Am ajuns și la finalul acestui an, la capătul a aproape 220 de zile de la începutul lucrărilor la tramvaiul reșițean sau de la momentul în care Reșița, încet dar sigur, s-a transformat într-un imens șantier.
La început a fost curiozitate, transformată încet, încet în nemulțumire, apoi în furie, în comentarii răutăcioase, ba la adresa primarului, ba a constructorului și, de ce nu, și asupra mea, de parcă aș fi fost diriginte de șantier. Trecerea timpului a estompat acea furie și nemulțumire a reșițenilor și toți ne dorim să vedem gata lucrările sau măcar o parte a acestora.
E drept că au rămas destui „specialiști“, comentatori de balcon sau căutători de greșeli din partea Primăriei sau a constructorului. Multe dintre reproșurile adresate erau (și mai sunt) de bun simț și în mare parte au fost soluționate; altele au venit din partea unor „Gică contra“ care nu vor sau nu pot să vadă beneficiile unei astfel de lucrări de infrastructură.
Poate se putea cu mai puțin deranj; poate se putea mai repede; poate se putea… Da, poate. Important este că această lucrare se face și se face pe bani europeni (fără să mai pun la socoteală contribuția de la bugetul local). O astfel de investiție se putea face din bugetul Primăriei, dar în… 40 de ani, fără a se cheltui un leu pentru altceva. Așa că… hai la drum; mai pe jos, mai cu mașina, mai prin ploaie, mai în pauza lor de masă…
Pod Intim-sens giratoriu: De la ultima relatare am văzut că s-a schimbat balustrada exterioră sensului de mers spre centru; s-a turnat un strat de asfalt pe toată lungimea podului (nu e stratul final) și chiar zilele acestea s-a turnat asfalt și la bifurcația spre Calea Timișoarei. Șina a fost întinsă, sudată, mai trebuie prinsă în beton, cu armătura și foarte probabil se va finaliza în prima parte a anului viitor și tronsonul va fi redeschis circulației pentru a se putea apuca de cealaltă parte, sensul de mers dinspre centru spre Govândari.
Sensul giratoriu e același pe care l-am prezentat și în săptămânile trecute; depozit de borduri, de șină. Se lucrează la pregătirea infrastructurii spre intrarea pe pod, astfel încât să se finalizeze întregul tronson.
De remarcat încă un aspect. În urmă cu o săptămână (aproximativ) s-a încercat din nou refacerea (provizorie) a drumului pe porțiunea Calea Caransebeșului-B-dul Muncii, prin așternerea de asfalt frezat și cilindrarea lui. Din păcate, această soluție (provizorie cum spuneam) rezistă mai puțin decât și-ar dori constructorul sau participanții la trafic. Este o zonă foarte circulată și aceste reparații nu țin foarte mult.
Intim – Victoria: Dacă pe firul 2 calea de rulare este montată, calibrată și încastrată deja în beton, pe firul 1 muncitorii nu s-au apucat încă de treabă. Se lucrează în continuare la introducerea firelor de curent, de internet ori telefonie în tubulatura deja îngropată. Se montează căminele (în mare parte operațiunea e finalizată) care fac joncțiunea pentru aceste cabluri. S-au adus și montat stâlpi noi de susținere a firului de contact cât și pentru iluminatul public.
Se lucrează de zor (EEI) la finalizarea punctului de alimentare cu energie electrică a firului de contact și, pentru prima oară, avem o imagine și a interiorului acestui punct de transformare amplasat undeva în zona Intim, în spatele blocului 1, pe Republicii. Tot cei de la EEI fac juncțiunile spre fiecare bloc în parte și montează fundațiile viitorilor stâlpi de iluminat stradal, stâlpi ce au sosit (o parte) și au fost deja montați.
De remarcat faptul că cei din conducerea șantierului (PORR) au promis că vor face până la sfârșitul acestui an circulația cât de cât normală pentru pietoni în zona Micro 1. Din păcate, nu s-a reușit acest lucru din cauza faptului că atât cei de la EEI (Electroechipament Industrial) cât și cei de la Aquacaraș au mai avut (și mai au) intervenții în acest sector de drum. Ne dorim ca poate gerul ce se anunță după Bobotează în Reșița să ne scape de noroaie.
Spuneam că s-a montat șina, s-a calibrat și s-a încastrat în beton. Pe firul 2 a fost adus și balast, s-a împrăștiat și se tasa zilele acestea, pentru a pregăti infrastructura celor două sensuri de mers a mașinilor spre Kaufland. Și pe acest tronson au fost montați stâlpi noi, parte pentru a-i înlocui pe cei a căror fundație este atât de șubredă încât nu mai poate fi întărită (cum s-a procedat în unele cazuri), fie pentru a fi amplasați în exterior, spre zona de trotuar și pistă de biciclete.
