă vi se pare că Lunca Bârzavei este gata, aveți dreptate; vi se pare. Încă mai este de lucru. Nu mult, dar mai este și voi detalia fiecare sector în parte, așa cum v-am obișnuit, nu înainte de a face mențiunea că pozele din Govândar au fost făcute aseară, după terminarea programului de lucru. Poate de aceea numărul muncitorilor este mai mic în acele imagini.

Depou: intrarea în depou este finalizată, la fel și 90% din șina de tramvai. Stâlpii sunt montați dar nu au fost ridicați încă suporții pe care va fi atașat firul de contact. Sunt gata și două din cele 3 linii de garare paralele, iar acoperișul a început să fie montat. Se lucrează de asemenea și la reabilitarea unei hale cu două încăperi ce va servi drept adăpost pentru tramvaie, dar și atelier de lucru pentru eventualele reparații.

Nici muncitorii care lucrează la armătura și fundația viitorului centru intermodal din Depou nu au stat cu mâinile în sân; lucrurile au evoluat față de ultima mea vizită aici și foarte curând cred că vom vedea cum se ridică și acea hală unde vor fi garate autobuzele electrice. Deasupra acestui garaj vor fi birourile TUR-operatorului.

Kaufland – Victoria: dacă firul de contact este întins până aproape de Intim pe sensul dinspre centru, pe sensul celălalt lipsește. Acesta se va monta după ce excavatoarele vor părăsi această zonă. Mai e nevoie de puțin asfalt în zona căminelor de pe trotuar  și pista de biciclete, zone în care acesta a fost frezat pentru a permite ridicarea sau coborârea capacelor, după caz.

Se lucrează intens și la intersecția cu strada Ineu (fosta farmacie Iris) unde tot cei de la por au venit cu un design inedit și o concepție futuristă pentru această stradă pietonală care face legătura cu intrarea în parcul de joacă al celor mici.

Ieri se descărca pământ arabil, de flori sau cum vreți să-i spuneți, adus cu camioanele constructorului tocmai din județul Timiș. Mai exact undeva din zona Moșnița, acolo unde PORR lucrează la șoseaua ce va face legătura dintre autostradă și actuala capitală culturală europeană, Timișoara. Nu are rost să comentați că e transportul scump, că era mai ieftin din Caraș-Severin sau altceva; constructorul s-a angajat să aducă acest pământ pro bono, sau gratis dacă vreți.

Pământul va fi așternut atât între șinele de tramvai cât și în viitoarea zonă verde dintre căile de rulare. Angajații primăriei, cei de la Secție dar și de la sectorul Sere și spații verzi vor începe de săptămâna viitoare să niveleze pământul, acțiune ce va fi urmată de sădirea de flori și de împrăștierea semințelor pentru zona înierbată. Dar despre astea mai pe larg, atunci când se va începe înierbarea propriuzisă.

Victoria -Intim: început ceva mai târziu decât sectorul anterior, această porțiune e mai întârziată din punct de vedere al finalizării lucrărilor. Pe firul 1 (spre centru) mai trebuie turnat stratul final de asfalt; e necesară finalizarea intersecțiilor cu străzile adiacente (în special în micro 1). Mai trebuie montată protecția pentru șinele de tramvai (acel material cauciucat negru), mai trebuie finalizate capacele amplasate fie pe trotuar ori pista de biciclete fie pe carosabil ori în zona șinelor de tramvai.

Atât pe acest sector cât pe cel dintre Kaufland și Victoria s-au finalizat stațiile și trecerile de pietoni cu dale de beton. E drept că au rămas niște gropi în mijlocul lor, dar acestea vor fi astupate după ce se vor monta stațiile, mai precis copertinele acestor stații. Acestea urmează să sosească la sfârșitul acestei săptămâni, iar montarea lor nu necesită timp îndelungat, după cum spunea oficialii constructorului.

Sens giratoriu – Pod Intim: Dacă pe sensul de mers spre centru șina este montată deja, iar carosabilul de pe pod și trotuarul sunt finalizate, ca de altfel și balustradele de protecție, acum se lucrează la scoaterea șinei și pregătirea infrastructurii tramvaiului pe firul 2 (dinspre centru). Lucrurile merg greu din cauza spațiului insuficient, iar sensul giratoriu s-a mutat cu 100 de metri mai spre Triaj, acolo unde se poate face întoarcerea spre calea Caransebeșului pentru mijloacele de transport ce vin dinspre B-dul Muncii.

