Magazinul de proximitate este acel gen de magazin de cartier care vinde produse de zi cu zi, cum ar fi alimente, gustări, băuturi, tutun, medicamente fără rețetă, articole de igienă și ziare. Acestea sunt plasate strategic, de obicei în apropierea locuințelor sau în zone cu trafic, pentru a fi ușor accesibile consumatorilor.
Un magazin de proximitate ar fi trebuit să se construiască pe locul fostei piețe Trandafirul din Reșița de către societatea comercială Parabo, cea care nu se află la prima realizare de acest gen. Am fost martorii realizării unor magazine de proximitate care s-au bucurat de succes încă de la început la Bocșa, la Carașova sau la Bozovici. Cetățenii din Microraionul nr. 1 al Reșiței au sperat că acest gen de magazin se va realiza și în locul fostei piețe din Govândari, de unde se aprovizionau pe vremuri părinții și bunicii noștri.
Primăria Reșița a făcut demersurile necesare pentru a da o șansă reală acestei zone, care se prezenta în toată splendoarea ei ca un tablou al rușinii în arealul unei Reșițe moderne (pe care ne-am dorit-o, un oraș care a apucat-o pe un drum ireversibil din câte putem vedea). Consiliul Local Reșița a hotărât concesionarea acestui teren prin scoatere la licitație, cu scopul de a fi realizat acest magazin de proximitate, după ce, în prealabil, cetățenii din cartierul amintit au fost chestionați cu privire la ceea ce și-ar dori în locul a ceea ce a însemnat odată fosta Piață Trandafirul. Totul a decurs normal, investitorul reșițean Parabo s-a prezentat și a câștigat licitația însă, noul concesionar, care, deși a investit o sumă enormă în obținerea de avize și autorizații pentru a demara construcția, se vede în situația de a fi blocat, ca urmare a faptului că Instituția Prefectului consideră hotărârile Consiliului Local Reșița ca fiind nelegale. Evident, gândul vă zboară la excesul de politizare din instituțiile de stat și administrative, care cu care, cine și cui îi mai răspunde printr-o vendetă politică prin această speță a magazinului de proximitate, însă ceea ce nu este luat în seamă este ce își doresc, măcar în cele din urmă, cetățenii acetui oraș? Dacă ei și-au exprimat voința prin faptul că în locul fostei piețe agroalimentare își doresc un magazin de unde să se aprovizioneze cu toate cele necesare gospodăriei, din punct de vedere alimentar și nu numai, de ce le punem bețe în roate? Doar pentru că la Prefectură avem o anume coloratură politică iar la municipiu o alta? Întreb doar, nu dau cu parul…
Daniel Călin, viceprimar Reșița: „Reșițenii din zona Piața Trandafirul au cerut realizarea unui magazin de proximitate!“
Despre modul în care a acționat primăria Reșița, după ce a reușit să scoată în anul 2023 această piață din ghearele unor proprietari de conjunctură care și-au bătut joc de acest loc, dar și întreaga situație administrativă la care s-a ajuns astăzi, viceprimarul municipiului Reșița, Daniel Călin ne-a declarat:
„Municipiul Reșița nu a mai gestionat direct activitatea obiectivului Piața Trandafirul din anul 2000, fiind inițial închiriat, ulterior concesionat în anul 2004, în favoarea unor societăți comerciale.
Întrucât concesionarul nu a menținut obiectul de activitate de piață, și a realizat construcții ilegale la locație, în anul 2018 s-au demarat procedurile de evacuare, printr-un litigiu care s-a finalizat în anul 2023.
În urma evacuării, Municipiul Reșița a dezbătut cu locatarii din zonă dacă se mai dorește menținerea obiectivului de piață, sau se dorește realizarea unui alt tip de obiectiv. Întrucât solicitările au fost spre a se construi un magazin de proximitate, s-au realizat pașii legali: scoaterea din domeniul public a obiectivului, și concesionarea prin licitație publică în vederea noului obiectiv.
Noul concesionar a realizat cheltuieli de peste 250.000 de lei, obținând autorizația de construire, precum și toate avizele necesare, urmând să se realizeze construcția în valoare de 500.000 de euro, în vederea deschiderii magazinului de proximitate.
