22.7 C
Reșița
vineri, 30 septembrie 22

Trenul cu hidrogen care a speriat Vestul se pune încet în mișcare!

Popa și Dunca, „nebunii“ care vor cu orice preț să pună pe șine trenul cu hidrogen Reșița – Timișoara – Stamora Moravița!

Într-o societate contemporană în care somnul rațiunii naște monștrii, fapt dovedit în nenumărate rânduri, mai avem, încă, aleși care-și permit să viseze cu ochii larg deschiși la realizarea unor deziderate mai mult decât îndrăznețe, dacă ne gândim la complexitatea tehnologiei pe care o presupun aceste proiecte.

Este și cazul acestui extrem de vehiculat tren cu hidrogen, care a avut parte de „recenzii“ destul de proaste, încă de la enunțarea ideii, fără ca măcar aceasta să capete formă și fond.

Iată că astăzi, în sala de ședințe a Consiliului Județean Caraș-Severin am asistat la  semnarea contractului de servicii cu societatea Metroul SA din București pentru obiectivul de investiție „Reabilitare/Modernizare infrastructură feroviară Reșița Nord – Timișoara Nord cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – frontieră”. La evenimentul care a avut loc la Reșița au participat Ioan Popa – Primarul Municipiului Reșița, Romeo Dunca – Președintele Consiliului Județean Caraș- Severin, Alin Nica – Președinte al  Consiliului Județean Timiș și Dominic Fritz – Primarul Municipiului Timișoara, Adrian Victor Istrati – Directorul Regionalei CFR Timișoara, iar SC Metroul SA a fost reprezentat de Directorul General – Mircea Andrei Rozorea, Lucian Melinceanu – Director General Adjunct, Narcis Ștefan Neaga – Director și consilierul Mariana Capra.

spot_img

Acest contract de servicii, în valoare de 2,5 milioane de euro, va cuprinde elaborarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate, întocmirea documentației tehnice pentru achiziție proiect tehnic și execuție, întocmirea documentației în vederea obținerii finanțării proiectului în cadrul PNRR sau prin orice alt program de finanțare din ciclul financiar 2021-2027.

Primarul Ioan Popa: „Este vital să facem acest demers de modernizare feroviară Reșița – Bocșa – Voiteni – Timișoara!

Din postură de gazdă a evenimentului, amfitrionul a fost primarul municipiului Reșița, Ioan Popa, cel care a ținut, ca de altfel toți vorbitorii, să puncteze câteva din argumentele care au stat la baza inițierii acestui proiect cu o valoare investițională a execuției impresionantă (peste 300 de milioane de euro, finanțare PNRR): „Subfinanțarea căii ferate din România este binecunoscută. În ultimii 20-30 de ani nu au fost investite sumele necesare reabilitării căii ferate, acei 1 milion de eurovehiculați pentru întreținerea unui kilometru de cale ferată. Tocmai din acest motiv, este vital să facem acest demers de modernizare a acestui parcurs de cale ferată și sunt convins că împreună cu colegii de la Metrou SA vom face o treabă excepțională care se va dovedi un proiect pilot de bune practici care să poată fi preluat în viitor și de alte administrații publice. Domnul ministru Grindeanu a recunoscut cu onestitate că Ministerul Transporturilor nu are capacitatea de a scrie proiecte pentru toate modernizările de drumuri, șosele, drumuri expres, centuri ocolitoare și iată că este și cazul infrastructurii feroviare din România și încurajează preluarea unor proiecte care au impact regional de către administrații publice sau asocieri, ca și în cazul nostru, de a scrie aceste proiecte, ministerul asumându-și ulterior finanțarea acestor proiecte. Pentru că acolo unde se stă slab acum este la capacitatea administrativă de a crea documente de acest gen, precum studii de fezabilitate, proiecte tehnice și așa mai departe. Modernizarea și reabilitarea căii ferate Reșița – Bocșa – Voiteni – Timișoara presupune nu doar lucrul la infrastructura de cale ferată, ci presupune lucrul la securizarea la trecerea de cale ferată, trecere cu barieră, la reabilitarea multor stații de cale ferată și acest lucru va duce, evident, la îmbunătățirea personalului care activează în acest sector. Planul nostru este să finalizăm acest demers până finele anului 2022, urmând ca în cea mai mare viteză să scoatem la licitație proiectul tehnic și execuția. Aceasta pentru că o condiție a PNRR este ca lucrările prinse în PNRR să se finalizeze până în decembrie 2026. Cel mai dificil tronson pentru execuție nu va fi Reșița – Bocșa Voiteni, ci linia dublă electrificată Timișoara – Voiteni – Stamora Moravița, conexiune cu Serbia“.   

