fbpx
4.7 C
Reșița
miercuri, 17 aprilie 24

Se reiau cursele pe Dunăre cu bacul! Dunca și Chisăliță au pus la punct ultimele detalii!

Bacul care face legătura între malul românesc și cel sârbesc al Dunării va fi din nou lansat la apă din luna mai a acestui an. Cel puțin așa speră autoritățile din cele două țări, care s-au întâlnit marți la Moldova Nouă pentru a pune la punct ultimele detalii legate de continuarea proiectului implementat pe fonduri transfrontaliere. Odată cu repunerea în funcțiune a bacului, Moldova Nouă are toate șansele să devină primul oraș din Caraș-Severin cu conexiune directă la autostradă și asta având în vedere că sârbii lucrează în prezent la realizarea unei șosele de mare viteză care va face legătura între Golubac și Belgrad.

Proiectul de trecere a Dunării cu bacul, între localitățile Moldova Nouă și Golubac și deschiderea unui nou punct de trecere a frontierei între cele două țări a pornit la drum extrem de greu. După numeroase amânări și tergiversări, care s-au întins pe parcursul a aproape șase ani de zile, proiectul s-a urnit într-un final de la mal, în decembrie 2019. Doar pentru a fi oprit câteva luni mai târziu, odată cu începerea pandemiei și închiderea unor puncte de trecere a frontierei. Ulterior, societatea care se ocupa de operaționalizarea bacului, Eoliana, a intrat definitiv la apă, acumulând datorii de sute de mii de lei. Conducerea Consiliului Județean Caraș-Severin și a Primăriei Moldova Nouă (care au implementat proiectul, alături de Primăria Golubac) au decis să ia taurul de coarne și să caute un nou operator pentru bac, în prezent fiind în derulare o licitație în acest sens.

Foto: arhivă

Președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, Romeo Dunca, a precizat pentru Reper 24 că termenul de deschidere al ofertelor este 20 aprilie, iar dacă toate lucrurile merg bine, bacul va fi din nou operațional de la 1 mai.

În mod normal proiectul trebuia să se termine anul acesta, în septembrie, dar din cauza pandemiei a mai fost prelungit până în 31 decembrie 2023. Am moștenit o situație neplăcută. Eoliana, societatea care a operat acest bac, nu a avut niște rezultate financiare spectaculoase. Primăria Moldova Nouă a făcut un audit și gaura este undeva la 900.000 de lei, ceea ce ne arată încă o dată că am luat măsurile cele mai potrivite în momentul în care am decis să închidem această cale de a exploata bacul și de a începe de la zero cu o societate pe care sperăm că o vom găsi la procedura de licitație. Să sperăm că nu vom mai avea alte impedimente în așa fel încât la 1 mai să putem să folosim bacul și să refacem legătura navală peste Dunăre.

Bacul este în condiții de funcționare, este în conservare, este păzit, tras la mal și practic așteptăm găsirea unui operator”, a explicat Romeo Dunca.

Președintele forului județean a fost însoțit la întâlnire de vicepreședintele Marius Isac, Primăria Moldova Nouă a fost reprezentată de primarul Ion Chisăliță și viceprimarul Adrian Moiseș, iar din partea sârbă au participat la discuții primarul municipalității Golubac, Nebojša Mijović, președintele Consiliului Local Golubac, Zoran Ćirković și consilierul primarului pe partea de proiecte transfrontaliere, Dragan Furunovic.

Primarul Ion Chisăliță este convins că bacul are toate șansele să fie unul de succes și să contribuie la dezvoltarea turismului în zona Clisurii Dunării, cu atât mai mult cu cât pe viitor, bacul va putea să circule nu doar între cele două maluri, între curse putând fi folosit pentru plimbarea turiștilor pe Dunăre, existând deja solicitări în acest sens.

„Este o infrastructură care permite dezvoltarea turismului, iar noi, paradoxal, l-am abandonat cumva. Sigur, nu din vina noastră, din vina condițiilor economice pe care le-a avut Eoliana. Cu 1 mai sper că va porni și va fi un pilon pentru dezvoltarea turismului din Clisura Dunării, pe de partea stângă și dreaptă a malului Dunării. 

Eu am mari speranțe și încredere în ce se va întâmpla în viitor. Bașca faptului că sârbii în 2023, vor termina 60 de km de drum rapid, autostradă, care va lega Golubăcul și până la urmă Moldova Nouă, având bacul, de Belgrad. O oră și un sfert să faci din Moldova Nouă până la Belgrad, o capitală europeană, este un lucru mare. Și poate să confirme ce tot vehiculam noi de-a lungul timpului, că în Caraș-Severin, Moldova Nouă va fi primul oraș care fi legat la autostradă, e drept că nu la una din România, ci din Serbia.

În ceea ce privește viitorul operator, m-am uitat foarte atent pe documente, am făcut și un audit și vă spun că va funcționa fără probleme. Adică, firma care l-a operat, Eoliana, a plecat cu foarte multe neajunsuri financiare istorice la operabilitatea acestui bac. Așa că dacă a avut lacune și pierderi, ele s-au perpetuat și a încurcat socotelile. O firmă nouă, care va face un management privat corespunzător va rezolva problema indubitabil. Privatul probabil că își va gospodării banii altfel decât unii care au crezut că această firmă este interminabilă din punct de vedere al banilor pe care îi pulsează unii și alții”, a afirmat edilul.

La rândul său primarul sârb Nebojša Mijović a subliniat importanța proiectului pentru orașul Golubac, autoritățile din țara vecină punând mult accent pe dezvoltarea turismului și asigurarea infrastructurii necesare celor care ajung în zonă. În prezent, în jur de un milion și jumătate de persoane vizitează anual zona pentru a ajunge, de exemplu la mănăstirea Tumane sau castelul Maria Tereza, iar o bună parte din aceștia și-ar putea prelungi călătoria spre malul românesc, atunci când vor avea la dispoziție bacul:

Proiectul bacului a început cu dreptul, a funcționat, dar pandemia ne-a încurcat un pic, și acesta este motivul prezenței noastre la Moldova Nouă, să punem lucrurile cap la cap și să  pornim din nou la drum. Le mulțumesc partenerilor din România, dlui Dunca, dlui Chisăliță pentru implicare și cred că puterea de muncă și dorința de a continua ce am început din partea ambelor părți va face ca acest proiect să continue și să fie un succes”.

În cadrul întâlnirii s-a discutat și despre posibile viitoare proiecte transfrontaliere comune, în perspectiva deschiderii unei noi sesiuni de finanțare, precum și despre necesitatea realizării unui pod peste Dunăre, în zona Coronini.

 

Karina TINCUL

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Știrile zilei