Scoaterea din domeniul public și declanșarea licitației s-au aprobat prin hotărâri de consiliu local, care au fost atacate de Instituția Prefectului în instanță. Întrucât această procedură conduce la suspendarea de drept a hotărârilor, concesionarul a considerat că investiția devine un risc, în acest sens fiind suspendat contractul de concesiune.
Întrucât obiectivul a rămas în părăsire, în zonă a început să crească activitatea infracțională, ruinele clădirilor fiind ocupate de persoane fără adăpost. În urma reclamațiilor asociațiilor de proprietari din zonă și a deplasărilor efectuate de o comisie a Municipiului Reșița, în luna iunie 2025 a fost emisă o hotărâre a Comitetului Local pentru Situații de Urgență, în urma căreia s-a procedat la demolarea acestor imobile, care în mare parte erau realizate ilegal de concesionarul inițial“, a ținut să ofere o imagine cât mai exactă a situației terenului cunoscut pe vremuri ca Piața Trandafirul, viceprimarul municipiului Reșița Daniel Călin.

„Hotărârea Consiliului Local, anulată de instanță!“ – instituția Prefectului Caraș-Severin
După cele transmise de Daniel Călin, viceprimarul municipiului Reșița, am cerut și o clarificare a întregii situații juridice, abordată „la sânge“, din câte înțelegem, de către specialiștii din cadrul Instituției Prefectului Caraș-Severin, cei care ne-au răspuns cu celeritate:
„Prin Hotărârea nr.453/24.09.2024, Consiliul Local al Municipiului Reşiţa a aprobat concesionarea prin licitație publică în condiţiile legii, a unui imobil: teren, în suprafață de 1100 mp aflat în proprietatea privată a Municipiului Reșița, situat administrativ în Municipiul Reşiţa, fosta piaţă Agroalimentară Trandafirul.
Ca urmare a verificării legalităţii hotărârii, s-a constatat că aceasta a fost adoptată cu încălcarea prevederilor art. 308 din OUG nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, care se referă la procedura administrativă de iniţiere a concesionării, precum şi ale art. 310, 312 şi 362, privind conţinutul caietului de sarcini, obligația de a atribui contractul de concesiune de bunuri proprietate publică prin aplicarea procedurii licitației şi modalitățile de exercitare a dreptului de proprietate privată.
În conformitate cu prevederile art. 308, alin. 4 din OUG nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, iniţiativa concesionării trebuie să aibă la bază efectuarea unui studiu de oportunitate care să cuprindă o serie de elemente. Studiul de oportunitate, ce reprezintă Anexa nr. 1 la hotărâre nu cuprinde o parte din elementele obligatorii menţionate de legislaţie, respectiv descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat, nivelul minim al redevenţei; avizul obligatoriu al Administraţiei Naţionale a Rezervelor de Stat şi Probleme Speciale şi al Statului Major General privind încadrarea obiectului concesiunii în infrastructura sistemului naţional de apărare. Mai mult, în cuprinsul Studiului de oportunitate la situația juridică actuală se menționează: în prezent, imobilul propus pentru a fi vândut, nu concesionat prin licitație publică așa cum se arată în cuprinsul hotărarii.

Totodată, hotărârea nu respectă nici dispozițiile art.310 privind conţinutul caietului de sarcini. Astfel, în caietul de sarcini – Anexa 3 la hotărâre nu se regăsesc condiţiile generale ale concesiunii, descrierea şi identificarea bunului care urmează să fie concesionat, regimul bunurilor proprii, respectiv bunurile utilizate de concesionar în derularea concesiunii, interdicţia subconcesionării bunului concesionat, condiţiile în care concesionarul poate închiria bunul concesionat pe durata concesiunii, redevenţa minimă şi modul de calcul al acesteia, condiţiile speciale impuse de natura bunurilor ce fac obiectul concesiunii.