Zona dintre șine a fost umplută (parțial cu balast) pentru a pregăti partea de înierbare dintre șine. Încă nu am văzut să se lucreze la viitoarele traversări, acolo unde se va face trecerea mașinilor de pe un sens pe celălalt. Am înțeles că va fi ceva asemănător cu trecerile peste calea ferată (aceeași tehnologie).
Victoria – Kaufland: Aici parcă se lucrează și mai puțin decât în celălalt tronson. Șinele au fost întinse, calibrate, încastrate în beton, s-a turnat și compactat balastul dintre șine, se montează (operațiune aproape încheiată) bordurile ce delimitează carosabilul de șina de tramvai și aceasta de spațiul verde dintre căile de rulare. Pe trotuarul (pe firul 2, zona Micro 4) din dreapta s-a turnat asfaltul final pe o mare parte, dar și pe pista de bicicletă. Au mai rămas zone cu un singur strat de asfalt și altele unde nu s-a turnat deloc pentru că mai trebuie intervenit în zonă.
A fost pregătit și trotuarul din cealaltă parte (Micro 1), acolo unde s-au montat și bordurile, urmând să se toarne asfaltul, atât pe zona pietonală, cât și pe pista de biciclete.
Depou tramvai: Pentru că lucrurile nu s-au modificat foarte mult, am să precizez doar că au venit șinele complexe de la intrarea în curtea depoului ce se montează deja. Este vorba de niște șine încrucișate ce vor permite intrarea și ieșirea tramvaiului în și din depou pe un anumit sens de mers. Și dacă tot am amintit de tramvai să spunem că prima garnitură va sosi în Reșița la sfârșitul lunii ianuarie, mai exact pe data de 29. O primă garnitură, dar vor urma și celelalte.
Calea Timișoarei: Lucrurile stau diferit față de ultima mea călătorie pe acest tronson de șantier ce are rolul de a aduce în municipiul de pe Bârzava o infrastructură rutieră bună.
S-a excavat de la Câlnic până la barieră, s-au montat cămine și conducta de pluvial, s-a decopertat mare parte din vechiul asfalt. Se lucrează de la barieră până în zona Dedeman pe marginile exterioare, iar de la intersecția cu Bârzăviței, până la podul de la Intim, pe partea stângă. Alături de cei de la PORR, lucrează și cei de la EEI pentru introducerea aceleași tubulaturi pentru iluminatul stradal și pentru eliminarea cablurilor aeriene.
Triaj – Lunca Pomostului: Cu toate că nu mă așteptam să avanseze lucrările atât de mult, se pare că așteptările mele au fost depășite. Firul 1 e aproape gata, s-au montat (parțial) și stâlpii ce vor susține firul de contact și se lucrează (sau, mă rog, s-a lucrat) și pe firul 2, dinspre OMV spre podul de la Intim.
S-a greșit din nou, s-a spart iar și s-a refăcut betonul. Unii vor spune că sunt greșeli inerente la un astfel de proiect; alții că Primăria nu verifică, dar poate că dorința noastră (și a lor) de a vedea acest proiect finalizat conduce și la astfel de greșeli, nu mari, dar totuși e bine că au fost sesizate și s-au remediat.
În zona Lunca Pomostului mai erau câteva tronsoane de asfaltat. E vorba de stratul de asfalt de impermeabilizare, în special în zona UBB. Acesta a fost turnat și mai e nevoie doar de introducerea șinei, lucru ce va fi realizat abia anul viitor.
Poșta veche-Muncitoresc: Cei de la PORR și-au propus ca până la sfârșitul acestui an să finalizeze acest tronson și să toarne stratul de asfalt de impermeabilizare. Din păcate, nu a fost așa, iar vina nu le aparține. Mai exact au fost descoperite (la săpăturile efectuate) o serie de conducte și cămine ce nu figurau în nicio schiță a rețelelor subterane. S-a constatat că acestea aparțin societății TMK (fost CSR), societate ce s-a implicat și ea pentru inventarierea și rezolvarea acestor probleme, dar toate acestea au condus la neturnarea stratului de impermeabilizare.
De circulat se circulă pe un singur fir, cu doar câteva traversări din zona fostei Poște și până la Muncitoresc. Pe un singur fir se circulă și pe pasajulul ce duce dinspre centru spre Muncitoresc, cam din dreptul ieșirii spre UCMR, secția Diesel. Chiar dacă nu s-a lucrat în acea zonă, există marcaje ce restricționează circulația pe un singură bandă pe sens.
Concluzii finale: Astăzi a fost ultima zi de lucru din acest an. Muncitorii vor intra într-o pauză prilejuită de sărbătorile de iarnă. Trompeta adunării va suna undeva după Sfântul Ion și dacă nu va fi gerul Bobotezei sau zăpadă cât casa, lucrările vor continua, desigur, cu un alt ritm, mult mai lent decât cel de până acum. E bine, zic, că vor continua.