Forfotă mare în schimb în zona sensului giratoriu. Se lucrează la montarea șinei în sens, la montarea bordurilor din sens dar și spre cele două artere adiacente B-dul Muncii și Calea Caransebeșului, la trotuare și pista de biciclete. Circulația se desfășoară anevoios, tocmai de aceea constructorul a alocat forță umană și tehnică suplimentară pentru urgentarea lucrărilor. A fost refăcut zilele acestea și drumul (fără asfalt de acum), prin așternerea unui nou strat de pietriș și cilindrarea lui.

De rapiditatea cu care se va finaliza acest tronson depinde deschiderea circulației pe podul de peste Bârzava (partea refăcută) și începerea lucrărilor de reabilitarea a celeilalte părți a podului.

Triaj – OMV: Aici prea multe nu mai sunt de spus. Șina este montată în proporție de 90%, cu tot cu stratul de beton aferent pe marginile laterale. Am văzut că o echipă de muncitori curățau astăzi șinele de betonul sărit pe ele. Mai e nevoie de montarea protecțiilor de stratul de asfalt și de bordurile ce vor delimita banda 1 de șina carosabilă (banda doi) peste care se va putea circula.

Și în celălalt capăt lucrurile sunt aproape gata, în același stadiu, până aproape de zona din care se trece din Lunca Pomostului spre Triaj. S-a montat armătura metalică și se va turna betonul pentru fundația noii stații de tramvai, ce va fi amplasată cam în aceeași zonă cu cea veche.

Lunca Pomostului – Universitate: și în această zonă lucrările sunt avansate. E montată șina, calibrată și s-a turnat beton de încastrare pe mai bine de 80% din porțiune. A rămas de finalizat capătul dinspre OMV, acolo unde macazul ce va permite întoarcerea tramvaiului la jumătatea drumului (în caz de nevoie) a fost pus pe poziție, dar și o porțiune de șină la capătul dinspre Universitate.

A început montarea bordurilor pentru aleile pietonale pe parte dreaptă (sensul spre centru). În această zonă va fi refăcut doar asfaltul (pe partea carosabilă) fără schimbarea bordurilor și refacerea trotuarului pe partea cu Bârzava. Aș semnala faptul că exact în urmă cu 7 ani, după o altă inundație în municipiul Reșița, edilul Ioan Popa a alocat bani din bugetul primăriei pentru montarea unor scurgeri a apelor pluviale, direct în Bârzava. Din păcate acum, după 7 ani toate aceste scurgeri sunt înfundate, nimeni neavând niciun interes să le curețe, cu toate că intră în atribuțiile lor.

Și uite că încet, încet, aproape jumătate de oraș este gata (Govândarul fiind porțiunea ce mai dificilă), la jumătatea termenului de finalizare a lucrărilor.

Aș mai semnala un aspect și tare mi-e teamă de câte persoane vor fi deranjate (oricum mai puține, dar mai cu „ștaif“ decât cele din Govândar) când vor începe lucrările la linia de tramvai în centrul civic. Vă spuneam că s-a turnat betonul la liniile de tramvai în Lunca Pomostului, zona căsuțe spre UBB, chiar zilele trecute. S-a început turnarea la ora 18 și a continuat până la finalizarea porțiunii, adică undeva pe la 3 dimineața. Au curs telefoanele pe la toți șefii știuți și neștiuți că e gălăgie, că nu pot să doarmă, că e …deranj… Hai nu zău, dar noi, prostimea, cei din Lunca Bârzavei ce ar fi trebuit să facem când toată vara trecută ne-am înnecat în praf și toamna și o bună bucată de iarnă ne-am umplut de noroaie până la gât?

Ar trebui să înțeleagă și „domnii“ din acea zonă, dar și cei din centru că un șantier implică un disconfort major și fie că ne place, fie că nu, trebuie să-l suportăm dacă vrem să vedem lucrarea finalizată. Zic și eu…

Universalul Vechi – Muncitoresc: prea multe nu s-au întâmplat în aceste două săptămâni. S-a lucrat cei drept, dar nu e vizibil. Și spun asta pentru că o parte a lucrărilor efectuate aici au constat în introducerea noii coloane de alimentare cu apă, iar o altă parte importantă a constat în liucrările de la fundațiile celor două stații intermodale de la Muncitoresc. Una este amplasată chiar înainte de semafor, iar a doua în zona fostei grădini de vară Mureșul (pentru cei ce-și amintesc de ea).

