8.2 C
Reșița
sâmbătă, 25 octombrie 25

Frământările consilierului Crina, risipite de primarul Popa!

Un proiect de hotărâre propus astăzi în ședința ordinară de Consiliu Județean prevedea aprobarea documentației pentru studiul de prefezabilitate al proiectului tehnic de execuție și reparare a liniei ferate Reșița-Voiteni, parte preliminară în vederea obţinerii finanţării pentru proiectul „Reabilitare/Modernizare infrastructură feroviară Reşiţa Nord — Timişoara Nord cu extensie Voiteni — Stamora Moraviţa frontieră”, un proiect comun realizat între Reșița și Timișoara, județul Caraș-Severin și județul Timiș.

Proiectul de pe ordinea de zi a stârnit însă nemulțumirea consilierului județean PSD, Ioan Crina, care susține că nu se justifică această cerere de finanțare pentru realizarea studiului de prefezabilitate deoarece existau bani în PNRR pentru acest studiu, pe care trebuia în fapt să îl execute CFR, motivând că, în aceste condiții, prin această decizie nu se face altceva decât să se arunce banii județului.

Eu sunt foarte supărat pentru că în PNRR este curpinsă partea de studiu de prefezabilitate a proiectului tehnic de execuție și reparare a liniei ferate Reșița-Voiteni pentru a o aduce la parametri inițiali, respectiv 80 de kilometri și nu avea niciun rost să facem noi ca UAT-uri, chiar dacă există bază legală pentru asta, un studiu pentru care erau bani.

CFR trebuie să facă studiu pentru asta, ei proiectează. Studiul acesta de prefezabilitate care reprezintă 33% nu spune decât că trebuie să electrificăm linia și trebuie să intervenim asupra podurilor, semnalizărilor și așa mai departe, în funcție de viteza pe care o obținem. Ba din contră, la sfârșitul primei părți, între Reșița și Timișoara, scrie că nu este rentabil fără obținerea unei finanțări nerambursabile.

Pe lângă faptul că am făcut acest studiu de prefezabilitate, nejustificat, acum vrem (nr. Consiliul Județean) să mergem în continuare să facem studiu de fezabilitate care reprezintă 57% și noi efectiv nu avem ce să facem cu el pentru că nu avem nicio finanțare. Sunt banii județului pe care noi îi aruncăm fără nicio viziune, fără să știm că vreodată avem vreo șansă să îl facem”, a declarat nemulțumit consilierul județean Ioan Crina.

La finalul ședinței de Consiliu Județean, primarul Reșiței, Ioan Popa, a ținut să îl lămurească pe consilierul Ioan Crina explicându-i că aceste studii de prefezabilitate sunt finanțate din fonduri europene.

Vă dau eu veste, pe PNRR se face. Calea ferată Timișoara-Voiteni-Stamora Moravița dublu electrificată se va desprinde ca proiect de linia Voiteni-Reșița, iar noi le dăm studiul de fezabilitate celor de la CFR infrastructură și ei continuă lucrarea prin Programul Operațional Transporturi și pe PNRR se va face doar Voiteni-Berzovia-Bocșa-Reșița”, a precizat edilul Popa.

Primarul explică mai departe că acești bani pentru studiul de prefezabilitate sunt accesați prin PNRR ca urmare a contractului de asociere între administrație și CFR infrastructură.

Am fost la Timișoara în ședința de CJ ca să susțin avizarea acestui studiu de prefezabilitate și nu numai. Orașul Timișoara a trecut foarte repede peste prefezabilitate, la fel cum am făcut și noi la Reșița, e o formalitate. Prefezabilitatea determină dacă este eficient sau nu să modernizezi sau să reabilitezi o linie de cale ferată.

Ordonanța 12 ne dă dreptul să ne asociem cu CFR infrastructură și să lucrăm pentru ei deoarece ei nu au capacitatea de a face proiecte pe linii de 20.000 de kilometri.

În consecință, partea Timișoara-Voiteni – Stamora Moravița dublu electrificată va fi o linie modernizată și partea Voiteni – Berzovia – Bocșa – Reșița va fi o linie reabilitată, ea este prinsă în PNRR și va fi finanțată în PNRR inclusiv ceea ce îl frământă pe domnul Crina, plata acestor studii de prefezabilitate, sunt finanțate din fonduri europene”, a mai explicat Ioan Popa.

Edilul Reșiței i-a dat asigurări consilierului județean Ioan Crina că toate aceste demersuri sunt legale și l-a sfătuit să încurajeze primarii PSD să aibă curaj să facă astfel de proiecte.

Lorena POENARU

 

2 COMENTARII

  1. Ve rog veniti cu completari, ceva nu se leaga. Primarul Popa spune „Prefezabilitatea determină dacă este eficient sau nu să modernizezi sau să reabilitezi o linie de cale ferată.”

    Din asta inteleg ca linia nu e un proiect care sigur se va realiza. Daca va fi realizata sau nu, va rezulta din studiul de prefezabilitate. De ce este Ioan Popa atat de sigur ca studiul de prefezabilitate va arata fi unul cu rezultat pozitiv pentru un viitor proiect de modernizare/ reabilitare a liniei?

  2. ”… Ordonanța 12 ne dă dreptul să ne asociem cu CFR infrastructură și să lucrăm pentru ei deoarece ei nu au capacitatea de a face proiecte pe linii de 20.000 de kilometri …” a mai explicat Ioan Popa.

    Însă tăițelu (pretinde că) are capacitatea de a face (prin asociere cu …..) proiecte pe linii mult peste 20.000 de kilometri (și de a ”alege” executantul studiului). Prin ”licitație” bineînțeles.
    Totul este să ”toace” niște bani (spre cineva) pe oarece hârtii de ”studii”, frumos colorate (și corelate).
    Domnul inginer Crina are dreptate.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Știrile zilei