Sistemul Informatic Național pentru Adopție a fost lansat oficial în România. Sistemul va asigura integrarea și fluidizarea tuturor proceselor de lucru și a serviciilor oferite în domeniile prevenirii, protecției speciale și adopției.
Aplicația informatică, disponibilă la nivel național, a fost prezentată oficial la București, în cadrul Conferinței de închidere a proiectului Sistem Informatic Național pentru Adopție (SINA), eveniment la care au fost prezenți și reprezentanții Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Caraș-Severin.
La conferință au luat parte reprezentanți ai Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, Ministerului Muncii și Solidarității Sociale, Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție (în calitate de beneficiar al acestui proiect) și Autorității pentru Digitalizarea României, DGASPC Caraș-Severin fiind reprezentat de directorul executiv Elena Amzoi și de Cristi-Constantin Becheru, administratorul zonal al acestei aplicații.


„Obiectivul general al proiectului SINA constă în implementarea nivelului 4 de sofisticare pentru serviciile electronice care vizează evenimentul de viață „Adopția”, iar scopul acestui proiect constă în realizarea unui sistem informatic, disponibil la nivel național, care să permită cetățenilor și instituțiilor cu responsabilități în domeniul protecției drepturilor copilului și adopție (MMSS, ANPDCA, DGASPC, DAS/SPAS etc.) accesul la servicii electronice, informații și schimb bidirecțional de date între aceștia”, informează reprezentanții DGASPC Caraș-Severin.
Obiectivele specifice ale proiectului:
– oferirea unei interfețe web, cu nivel 4 de sofisticare, cetățenilor dar și altor actori implicați în procesul de adopție națională și internațională;
– constituirea dosarului electronic al copilului (DEC), inclusiv în etapele premergătoare adopției: Prevenție, Protecție specială, Adopție, precum și în etapa de monitorizare post-adopție;
– asigurarea accesului actorilor interesați, cetățenilor potențial adoptatori la informații actualizate cu privire la reglementările, procedurile, standardele și etapele necesare pentru adopția unui copil;
– implementarea serviciilor online G2C/G2G în domeniul adopției;
– crearea unui cadru de interoperabilitate cu alte instituții implicate în domeniul adopției și în activitățile premergătoare acesteia.
Sistemul informatic se adresează tuturor actorilor implicați în procesul de adopție, inclusiv în etapele premergătoare, respectiv în activitatea de prevenire a separării copilului de familie și de protecție specială:
– reprezentanților DAS/SPAS din cadrul primăriilor (modulul Prevenire – Observatorul Copilului), DGASPC (modulele Protecție și Adopție), ANPDCA;
– reprezentanților furnizorilor de servicii sociale;
– reprezentanților organismelor private autorizate să desfășoare activități în cadrul procedurilor privind adopția;
– cetățenilor.
Sergiu TABAN