Una dintre stațiile intermodale va fi pentru tramvai (capăt de linie și stație de îmbarcare debarcare) iar cealaltă pentru autobuze, fie ele de pe traseele interne ale Reșiței dar și pentru cele externe, deservite tot de TUR.

Să mai spunem că s-au montat câțiva stâlpi noi, în apropierea altora a căror fundație nu mai avea rezistența necesară, s-au consolidat alți stâlpi, iar în pasajul TMK s-a reușit și spargerea dalelor de la fosta șină pe firul 1 (spre Muncitoresc), fără a fi evacuat molozul. Am mai aflat că în zonă va fi montat un bazin mare (se poate vedea la ieșirea din pasaj spre Muncitoresc), iar primăria Reșița va monta un sistem de pompe de evacuare a apelor pluviale, astfel încât să nu se mai producă inundarea pasajului la fiecare ploaie mai serioasă.

Concluzii finale: Aș începe cu strada Laminoarelor (prin spate pe la Catedrala Ortodoxă); dacă în rest se circulă relativ în condiții cât de cât satisfăcătoare, acea stradă e…praf. E drept că se ridică și praful după fiecare mașină, dar e plină de gropi, cratere pe alocuri. Nu cred o mașină de asfalt așternut ici și colo, pe unde sunt denivelările cele mai mari ar da peste cap bugetul primăriei. Nu e nevoie decât de puțin interes și…se rezolvă. Cu atât mai mult cu cât primăria dispune de stație proprie de asfalt.

S-au tot dat termene de finalizare pe etape a lucrărilor; ba Crăciun, ba Revelion, ba Paște și nimic din cele anunțate nu s-a finalizat. Asta pentru ele erau de fapt  o dorință a edilului de a termina mai repede un anumit tronson. De fiecare dată constructorul a avut rezervele lui în privința acestor termene și asta pentru că era conștient că drumul de la dorință la putință e mai lung decât sperăm.

Acum se vorbește de jumătatea acestei luni pentru redeschiderea circulației auto în Govândari. S-a trecut și la trasarea premarcajelor, se așteaptă și montarea stațiilor de tramvai, finalizarea trecerilor peste linii și a celor de pietoni. Este posibil, spune constructorul. E drept că după redeschiderea circulației, vor fi zile când aceasta va fi restricționată la o singură bandă pentru efectuarea unor lucrări neterminate (spații verzi, firul de contact, semaforizarea) lucrări ce vor implica prezența utilajelor și a echipelor de muncitori.

Vă spuneam că de săptămâna viitoare cei de la Secție vor începe prin nivelarea pământului în viitoarele zone verzi. Muncipalitatea a pregătit o serie de surprize pentru locuitorii reșiței în ceea ce privește viitorul spațiu verde, verde și înflorat ce se va întinde atât de-a lungul șinelor de tramvai cât și în porțiunile dinspre trotuare. „Va fi ceva deosebit“, atât am reușit să aflu despre acest viitor spațiu verde al Reșiței. dacă va fi sau nu….deosebit, vom vedea și vom aprecia atunci.

Dar până atunci mai avem puțin și toți cei cu care am stat de vorbă (și nu sunt puțini) spun că va ieși un lucru frumos. Și pentru că tot a venit vara și sperăm că și ploile se vor opri, așteptăm cu nerăbdare montarea băncilor și a coșurilor de gunoi. Dacă până acum se mai aruncau resturi diverse în vreo groapă, acum când totul e aproape gata, parcă nu prea mai merge. Și ar fi păcat pentru estetica orașului și munca celor ce au făcut ceva pentru el să-l umplem de mizerie.

Atât pentru azi, răbdare și speranță că toate se vor termina, mai repede sau mai târziu.

