10.7 C
Reșița
luni, 14 octombrie 24

PORR lucrează după ureche la Reșița? Directorul Dani Călin răspunde celor ce acuză neutilizarea emulsiilor în asfaltările din oraș

Zilele trecute, pe grupurile de socializare din Reșița, un cetățean ridica o problemă interesantă, legată de modul în care este realizată asfaltarea de către constructorul PORR, în cadrul proiectului de mobilitate urbană din municipiul de pe Bârzava. Acesta reclama neutilizarea emulsiilor bituminoase în procesul tehnic de asfaltare de pe bulevardele orașului, în ciuda faptului că acestea au fost prinse și decontate în mega-proiectul de reintroducere al tramvaiului la Reșița.

Mai mult decât atât, A. N. (care nu vine de la autor necunoscut) încearcă să transmită subliminal (ce-i drept, pe un ton acuzator), faptul că reprezentanții Primăriei Reșița, principalul beneficiar al proiectului care ar trebui să schimbe la față orașul, nu sunt prezenți pe șantier în măsura în care importanța acestui proiect o cere. Cât privesc numeroasele greșeli de execuție sesizate de cetățenii Reșiței, într-o mare măsură ele au fost luate în seamă și „demontate“ de primarul Ioan Popa sau diverși specialiști în construcții civile sau drumuri și terasamente dar, din punctul meu de vedere, cetățenii nu ar trebui să-și „permită“ nicio pauză și să ne sesizeze pe adresa redactie@reper24.ro sau pe numărul de whatsapp 0747081224 orice situație apărută și care nu pare a fi în concordanță cu proiectul inițial de mobilitate urbană din teren.

Dar iată ce scria în urmă cu doar câteva zile cetățeanul din Reșița, nemulțumit de lucrările PORR observate în teren:

„TRAGEM UN SEMNAL DE ALARMĂ PENTRU ASFALTĂRILE FĂRĂ EMULSIE, cu toate că în proiect au fost cuprinse emulsiile, decontate etc!!!!

PRIMĂRIA Reșița prin Primar?! NIMENI NIMIC?

ASFALTĂRI FĂRĂ CAP 😌

LA FIECARE TURNARE DE ASFALT DIRIGINȚII PRIMĂRIEI TREBUIE SĂ FIE PREZENȚI!!!

UNDE SUNT? UNDE E ITM? UNDE E ISC?“

Evident că am încercat să luăm legătura cu reprezentanții constructorului PORR, care nu au răspuns în timp util pentru a oferi un punct de vedere, în schimb mult mai deschis la dialog a fost directorul Daniel Călin, de la Direcția pentru Întreținerea și Repararea Patrimoniului Consiliului Local Reșița. Călin ne-a declarat că, în principiu, utilizarea emulsiilor se realizează doar în anumite condiții, pe care ni le-a enumerat și pe care vi le oferim în cele ce urmează:

Emulsia bituminoasă este utilizată în asfaltare pentru a ajuta la îmbinarea agregatelor (pietrișului) cu liantul bituminos, asigurând o legătură mai bună între ele. Aceasta poate fi folosită în mai multe situații, cum ar fi:

  1. Reparații de drumuri: Emulsia bituminoasă poate fi utilizată pentru a repara porțiuni deteriorate ale drumurilor, acoperind zonele afectate cu un strat subțire de asfalt.
  2. Strat de bază sau strat de legătură: Emulsia bituminoasă poate fi folosită pentru a lega straturile de bază de stratul de uzură în construcția sau reabilitarea drumurilor.
  3. Reducerea consumului de bitum: Prin utilizarea emulsiei bituminoase, cantitatea de bitum necesară pentru asfaltare poate fi redusă, ceea ce poate duce la economii financiare și mai puțin impact asupra mediului.
  4. Lucrări de întreținere: Emulsia bituminoasă poate fi utilizată în lucrările de întreținere și reabilitare a drumurilor pentru a îmbunătăți aderența și durabilitatea stratului de asfalt.

Este important să se ia în considerare specificațiile tehnice și condițiile de mediu pentru a alege tipul potrivit de emulsie bituminoasă pentru fiecare proiect de asfaltare.

Este ceea ce spune cartea, nu sunt aberații și nici puncte de vedere pe care le-am inventat peste noapte. În ceea ce privește practica, nimeni nu pune emulsie între pietriș și asfalt. Se pune emulsie între cele două straturi de asfalt sau dacă asfaltezi peste beton“, a fost punctul de vedere al directorului care se ocupă de asfaltările din municipiul Reșița, Daniel Călin.

Evident, pentru cei interesați și dornici să aprofundeze subiectul, ei trebuie să cunoască faptul că aceste emulsii bituminoase pot fi cationice (încărcate cu sarcină electrică liberă pozitivă, care în timpul unei electrolize se deplasează spre catod) și anionice pe bază de bitum pur și modificat pentru toată gama de lucrări de construcții, civile, rutiere și întreținere de drumuri sau emulsii de impermeabilizare, etc.