Edilul Popa a menționat și faptul că din multitudinea de „obiecte de inventar“ chiar și peste un secol de folosință, adunate din stațiile CFR „uitate de Dumnezeu“, se pot realiza o serie de mini-muzee pe traseul parcurs de viitorul tren cu hidrogen.

Președintele Dunca afirmă că noul tren va însemna trecerea de la trenul comunist, în care ne înghesuiam papornițele, la transportul occidental, elegant și silențios!

Despre importanța momentului de astăzi, care succede semnarea la data de 1 decembrie 2020 a consorțiului dintre administrațiile Timiș – Timișoara – Caraș – Severin – Reșița, președintele Consiliului Județean Caraș-Severin, Romeo Dunca, a declarat: „Cel de Sus ține cu oamenii care au curajul să viseze. Sunc convins că va fi o reușită, că vom face acest proiect pentru că e o nevoie deosebită pe care astăzi opinia publică nu o înțelege pentru că transportul feroviar e perceput în viziunea a ceea ce a fost în trecut. Acel mers la gară cu sarsanale, în care făceai o zi până la Iași…transportul feroviar occidental înseamnă altceva. Este elegant, rapid, silențios și odihnitor. Vă pot spune lucrul acesta pentru că sunt unul din cei care face naveta câteva zile pe săptămână și știu ce bine ar fi să vii într-o oră de la Timișoara, nu neapărat ca să lucrezi aici, ci ca să te poți bucura de frumuzețile zonei Banatului Montan. Această investiție curajoasă, pe care noi, poate împotriva înțelegerii multora, am avut-o și la care a adăugat experiență societatea Metrou S.A. care va contura soluția tehnică pentru realizarea acestei investiții ne dau speranțe. Confortul creat va reduce distanța între Timișoara și Reșița și va da posibilitatea reșițenilor să ajungă la Timișoara iar cetățenilor din Timișoara și Arad să se bucure de locurile minunate pe care le avem aici. Eu mă bucur foarte mult iar Consiliul Județean Caraș-Severin va sprijini prin tot ceea ce poate realizarea acestui proiect“, a transmis Romeo Dunca.

Președinte CJ Timiș, Alin Nica: „Oamenii visători, care vin cu inițiative ieșite din comun par niște nebuni, dar acești oameni au fost mereu deschizători de drumuri!

Noi din Timiș, atât primăria Timișoara, cît și din județul Timiș am răspuns pozitiv atunci când am primit această inițiativă din partea municipiului Reșița și a CJ Caraș-Severin. Nu pentru că este un element de infrastructură indispensabil locuitorilor din județul Timiș, ci pentru că acest proiect poate să genereze creștere economică și să strângă relațiile între Timiș și Caraș-Severin. Pe noi, cei din Timiș, nu ne încântă deloc că timișorenii și locuitorii Timișului merg în Austria sau în alte țări, în loc ca banii să rămână aici aproape de noi, pentru a se genera dezvoltare și a avea un echilibru de dezvoltare în această regiune de Vest a României. O astfel de investiție are această menire de a crea conexiuni, de a reduce timpii de comutație, timpii de călătorie și de a dezvolta zona Carașului.

