-0.7 C
Reșița
duminică, 19 ianuarie 25

Elevii de la „Eliade” au marcat Ziua dezrobirii romilor din România și Ziua Justiției sociale

Sub genericul „Toți oamenii sunt egali în drepturi – Stop discriminar”, elevii de gimnaziu ai Colegiului Național „Mircea Eliade” Reșița, au marcat ziua de 20 februarie – Ziua dezrobirii romilor din România și Ziua Justiției sociale.

Sub îndrumarea profesorului de istorie Ghiorghița Fercea, elevii au rememorat momentul în care au fost eliberați de sclavie romii, prin actul normativ promulgat de domnitorul Barbu Știrbei în 20 februarie 1856 și au atras atenția prin prezentările lor că scopul zilei mondiale a justiției sociale este de a aduce aminte factorilor responsabili asupra unor probleme precum sărăcia, șomajul și excluziunea socială. Ei au vizionat documentarul „10 ani de luptă împotriva sclaviei. Adevărurile Ioanei”, o poveste reală descoperită în arhive, au avut un schimb de opinii pe marginea acestora și au prezentat un scurt istoric, obiceiuri și tradiții din viața romilor, după cum ne-a informat prof. Ghiorghița Fercea.

Scopul activității a fost formarea unei atitudini tolerante si de apreciere față de semeni. Dintre obiectivele acțiunii amintim: promovarea egalității și eliminarea barierelor legate de etnie, cultură, rasă, dizabilitate, categorie socială, religie, consolidarea demnității umane.

Activitatea face parte din proiectul „Toți suntem oameni. Stop Discriminării!” („We are all human. Stop discrimination!”), proiect câștigător al programului de finanțare 2022-2023 al Institutul Olga Lengyel din New York, pentru proiecte implementate de participanții la cursul „Holocaustul – o lecție despre trecut pentru generațiile prezente și viitoare”, 2016. Dintre rezultatele obținute sunt amintite: comemorarea evenimentelor pentru crearea unei atitudini corecte de egalitate și respect față de etnia romă și a unei atitudini de respingere a corupției, care generează sărăcie și discriminare, cunoștințe noi despre romi si drepturile omului, microexpozitie cu lucrările elevilor.

Din discuția purtată cu coordonatorul proiectului, profesor Ghiorghița Fercea, membru din 2015 al Școlii pentru Democratie, proiect al Asociației Expert Forum, reiese faptul că a participat în ultimii ani și la alte cursuri de formare care atestă competențele necesare aplicării în procesul de predare-învăţare-evaluare a metodelor, procedeelor şi tehnicilor innovative, preluate din cercetarea educaţională de profil, promovate în cadrul unor proiecte cu finanțare externă, în parteneriat cu instituții abilitate și organizații nonguvernamentale cu experiență relevantă în domeniu: Stagiul de perfecționare pentru profesori, organizat de Ministerul Educației și Institul Yad Vashem, Statul Israel, 2018; Cursul de Formare Robia Romilor în Țările Române și Holocaustul, organizat de Ministerul Educației, Fundatia Împreună, Institutul Național pentru Studierea Holocaustului Elie Wiesel,  Centrul Național de Cultură a Romilor-Romano Kher (CNCR), în cadrul Proiectului Școala mea Tolerantă, finanțat de Fundația Remembrance Responsibility and Future; Cursul de formare continua Istoria romilor în curriculul școlar – Competențe ale cadrelor didactice pentru predare, București, 2019 organizat tot prin selectie de Fundația Impreună; Seminarul O democrație activă – împotriva extremismului de dreapta, organizat de Institutul Național pentru Studierea Holocaustului Elie Wiesel, Fundația Friederich Eberth Stifftung, Sinaia, 2017; Atelierul de formare intensiv în folosirea filmului documentar ca instrument educational, organizat de Asociația Bloc Zero, 2020; Seminarul educatorilor de la Heidelberg, 2018, împreună cu membrii ai Asociatiei Nevo Parudimos, în cadrul proiectului Tărâmurile morții – În memoria Poraimos din Europa de Est, proiect co-finanțat de către Comisia Europeană.

Prin folosirea unor metode, strategii interactive și căi de acțiune eficiente, precum vizionarea de filme documentare, jocul de rol, amenajarea unei expoziții, photovoice, storytelling, storyboard, vizită la sinagogă, adevărat/fals, turul galeriilor, biblioteca vie, concurs de poezie și creație plastică, cercetarea unui jurnal de epocă, studierea vieții unor personalități model, exersarea votului, video, padlet, elevii au ocazia să învețe altfel, într-un mod inovator, atractiv, să își dezvolte creativitatea, gândirea critică, spiritul civic, să aprecieze toleranța, diversitatea, să își îmbunătățească cunoștințele de istorie și pasiunea pentru citit, după cum ne-a precizat profesorul de istorie Ghiorghița Fercea.

Elena FRANȚ

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Știrile zilei