15.7 C
Reșița
sâmbătă, 31 iulie 21

Romeo Dunca: „Refuz să mă îndatorez până peste cap ca să tunez un trabant”

 

Refuz să mă îndatorez până peste cap ca să tunez un traban”, aceasta este concluzia președintelui Consiliului Județean Caraș-Severin, Romeo Dunca, la finalul unei întâlniri de lucru derulate astăzi cu privire la intenția de încetare, prin acordul părților, a contractelor de finanțare pentru proiectele de creștere a eficienței energetice a celor trei staționare a Spitalului Județean de Urgență din Reșița.

Întâlnirea a fost decisă în cadrul ședinței forului județean de săptămâna trecută, atunci când mai mulți consilieri județeni și-au arătat nemulțumirea cu privire la intenția lui Dunca de a renunța la finanțarea europeană pentru cele trei proiecte. De precizat însă, că la întâlnirea de astăzi, au participat doar doi consilieri județeni, Ioan Crina (PSD) și Caius Diaconescu (PRO România), motiv pentru care liberalul Dunca a catalogat protestele anterioare cu privire la subiect, ca fiind strict „circ politic”.

spot_img

La ședința de astăzi a fost invitat să participe Florin Trofin, reprezentantul proiectantului, firma Abraxas, căruia i s-a cerut să explice cum cheltuielile neeligibile, în valoare de aproximativ 15 milioane de lei rezultate în urma studiilor de fezabilitate pentru cele trei staționare, au ajuns să se ridice la 34 de milioane de lei, în urma proiectelor tehnice.

Finanțatorul ne obligă să punem la punct clădirile din punct de vedere structural, adică acestea să se încadreze într-o clasă de risc seismic acceptabilă. Ne obligă să punem clădirile în siguranță din punct de vedere al securității la incendiu și să le optimizăm din punct de vedere al accesibilității. Cele trei staționare nu au autorizație de securitate la incendiu, nu au avut niciodată, iar lucrările care trebuiesc făcute sunt destul de consistente.

Studiul de fezabilitate a fost întocmit în anul 2017, a fost o lucrare expediată într-un termen extrem de scurt și a fost o lucrare de toată jena. Din cauza asta, ofertanți pentru întocmirea proiectelor tehnice pentru cele trei staționare nu prea au fost. Noi ne-am băgat în treaba acesta cu bună știință că avem niște studii de fezabilitate prost întocmite, doar pentru faptul că locuim aici și când avem nevoie, la spitalul acesta ne ducem. Am considerat că avem obligația de a ne implica în proiect chiar dacă am știu de la bun început că, vorba aceea, un lucru prost croit nu are cum să iasă bine.

Studiul de fezabilitate a fost atât de prost întocmit încât expertizele tehnice pe clădiri au trebuie refăcute, auditurile energetice, toate studiile prealabile au fost de o fușăreală sinistră pe care s-a întocmit o documentație care a ieșit așa cum a ieșit”, a precizat Florin Trofin.

Pe de altă parte, președintele Dunca a insistat că forul județean nu are de unde să plătească în prezent cheltuielile neeligibile pe care le presupun cele trei proiecte, dar nici argumentele proiectantului, nici cel ale președintelui CJ, nu au reușit să îl convingă pe Ioan Crina, în opinia căruia cele trei proiecte trebuie să continue. În plus, acesta insistă să afle și cine a aprobat continuarea proiectelor dacă s-a aflat că studiile de fezabilitate au fost prost întocmite.

Proiectele sunt finanțate pe o axă pentru clădirile publice, pentru îmbunătățirea condițiilor energetice a clădirilor publice. S-a făcut un Dali, bun prost, nu știu. Indicatorii respectivi au fost aprobați, pe baza acestei aprobări am încheiat contractul de finanțare. Au fost scoase la proiectare și cineva a constata că nu este în regulă Dali-ul. Eu întreb, cine i-a spus dlui Trofin că trebuie, de exemplu, refăcută instalația electrică, cine a hotărât asta? Dacă noi avem un proiect de îmbunătățire energetică, hai să facem asta. (…) Cine și-a asumat responsabilitatea să continue un proiect, să mărească cheltuielile neeligibile, astfel încât noi să nu putem finanța proiectul respectiv. Cum am ajuns să facem altceva decât ceea ce s-a aprobat prin Dali?”, a întrebat Crina, acesta insistând și pe varianta contractării unui credit prin care să fie acoperite cheltuielile neeligibile, variantă exclusă însă din start de Romeo Dunca.

Concluzia după această ședință de lucru este că au fost discuții politice. Lucrurile sunt clare, proiectantul a lucrat în baza unor comenzi clare, date în cursul anilor trecuți cu temă de proiectare clară. Lucrările de anvelopare nu înseamnă strict anvelopare pentru că odată ce intri și deschizi un șantier trebuie să respecți și anumite norme și să obții avizele de incendiu, fapt pentru care costurile au crescut foarte mult. Părerea mea este că este inoportun să târâm CJ într-un alt credit împovărător de 30 de milioane de lei, pentru următorii 15 sau 20 de ani, repet, fără a realiza efectiv ceva, adică fără a aduce o îmbunătățire fundamentală în bine. Cu atât mai mult cu cât reabilitarea acestor staționare ne diminuează șansa de a putea face un spital județean nou”, a concluzionat la finalul ședinței președintele Dunca.

Acesta a precizat că la viitoarea ședință a forului județean va pune din nou pe ordinea de zi propunerea de renunțare la cele trei proiectele de reabilitare termică a celor trei staționare, „urmând să găsim o soluție alternativă, o sumă de bani mai mică, prin care să realizăm niște lucrări obligatorii, în așa fel încât confortul minim în spitale să fie asigurat, urmând ca de aici încolo să mergem pe varianta reală de schimbare în bine, adică un spital nou, chiar dacă îl vom putea folosi de abia după 2026.

Sper să am susținerea colegilor din PNL. Eu nu mă antamez să mă îndatorez până peste cap ca să tunez un trabant. Iau bani, poate mă îndatorez pe 50 de ani pentru un lucru bun, trainic care într-adevăr va aduce o schimbare radicală, dar nu o să mă îndatorez ca să nu rezolv mai nimic”, a mai precizat Romeo Dunca.

 

Karina TINCUL

Ai imagini sau informatii care ar putea deveni o stire?
Trimite-ne un mesaj la numarul 0722441304 sau pe WhatsApp la 0751193203.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Știrile zilei