S-a promis că până în 22 decembrie se va termina Govândariul, o propunere pe care am considerat-o încă de atunci nerealistă, lucru ce s-a și întâmplat. S-a promis că se va efectua o cale de acces pietonal în Micro 1 și se va asfalta (cu stratul de impermeabilizare) zona Universalul vechi-Muncitoresc, obiectiv, de asemenea, ratat, despre care am vorbit pe parcursul știrii. Sper doar ca până în primăvara lui 2024 să se încheie întreaga lucrare; nu mai mizez nici pe sfârșitul anului 2023, ci doar pe aprilie 2024, termenul din contract.
Sper, de asemenea, ca lucrarea să fie făcută de calitate și să dureze, nu de alta dar dacă acum am primit bani europeni pentru modernizarea infrastructurii și bani de la Ministerul Dezvoltării pentru achiziția de tramvaie noi, pentru eventuale reparații și întreținere nu ne mai dă nimeni niciun leu.
Punem punct aici unui demers jurnalistic întins, iată pe 31 de săptămâni, pe aproape 220 de zile. Dacă am reușit să vă trezesc atenția și interesul cu evoluția lucrărilor la această investiție, sunt mulțumit. Desigur nu am reușit să satisfac toate curiozitățile celor ce au scris în comentarii ba despre una, ba despre alta, dar ceea ce am considerat că reprezintă interes pentru locuitorii municipiului (și nu numai), am relatat.
Punem punct aici știrilor despre tramvai în 2022. Vom continua, dacă vom reuși, și anul viitor. Și pentru că Ajunul Crăciunului e mâine și Moșul a plecat deja spre casele celor „cuminți“ vă doresc tuturor, cititorilor Reper24, Crăciun Fericit, un An Nou cu bucurii, sănătate și împliniri, alături de tradiționalul La Mulți Ani.
PS pentru curioși: n-au dat berea :)))
Dan AGACHE
Deocamdată, situația e care e! Să sperăm că viziunea a fost OK și că proiectul își va atinge obiectivele! Ce va fi, vom vedea (cei care mai apucă) dar sperăm că va fi mai bine!
Initial ati scris ca primul tramvai va ajunge in noiembrie, apoi ca in decembrie, acum ca in 29 ianuarie. De data asta va cred, ca ati precizat data exacta, dar nu ati precizat anul :)))
La fel ne-ati aburit si cu termenul de 22 decembrie pentru finalizarea lucrarilor de la renk pana la OMV. Cu alea cum ramane? Tot in 29 ianuarie? Se pun Doreii sa toarne asfaltul la -10 grade? Nu m-as mira…
Si nu va acuz pe dvs ca ati fi diriginte de santier sau ca ati avea vreun control asupra modului sau vitezei cu care se desfasoara lucrarile. Va acuz doar de faptul, mai mult decat evident, ca faceti propaganda in favoarea primariei si a constructorului. Pentru cine citeste articolele dvs si nu vede cum stau lucrurile cu adevarat pe teren are impresia ca dl Popa impreuna cu PORR-ul se chinuie sa faca aici o mica Viena, iar noi, criticii rau voitori, ii impiedicam cumva sa isi faca treaba.
”Mai exact au fost descoperite (la săpăturile efectuate) o serie de conducte și cămine ce nu figurau în nicio schiță a rețelelor subterane.”
–
După sintagmă, au fost astfel ”depistate” pe ”raza de competență” o serie de cămine și conducte (ilegale?) care nu figurau în nicio schiță din registrele actualmente depistabile ca tehnic existente prin onorabila primărie.
Normal la cei (de prin Oltenia) la care nu a existat nici măcar carte funciară. Ce schițe, ce scheme, ce scame?
Pai si cum ramane cu: „Tronsonul Kaufland – Triaj (inclusiv pasajul Triaj) va fi redeschis circulației la finalul lunii decembrie a acestui an” ?
HA, HA, HA.
Dacă dom’ primar Nelu stătea mai mult prin Reșița si mai puțin la Văliug, să privească admirativ înierbarea muntelui și îngroparea țevii coruge (a mai văzut cineva pârtie cu canalizare?) poate ar fi realizat că întâi trebuiau puse la punct rutele alternative, nu începute lucrări peste tot cu 2 utilaje și 3 gură cască. Dar cum primăria Reșița a devenit doar pusculița personală a lu’ nea Nelu, ptr realizarea domeniului mult visat de același purtator de tichie de mărgăritar, nu mai contează că reșițenii își rup mașinile ( susținătorii acerbi, gen avlfcrb, ar zice că dom’ primar susține economia orașului, servisurile auto fiind ocupate până peste cap) atâta timp cât iarba a prins pe pârtie!
Toți cei care a-ți comentat aveți perfectă dreptate. Stimă pentru spiritul de observație viu și nu v-ați lăsat orbiți de lingușeala din 🤞🤞🤞ex presa CS.Sărbători fericite și fiți nemiloși, criticați și spuneți pe nume lucrurilor, nu vă lăsați pradă manipulărilor de tot soiul și mai ales CENZURI ,această infecție predominantă în presă, cea mai rămas din ea.