Mai mult, din analiza extrasului CF nr.49824 Reșița, atașat documentației la HCL nr.453/2024, se constată faptul că în baza HCL nr.457/26.06.2023 s-a intabulat dreptul de proprietate privată al Municipiului Reșița asupra terenului în suprafaţă de 850 mp, în cota actuală de 850/1100, ori această hotărare a fost atacată la Tribunalul Caras-Severin, Secția Contencios Administrativ și Fiscal și a făcut obiectul dosarului nr.2574/115/2023, iar prin sentința civilă definitivă nr.442/04.07.2024, instanța a dispus anularea HCL nr.457/2023.
Ori conform prevederilor art.3 alin.3 din Legea nr.554/2004 privind contenciosul administrativ, cu modificările și completările ulterioare: (3) Până la soluţionarea cauzei, actul atacat de prefect potrivit alin. (1) este suspendat de drept.
Dosarul are termen de judecată la data de 22.10.2025.
Mai important, anterior hotărârii nr.453/24.09.2024 privind concesionarea, prin Hotărârea nr.25/30.01.2024, se aprobă completarea HCL nr.457/2023 privind trecerea din domeniul public în domeniul privat al municipiului Reșița și atestarea apartenenței la domeniul privat al Municipiului Reșița a terenului în suprafață măsurată de 850 mp, precum și a construcției C1 în suprafață construită la sol de 850 mp, situat în municipiul Reșița, Str. Muncii, nr.6, Piața Agroalimentară Trandafirul, prin introducerea unui nou articol, cu următorul cuprins: „Se aprobă schimbarea destinației construcției C1 în suprafață construită la sol de 850 mp, situată administrativ în Municipiul Reșița, Bd.Muncii, nr.6, fosta Piață Agroalimentară Trandafirul, înscrisă în CF nr.40305 Reșița, nr. cad. 40305, construcție ce va dobândi categoria de folosință de Spațiu Administrativ“.
Hotărârea nr.457/26.09.2023 prin care s-a aprobat trecerea din domeniul public în domeniul privat al municipiului Reșița a terenului în suprafață măsurată de 850 mp precum și a construcției menţionate a fost atacată la Tribunalul Caras-Severin întrucat încalcă prevederile art.286 alin.(4), art.361, art.356, art.357 din Codul administrativ şi art.5 şi art.6 alin.(1) din HG nr. 392/2020 privind Normele tehnice pentru întocmirea inventarului bunurilor care alcătuiesc domeniul public şi privat al comunelor, al oraşelor, al municipiilor şi al judeţelor, iar instanţa a admis acţiunea şi a dispus anularea HCL nr.457/2023.
Având în vedere faptul că HCL nr.457/2023 a fost atacată în condiţiile prevăzute mai sus, Consiliul Local al Municipiului Reșița nu mai putea modifica această hotărâre, întrucat hotărârea este suspendată de drept. Mai mult, hotărârea este lipsită de temei legal, dispoziţiile legale invocate nu abilitează consiliul local să aprobe schimbarea destinației imobilului din Piața Agroalimentară Trandafirul în categoria de folosință de Spațiu Administrativ.

În condiţiile în care hotărârea privind aprobarea trecerii din domeniul public în domeniul privat al municipiului Reșița a Pieței Agroalimentare Trandafirul este nelegală, completarea acestei hotărâri, prin schimbarea destinației Pieței Agroalimentare Trandafirul, în „categoria de folosință” de Spațiu Administrativ este nelegală.
Prin Sentinţa civilă nr.72/19.02.2025, definitivă prin nerecurare, Tribunalul Caraş-Severin a admis acţiunea noastră şi a dispus anularea HCL nr.25/30.01.2024“, se arată în documentul transmis de Instituția Prefectului Caraș-Severin.
Am încercat să avem un punct de vedere și din partea lui Cristian Panfil, coordonatorul și administratorul societății Parabo, concesionar al terenului și omul care a decis să ridice un astfel de magazin de proximitate și la Reșița, însă acesta ne-a declarat că, deși mâhnit de modul în care au evoluat lucrurile, nu dorește să comenteze în niciun fel situația, chiar dacă societatea era pregătită pentru o investiție de un milion de euro, într-o perioadă în care, s-o recunoaștem, nu mulți sunt antreprenorii care se mai aventurează să investească în zonă.
Urmărim cu interes și, în aceeași măsură, îngrijorare posibilul deznodământ de pe rolul instanțelor în cazul Pieței Trandafirul, care ar putea pune în pericol realizarea magazinului de proximitate din zonă, pe care, momentan, vorba lui Eminescu… Azi îl vedem și… nu e!