Oamenii visători, care vin cu inițiative ieșite din comun, par niște nebuni, dar acești oameni au fost mereu deschizători de drumuri iar eu asta apreciez cel mai mult la Nelu și la Romeo, pentru că ies din această gândire conformistă a administrației publice, în general. Și chiar dacă unii au spus „da de ce ne trebuie domne tren cu hidrogen? Când noi n-avem ce să băgăm în straiță. Și le răspund: Da, ne trebuie tren cu hidrogen pentru că acest tren cu hidrogen va deschide calea către dezvoltarea economică, ca să ajungă fiecare om din această zonă a Carașului să aibă și în straiță ce pune. 

Pentru că exact același lucru era în zona Tirolului din Austria, care acum 50 de ani era cea mai săracă zonă a acestei țări iar astăzi Austria are în mediul rural, un nivel de trai mai ridicat decât în zona urbană. Și tocmai datorită acestor investiții în demeniile schiabile de acolo și în potențialul pe care îl poate avea o astfel de infrastructură. Iar cei doi (n.n. R. Dunca și I. Popa) știu chiar de acolo că acel model poate fi implementat și la noi  cei din Timiș, îi vom sprijini cu toate puterile și toate argumentele pentru ca aceste proiecte să devină realitate. Bănățenii au fost întotdeauna pioneri în multe domenii și vom fi primii care investesc și văd oportunitatea în acest sistem feroviar. În rest urez succes demersului nostru și să nu uităm că suntem contratimp, dar sunt încrezător că putem duce acest proiect la bun sfârșit“, a transmis președintele Consiliului Județean Timiș, Alin Nica.

Dominic Fritz, primarul Timișoarei: „Nu este încă o normalitate în România ca 4 autorități locale să se pună umăr la umăr pentru realizarea unui proiect!

„Aș vrea să subliniez că participarea municipiului Timișoara în acest proiect nu este pentru că Nelu Popa îmi este simpatic, chiar dacă îmi este, ci pentru că eu cred cu tprie în necesitate acestui proiect și această oportunitate uriașă de a reconecta Banatul de Munte cu Banatul de Șes. Să nu credeți că oportunitățile sunt doar în domeniul turismului. Sunt sigur că Timișoara va deveni o destinație și mai atrăgătoare pentru că se va îmbina cu atractivitatea Reșiței și a Banatului de Munte dar pși dincolo de beneficiile în zona turismului vom avea niște beneficii economice pe care acum nu le putem imagina. Mă gândesc la un coridor de acces pentru o forță de muncă pentru Timișoara, municipiul care se zbate cu o criză a forței de muncă. Mă gândesc în zona de educație că putem conecta și să accesibilizăm instituțiile de învățământ din cele două municipii. Iar întreaga zonă de transport în comun și de trafic în Timișoara poate fi schimbată, impulsionată printr-o nouă formă de transport multi-modal. Sperăm că oamenii nu vor folosi doar trenul, ci, odată ajunși în Timișoara vor profita și de celelalte mijloace în comun, de bicicletele puse la dispoziție de municipalitatea noastră. Așadar mai multe efecte pozitive. Să nu uităm că prosperitatea Timișoarei a crescut atunci când Timișoara s-a conectat la alte orașe, la alte zone și mai ales atunci când Timișoara a mers înainte și a reprezentat avangarda. Mă bucur că ministrul Drulă a sprijinit acest proiect și a reușit să-l cuprindă în PNRR și cred că noi toți o să ne asigurăm că ministrul Grindeanu, care este și el timișorean, va face parte din această echipă care se va asigura că acest proiect va deveni realitate“, a ținut să transmită edilul municipiului Timișoara, Dominic Fritz.