Cu alte cuvinte, nu putem ura decât mult succes constructorului PORR în dezideratul lor de a realiza un proiect măreț la Reșița, de al cărui succes (garantat?) final ar trebui să ne asigurăm și noi, toți reșițenii de rând, care ținem la acest oraș și pe care am refuzat să-l părăsim atunci când am fi avut ocazia. Umili și uneori lipsiți de formă și de stil, ne mai „băgăm în seamă“ doar din dorința de a avea și noi, într-o zi, cândva, un oraș european, un oraș „ca afară“.

Așadar, celor deranjați de întrebări, vă promitem că ele nu se vor opri aici, așadar… iertați-ne anticipat!

Sergiu TABAN

 

12 COMENTARII

  1. Doar eu inteleg altfel textul copy/ paste al reprezentatului Primariei Resita?

    „Emulsia bituminoasă este utilizată în asfaltare pentru a ajuta la îmbinarea agregatelor (pietrișului) cu liantul bituminos, asigurând o legătură mai bună între ele. (…) În ceea ce privește practica, nimeni nu pune emulsie între pietriș și asfalt.”

    Se pune sau nu se pune? Sau se pune doar in acte, la cheltuielile proiectului?

  2. Înainte de aşternerea mixturii asfaltice, stratul suport trebuie pregătit cu grijă prin
    executarea în principal a următoarelor operaţii:
    – repararea cu tehnologii adecvate a tuturor defecţiunilor existente;
    – curăţirea temeinică a stratului suport de praf şi de alte impurităţi;
    – amorsarea stratului suport în vederea realizării unei bune acroşări, folosind în acest
    scop emulsie bituminoasă, bitum tăiat sau suspensie de bitum filerizat, astfel încât să se
    răspândească uniform o cantitate de 0,3…0,5 kg/m3
    bitum pur (rezidual).

    Așadar, cei de la primărie vorbesc prostii, iar cei de la PORR execută prost.

  3. ”2. Strat de bază sau strat de legătură: Emulsia bituminoasă poate fi folosită pentru a lega straturile …”

    „To be, or not to be” (a fi, sau a nu fi) este o întrebare celebră, însă a unui prinț (Hamlet), nu a unui poor.
    La ce ar fi bună o legătură cu emulsie între straturi, sau una cu lipici la o talpă de pantof? 🙂
    O vreme merge și așa, nu?

  4. bai cum dracu pe calea timisorii pe un sens inspre triaj au pus emulsie iar pe celalalt spre dedeman in jos in dreptul blocurilor din ce am vazut personal nu au mai pus desi este aceeasi piatra concasata iar bitumul de pe pista de biciclete este nivelat ,valuri valuri toate sint facute la repezeala …si poate refaceti trotuarul care duce spre pasarela CFR chiar si la repezeala cum sint si celalalte

  5. Da nu mai terminați odată cu poor ul ăsta? Vi se pare că muncitorii sunt austrieci? Sunt români toată ziua, da prin țară, muncitori necalificați. Dacă eu am o bormasina și un polizor de la Bosch înseamnă că lucrez la Bosch? Asfaltările și tramvaiul sunt jucăria lu tăițălu care nu a avut PlayStation. Hai sa ne revenim!

  6. Mai simplu.Cine se scuză, se acuză. Deci mistăr Daniel minte la comandă că asa e obiceiul și ,deci, să dăm crezare voci poporului, căci ei sun specialiștii,nu f..krii Premăriei recte idioții puși pe declarații la a luat comanda!!Bravos națiune, halal să-ți fie!!

  7. Emulsia bituminoasa este un liant, adica un adeziv, care prinde asfaltul (format din bitum – care este lichid, si particule fine de agregate impregnate in bitum). In concluzie, peste pietris si nisip nu se pune emulsie bituminoasa. Peste beton sau stratul 1 de asfalt ori stratul de asfalt ramas in urma radierii celor de deasupra in vederea reasfaltarii, se pune emulsie bituminoasa. Daca a.n. (aurolacul national) intreba baietii care turnau asfaltul sau pe dirigintele de santier, afla din prima. Putea afla si ca ce vede el este primul strat care se pune, peste care se toarna emulsie, alt strat, emulsie si alt strat si tot asa pana la stratul final. Pana sa raspunda PORR, atat aurolacul national, cat si autorul acestei „stiri” putea merge la biblioteca si sa caute manualul de asfaltare.

    • pe calea timisorii pe sensul de mers de la dedeman inspre triaj sa pus emulsie direct pe piatra concasata am vazut cu ochii mei in concluzie care este teoria???

    • Domnule, daca esti prost nu trebuie sa semnalizezi.
      Atat dvs cat si geniul din primarie confunda bitumul cu emulsia bituminoasa. Una e una alta e alta. Bitumul e un liant care „leaga” agregatele in nmixtura asfaltica iar emulsia bituminoasa SE PUNE OBLIGATORIU intre mixtura si stratul de agregate (piatra sparta sau balast) pentru a creste adezivitatea mixturii asfaltice la stratul in cauze.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Știrile zilei