„Nu este cale de întors. Trebuie să facem acest proiect”, a afirmat primarul Reșiței, Ioan Popa, în cadrul ședinței Consiliului Local de astăzi, referindu-se la proiectul de reintroducere al tramvaiului în municipiul de pe Bârzava.
Edilul le-a cerut consilierilor să voteze patru proiecte de hotărâre care prevedeau aprobarea indicatorilor tehnico-economici pentru fazele 1 și 2 ale proiectului tramvai, în urma reactualizării devizelor generale ale proiectelor tehnice. Practic, în urma acestei reactualizări, cheltuielile pe care le presupune proiectul se majorează cu aproximativ 16 milioane de euro, bani pe care edilul reșițean speră să îi primească tot din fonduri europene. În caz contrar, însă primarul Popa se arată dispus și la contractarea unui credit.
După cum se știe, licitația pentru derularea lucrărilor pe faza 1 și faza 2 a proiectului tramvai a fost anulată, deoarece cele două oferte primite de Primăria Reșița depășeau prețul din caietul de sarcini. Soluția găsită de Primăria Reșița: scoaterea din nou la licitație a celor două faze, la pachet cu faza 3 și la o valoare mai mare:
„Am scos la licitație faza 1 și faza 2 de modernizare a căii de rulare, realizare depou tramvaie, stații de redresare. Au fost 2 ofertanți, Strabag și Alstom. Ofertele lor au fost una cu 39% și una cu 45% peste caietul de sarcini. Am fost obligați să le respingem și am comandat proiectantului o actualizare de deviz urgentă, cu noile prețuri la oțel, fier, beton și alte materiale de construcții. A rezultat o creștere de circa 34%.
Vom cupla de fazele 1 și 2 și faza 3, cea care presupune achiziția a 10 autobuze electrice, modernizarea Căii Timișoarei, cu apendice spre IMR și realizarea Pieței Republicii din Muncitoresc, împreună cu o stație intermodală de transfer tramvai-autobuz. Valoarea proiectului va fi una mult mai mare, se apropie de 100 de milioane de euro.
Sper ca în condițiile astea și cu veștile pe care le avem în ultima săptămână că au scăzut prețurile pe bursă la oțel cu 20%, să avem ofertanți care să demareze lucrările. Am scăzut și termenul de execuție de la 30 de luni la 24 de luni, pentru că suntem presați de timp. Ar trebui să finalizăm proiectul în decembrie 2023, dar și aici eu sunt optimist, pentru că pandemia și situația de criză legată de aceste prețuri la materialele de construcții, cu siguranță ne vor da un termen de respiro de la UE”, a explicat primarul Ioan Popa.
Argumentele edilului se pare că i-au convins pe consilierii locali, care au votat în unanimitate cele patru proiecte propuse de acesta.
„Trebuie să fim încrezători că vom reuși să facem proiectul”, transmite edilul reșițean
De unde va veni însă diferența de aproximativ 16 milioane de euro pe care o presupune reactualizarea devizelor? Tot de la Uniunea Europeană, este convins primarul Ioan Popa. Iar în varianta pesimistă în care acest lucru nu se va întâmpla, edilul nu se dă în lături nici de la contractarea unui împrumut care să îi permită ducerea la îndeplinire a celui mai ambițios proiect derulat în municipiul Reșița în ultimii 30 de ani.
„Am inițiat deja discuții cu BERD și cu Banca Mondială, dar s-a dat o Ordonanță de Guvern săptămâna trecută, conform căreia Guvernul acceptă că există această problemă și caută soluții pentru îndestularea sumelor care sunt diferențe. Sunt absolut convins că sumele vor veni ori din PNRR, ori din alte alte axe de finanțare, poate prin POR, și nu vom fi puși în situația să ne credităm cu un credit rambursabil.
Trebuie să avem răbdare și să fim încrezători. Proiectele mari pun și situații de genul celei pe care o trăim acum. Trebuie să fim dinamici și încrezători că vom reuși să facem proiectul acesta. E un proiect foarte important pentru comunitatea noastră”, a precizat primarul Ioan Popa, care a reamintit că bugetul inițial alocat Reșiței pe mobilitate urbană a fost de 25 de milioane de euro, ca într-un final să încheie contracte de finanțare de 100 de milioane de euro.
„Nu cred că vom avea probleme în viitor”, a concluzionat optimist primarul reșițean.