Adrian Istrati, director general Regionala CFR Timișoara: „culoarul este deosebit de favorabil pentru realizarea acest proiect

Vreau să vă spun că sunt uimit că primăria Reșița și conducerea județului Caraș a avut puterea să susțină acest proiect, vă spun acest lucru pentru că noi încercăm pentru județele Caraș și Timiș să aducem cât mai multe investiții la nivelul companiei CFR și nu reușim din diverse motive pe care nu are rost să le explic acum.

Dar principalele motive ar fi handicapul de prioritizare, cum ar fi electrificarea Timișoara – Stamora, care se termină către un stat care nu e în comunitatea europeană. În ultima perioadă, liniile predate operatorilor de transport în ultimii 16-17 ani au fost re-predate companiei noastre. Sunt convins că acest proiect va atrage operatorii de transport și prin infrastructura pe care o are acest județ Caraș-Severin, care are acest handicap că este puțin lateral față de județul Timiș și de județul Arad sau Hunedoara, față derutele principale de transport europene și de gândirea pe care o avem făcută.

Din partea CFR, a mea personală, a ministrului Sorin Grindeanu, a directorului general al companiei CFR la nivel național aveți întregul sprijin pentru realizarea acestui proiect“, a declarat Adrian Istrati, directorul Regionalei CFR Timișoara.

Mircea Rozorea, director general Metroul SA: „Este cu certitudine un proiect de care ambele județe au mare nevoie!“

La rândul său, Mircea Andrei Rozorea, directorul general SC Metroul S.A. a declarat la conferința organizată la palatul administrativ din Reșița: „Se știe că infrastructura feroviară a fost sub-bugetată în mod constant începând cu 1990. Viteza pe liniile feroviare a scăzut semnificativ, comparabil cu 1989, lucru care este de neacceptat, din punctul meu de vedere. Ne aflăm în fața unui proiect. Există această șansă de care trebuie să fim capabili să profităm, finanțată de acest program PNRR. Este clar că este un proiect de care ambele județe au mare nevoie, care poate crea un potențial enorm de dezvoltare atât la nivel de județ, dar mai ales pentru întreaga regiune de Vest. Este un proiect și pentru societatea noastră, pentru că după 46 de ani de vastă experiență simțim nevoia și vrem să împărtășim această experiență și altor clienți. Suntem convinși că va rămâne ceva în urma noastră. Am dori ca acest studiu de fezabilitate să se concretizeze într-un proiect să ne plimbăm împreună în zonă, să mergem la ski. Aș prefera să venim aici la ski și să nu mergem în alte zone. Acest contract pe care îl semnă astăzi îl văd ca pe un parteneriat, o continuare a parteneriatului creat la nivel local între cele 4 entități, cât și cu CFR. Un proiect cu multe provocări, dar sunt convins că împreună le vom parcurge pe toate. Pe parcursul“.

Astăzi s-a consumat o nouă etapă din lungul drum care ar putea pune pe șine săgeata cu hidrogen Reșița – Timișoara – Stamora Moravița. Evident, mai e mult până departe, dar măcar ne rămâne speranța că poate, poate, într-o zi vom beneficia și noi, bănățenii, de condiții de transport feroviar cu adevărat moderne… mda, modern, un termen uzitat și făcut de rușine de prea multe ori în strânsa legătură cu proiectele publice finanțate și asumate de dirigintele de serviciu, subiectivul stat român.

Sergiu TABAN

Ai imagini sau informatii care ar putea deveni o stire?
Trimite-ne un mesaj la numarul 0722441304 sau pe WhatsApp la 0751193203.

1 COMENTARIU

  1. „Am dori ca acest studiu de fezabilitate să se concretizeze într-un proiect … să mergem la ski.”

    Iaca, încă 2,5 milioane de euro pe hârtii goale numite studiu de fâsabilitate.
    Pe lângă alte studii şi „planuri de mobilitate urbană durabilă” (tot cu Metroul).
    Doar că nu erau pentru schi, ca acum.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Știrile zilei