Dan AGACHE

18 COMENTARII

  1. Sincer sa fiu nu stiu de ce trebuie sa se dea mereu termene devansate. Parca e pe vremea lui Ceausescu cu facem cincinalul in 3 ani. Kaufland Intim gata in iunie, nu e gata, toata lucrarea gata in Decembrie anul acesta – ce gluma buna, fantana cinetica gata nu se stie cand ca nu se lucreaza (trebuia sa fie gata de 2 sapt) gen 2 gata in ianuarie anul acesta, poate o sa fie gata in septembrie etc etc.

    E ca o isterie chestia asta cu temene pe repede inainte, nu stiu ce fumeaza unii. 🙂

  2. ”Euforia primului an de șantier s-a cam estompat …”

    Iată dragi tovarăși neomarxiști și neostaliniști, cum că muncitorii vor tramvaiul.putea merge iarăși la lucrurile din fabrici și uzine iar copiii la școli, cu
    Că sunt școlile și uzinele închise sau nu există este un detaliu nesemnificativ.
    Urmează o grevă în sănătate și caritate, așa că aveți grijă să nu vă îmbolnăviți de la ciclonul mediteranean care ne va lovi cu bucurie.

    • În caritate??? TU ai nevoie de o donație caritabilă, ceva mai mult BINE! În capul ăla al tău tâmpit!
      Neomarxiști… Neostaliniști… Dumnezeule, trezește-te o dată! Și după aia stai în viață… Într-una normală!!!

    • @DuaLipa mai tampit decat tine si altii de pe aici care-l pupati in fund pe taitelu nu exista. Chiar nu vedeti ce a facut cu acest oras? Cum si-a batut joc de el? Si nu in ultimul rand jignind in dreapta si-n stanga dai dovada de o foarte buna crestere, de cei 7 ani de acasa(care-ti lipsesc cu desavarsire si tie si altora) dar, ce poti cere unor adulatori ai unui rahat? Atat puteti, atat faceti. N-aveti argumente solide, jigniti. Vai de capul vostru! Nu puteti accepta realitatea care nu e roz deloc si improscati cu noroi in stanga si-n dreapta spre cei care spun adevarul. Sa va fie rusine pupatori de dosuri ce sunteti!

  3. Intersecția de la Intim + podul (partea „terminată”) nu va fi funcțională mai devreme de Sf.Marie.
    În rest, felicitări și s-auzim numai de bine!

  4. Am venit pt comentarii si nu am fost dezamagit.
    Aceleasi persoane care arunca aceasi mizerie de ani de zile (nu doar pe topicul tramvaiului).
    Hai SICTIR!!! EX-TINSILOR sunteti ZERO

    • E bun si zero de ceva mai ales in programare binara. Eu doar am spus adevaruri, se dau termene aiurea care nu se respecta, mai bine ar tacea, am zis primul va o sa fie un singur sens de circulatie am avut dreptate, Sa fim seriosi oameni buni este doar un drum care se reface si asfalteaza nu sunt nave pe luna. Cat priveste tramvaiul vom vedea in cativa ani cati vor merge cu el se va rari tot mai mult – nu exista in Romania oras asa mic cu tramvai.
      Insa poluarea din oras, lipsa locurilor de munca , preturile cele mai mari la apa/canal si impozite sunt realitati incontestabile. Sau le poti contesta Marcel?

    • Tare te-ai mai suparat mai Cocalare mai.
      Sapun si funie sa o ti pentru tine, pentru penalei, pesadei, userei, udemerei etc.
      Cat despre botnita cred ca tu cu altii au nevoie, ca faceti spume de mult timp.(repet, nu doar pe tema tramvaiului, e bine sa avem o opinie dar cand 99% din opiniile unei persoane nu sunt constructive…. spune multe de acea persoana).
      Am sa inchei cu un citat al unui fost presedinte de partid din tarisoara noastra.
      Citez: „Dar o m*ie nu vrei tu?!”.
      O duminica placuta in continuare tuturor resitenilor.

  5. Operatorul își rezervă dreptul de a interveni pe comentariu pentru a modera cuvintele obscene sau cele care instigă la violență

    E OK nu sa te injure toti? Sau e politica de partid?

  6. D-le Agache, ce bune ar fi noi reportaje pentru cei interesati in lucrarile la tramvai! Faceti o treaba excelenta, nu va lasati influentat de niste Gica contra care nu stiu decat sa critice. Spor si asteptam noutati!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Știrile zilei