Karina TINCUL
S-a întocmit un studiu de fezabilitate ? Câți călători se preconizează a călători zilnic cu tramvaiele, pentru că, in acest moment, autobuzele circula cu 2-3 călători sau chiar goale.
Unde sunt autobuzele cu 2-3 calatori sau goale ? Eu circul cu autobuzul in fiecare zi dar, autobuze cu 2-3 calatori sau goale nu am vazut, poate spre capat de linie sa fie asa. Din contra, autobuzele TUResita circula foarte rar si cu viteza foarte redusa, comparabila cu viteza melcului sau a broastei testoase, astfel ca de la Kaufland la Intim autobuzele sunt aproape pline, iar distantarea de siguranta medicala pandemica nu mai exista. Tramvaiul trebuie reintrodus si sa fie elementul principal in sistemul de transport urban din Resita si sa fie extins si pe Calea Timisorii si pe calea Caransebesului. Autobuzele trebuie sa asigure transportul pasagerilor interconectat cu tramvaiul in Moroasa, Lend, Câlnic, Doman, s.a.m.d. si ca solutie de rezerva in cazul unei avarii la tramvai.
O prostie imensa,sa te ambitionezi, si sa faci acest proiect.din multe motive. In primul rind,acestui oras,nu ii trebuie tramvai,ca nu circula lumea,pt ca nu are de ce. Unde sa circule si de ce? Activitati industriale ,zero, comerciale,putine, sociale si mai putine.mai circula oamenii din govindar spre centru si cam atit. Intre un ,,muncitoresc parasit si cam pustiu,,si un centru izolat,dar putin mai animat?? Putin,f putin. Iar liberalii,care mai sint,,dusi cu vorba de acest primar,ce pare ca l a cuprins betia puterii si si a cam pierdut busola? Alo,liberalilor,treziti va,ca nu va mai voteaza nimeni. Ati compromis acest partid.
CORECT ȘI BINE SPUS.GRATIS SE VOR CĂRA ȚIGĂNIILE ȘI PENSIONARII, MOTIVUL E SIMPLU TINERII ȘI OAMENII ÎN PUTERE MERG ÎN ALTE LOCURI DIN ȚARĂ ȘI ÎN LUME CĂ SUNT PLĂTIȚI CU MULT MAI BINE DECÂT ÎN SATUL RESIȚA PLIN CU FIRME DE JEPCARI ȘI PATRONI CU ATITUDINE DE ȚARĂ DE MÂNA A 3-A MADE4IN BURKINA FASSO. SICTIR TRAMVAI !
Domnule primar, reparati drumurile cu banii aia ca e jale. In calnic de cum intri dinspre Bocsa e prapad asfatul cu multe denivelari, asta nu vedeti ca parca se sare cu masina peste trambulina la ce denivelari sunt mai ales de la C+C catre peco Mol. Sa incercat ceva ca o grebla sau ce naiba au facut unii sa taie si sa turnat smoala peste, aia a fost cea mai mare porcarie ce am putut sa o vad.
In plus pe calea Timisorii la Dedeman numai in valuri se circula parca ai fi cu barca pe apa. Reparati si acolo drumul acela de la intrarea din cartierul Calnic si pana la DSV ca este hale mare, Bagati acolo niste bani ca de aceea v-am votat nu sa faceti risipa cu tramvaiele ca mai sunt multe lucruri bune de facut la oras decat tramvaile. Faceti un mall mai micut decat are Timisoara dar sa fie un mall sa aibe lumea unde sa mearga si atunci da puneti si tramvaie. Sau faceti un centru comercial cum am vazut in Cluj care pe langa mall are un centru comecial Sigma Center , la noi e doar Nera care e vai de mama lui si magazine slabe sau foarte slabe atat. Inafara de 3 Lidl si doua Kaufland si un Penny pe Resita nu e nimic atractiv sau interesant unde sa mergi. E un oras mort.
Si ca o paranteza , niste straini urmeaza sa vina la noi in zona si vroiau cazare la un hotel de minimum 3 stele international, iar ca varianta era hotel Rogge si stiti ce au zis? NU MERSI , preferam totusi Timisoara deoarece seara avem unde sa mergem si ce sa vedem , in schimb in Resita nu avem ce vedea. Si inca ceva acesti straini nu vor sta o zi doua ci cel putin o luna de zile in zona asa ca vor face naveta de la Timisoara catre unde trebuie sa mearga (nu dau mai multe detalii)