Sau dacă nu este dorit Parabo în schemă, atunci măcar să știm și …noi cu cine votăm, nene Iancule?
Sergiu TABAN



















O mizerie de om acest prefect Dragomir om , daca se poate numit om,ataca in permanență aproape toate HCL-urile consiliului local,
Rușine,ca ați șters mesajul scris împotriva prefectului, v-ați dat arama pe fata
Primăria ar trebui sa realizeze un parteneriat cu proprietarii spatiilor de la complexul trandafirul și să dărâme toată coșmelia aia după care sa facă o construcție civilizată, pe toată suprafața, cu parcare subterană care sa fie și adăpost civil la nevoie, un punct de colectare deșeuri menajere, wc public, spatii comerciale la parter (o parte sa le redea actualilor proprietari și o parte să închirieze ) și pe construcție un loc de joaca pentru copii. Așa cum vor acum se va face și mai mare aglomerație și tot locuitorii din zona vor avea de suferit. Gândirea bișnițăreasca e simplă, sa vânda ce se poate ca sa mai aibă niste bănuți să îi folosească la cofinanțare și astfel să vină fonduri pe care să-i toace el cum îl taie capul. Ia gata mă jmenarule cu bișnița pe primărie ! Magazin de proximitate de 850mp!!! Fara parcări și fără să rezolvi nevoile reale din zona aia, cum ar fi un punct de colectare gunoi menajer, loc de joaca, parcări ,wc public. De ce nu cumpără parabo ruina aia generată de bulboacă, la gară, să-și facă acolo supermarket?
Relicva de la prefectură trebuie dusă la azil. Blochează dezvoltatorii locali și proiectele de dezvoltare urbană.
Sergione, reformulează chestia aia cu „Reșița modernă”…sau dacă nu crezi te invit in cartierul agricol Cuptoare, sa vezi a dracu’ modernitate… sau cartierul respectiv nu face parte din „Reșița modernă”? Te bagi?
Bricostore presa independența,🤪 v-ați subjugat pesedistilor
Tovarasu prefect nu bagi capul in poza ? Vrem opinia dumitale . Hai curaj ! PSDul a sabotat in permanenta orasul si judetul
Retrag mesajul, nu l-ați sters👍
Pai din moment ce este ilegal … ce mai conteaza dorinta resitenilor ???
Sa inteleg ca daca vor resitenii trebuie sa ramana dupa pofta lor, chiar daca este o ilegalitate ???
Ce conceptie … !!!
Nu a stabilit nimeni legalitatea sau ne-legalitatea HCL, deci îți dai cu părerea pe un subiect ne-tranșat!
Dar problemele sunt altele și aș enumera două mai importante.
1. E oportun acest prefect, care blochează tot ce poate, numai să nu vadă reșițenii, că se poate și altfel decât au făcut-o Stepănescu, Crina, Mocioalcă, Hurduzeu sau alte relicve comunistoide, ce ne țin pe loc??? Viața trece, anii nu se mai întorc iar Caraș Severin-ul e tot un județ de coada clasamentului.
2. Mai votăm mult astfel de partide odioase? Mai tolerăm și pe viitor astfel de politicieni? Dacă da, suntem complicii lor și dacă răspunsul e NU, e cazul să acționăm fiecare pentru că ne trece viața și noi tot alegem răul cel mai mic.
În final, am și o întrebare retorică.
Acest personaj încurcăreț, din nefericire numit prefect de Caraș Severin, cu cunoaște pensionarea?
S-au votat parc de către locuitorii din zona.. nici vorba de magazine că sunt deja trei… Acum s-au spus că fac parcări pe bani… Nu se tine cont de părerea oamenilor din zonă .. dar nici vorba de magazine.. nu e loc… Și e aiurea …
Unii zic ca au vrut parcari, altii ca au vrut parc, altii ca au vrut magazin, nu se poate sa se faca toate .. deci probabil majoritatea a decis ca un magazin de tip supermarket ar fi mai la indemana… nu stiu zic doar