1.7 C
Reșița
duminică, 27 noiembrie 22

(FOTO) Tramvaiul reșițean, în imagini de șantier; săptămâna 18

„Din cauza epuizării banilor din bugetul alocat refacerii infrastructurii rutiere și a noului tramvai reșițean, firma PORR a reziliat unilateral contractul și de săptămâna viitoare își va muta utilajele pe un alt șantier“. Poate că o parte a celor ce urmăresc acest serial jurnalistic se bucură la o astfel de știre, iar cei mai mulți rămân surprinși și dezamăgiți. Asta în cazul în care știrea ar fi adevărată 100%.

Adevărul e că banii nu s-au terminat, dar la fel de adevărat e că utilajele firmei PORR vor fi mutate de săptămâna viitoare. Păi și atunci e adevărat sau nu? Rămâne să aflați la finalul știrii. O știre care își propune și astăzi, când se împlinesc 4 luni de la începerera lucrărilor, să vă prezinte doar ceea ce se vede cu ochiul liber, respectiv evoluția lucrărilor la viitoarea cale de rulare a tramvaiului reșițean și la refacerea a tot ceea ce înseamnă infrastructură stradală pe întreaga lungime a acestui proiect.

Pentru confortul lecturii am să punctez principalele zone de lucru din oraș, cu fotografiile aferente, acolo unde este cazul:

spot_img

DEPOU: În zona viitorului depou al tramvaiului reșițean, zonă care ține loc și de birouri pentru cei de la firma austriacă, dar și de magazie pentru cele necesare derulării proiectului, imaginea se schimbă de la o săptămână la alta. Se aduc materiale, se scot materiale, se mută țevi, cutii, fier beton, plase de sârmă, etc. Semn că în oraș se lucrează.

CANALIZARE: Un capitol aparte în acest jurnal de șantier îl ocupă acțiunea celor de la Aquacaraș care lucrează și parcă nu mai termină acea ramificație ce trebuie făcută în rețeaua de canalizare în zona Lidl. Este o lucrare grea ce se efectuează în apă, la mare adâncime, unde trebuie secționată actuala tubulatură și făcut un racord, astfel încât toată mizeria orașului să pornească spre stația de epurare de la Câlnic pe două coloane, nu doar pe una ca acum. Trebuie făcută traversarea către intrarea în depoul de tramvai, trebuie construit un cămin, mai e de lucru. Am văzut că și în acea zonă, dar și pe viitorul traseu al noii coloane de canalizare există tubulatura necesară, utilaje, oameni și se muncește.

KAUFLAND – VICTORIA: Prin ploile ce au căzut zilele acestea, ignorând frigul și vântul, lucrările avansează într-un ritm alert, iar forma viitoarei căi de rulare începe să prindă contur. Se finalizează (pe ambele sensuri de mers) canalizările, se betonează tubulatura ce va veni în zona viitoarelor șine de tramvai, se curăță pământul din zona trotuarelor, a pistei de biciclete, acolo unde a fost deja creionat prin bordurare viitoarul traseul al mașinilor, bicicletelor și pietonilor, inclusiv spațiul verde.

Revenind la linia de tramvai, a cărei șină se descarcă deja și se împrăștie deocamdată doar în această zonă (voi reveni cu un capitol special la ea), am observat că muncitorii toarnă două alei, pentru că nu știu cum să le spun altfel, exact în zona viitoarei căi de rulare, dar la o diferență de nivel față de cota zero. Am întrebat, am aflat și vă spun și vouă:

Șina de tramvai va fi sudată (câte 7 bucăți, adică peste 150 de metri), după care va fi așezată pe niște suporți, exact acolo unde va rămâne. După acest moment, sub ea se va turna un cheson de beton, un suport dacă vreți sub fiecare fir de șină, iar între cele două șine ale tramvaiului, se va pune pământ ce va fi înierbat. Nu pricepeam nici eu ideea cu iarba, dar m-am dumirit astăzi. Este același procedeu folosit de firma PORR la noile linii de tramvai făcute în Timișoara. Un procedeu de care eu (deh, mai de la țară, așa) nu am auzit și nu am mai văzut.

E o zonă ca un furnicar în care se intersectează și trailerele cu șina ce trebuie descărcată și utilajele care nivelează pământul și cifele cu beton și firma EEI care își continuă lucrările de betonare a tubulaturii pentru viitoarele cabluri. Se mai așează și câte o canalizare (deși majoritatea sunt montate deja) și ar mai fi ceva de lucru, în zona fostei Poște, la borduri, dar băieții sunt liberi până luni am înțeles, ei având un regim de lucru ce le permite ca odată la 10 zile să plece acasă, la familii.

VICTORIA – INTIM: Și aici șantierul a prins viață. S-au montat bordurile în dreptul catedralei și al parcului, s-a scos o veche țeavă de agent termic (folosită pe vremea când municipiul Reșița mai beneficia de căldură în sistem centralizat), se refac căminele de pluvial (sunt scoase cele vechi și se montează altele noi) și se face legătura cu țevile de colectare a apei menajere montate săptămânile trecute. Faptul că a venit deja șina, a crescut viteza de lucru și se pregătește terenul pentru montarea ei. Se mai face o pană că, deh, și excavatoarele suferă de boala asta.

Au apărut și cei care vor monta coloana de apă potabilă pe țeavă de fontă ductilă. Au început cu o traversare în zona Intim, apoi va fi construit un cămin înainte de sensul giratoriu, după care se va trece la introducerea noii țevi de apă potabilă, în zona trotuarului din Micro 1.

SENS GIRATORIU – POD INTIM: Aici nu s-a lucrat nimic în ultima săptămână. În sensul giratoriu a fost turnat asfaltul de impermeabilizare, la fel și o bucată de pe pod. Când se va avansa cu linia de tramvai se va face probabil joncțiunea cu zona Triaj. Și cum noutăți nu sunt în acel sector, nici poze nu am făcut.

TRIAJ: Întregul traseu, până la OMV, este pregătit pentru montarea șinei de tramvai. Se fac ultimele pregătiri pentru postamentul viitorilor stâlpi de susținere a firului de contact. Am numărat 32 de postamente finalizate, 3 gropi în care nu s-a turnat deocamdată nimic și o porțiune în care mai trebuie amplasați cam 5-6 stâlpi, zonă în care nu au fost săpate deocamdată gropile pentru fundație.

OMV – UNIVERSITATE: Când am ajuns în acel tronson, chiar am avut impresia că e… sat pustiu. Dacă până mai ieri era o forfotă de oameni și de utilaje, acum nu am mai văzut nimic. E drept că și mare parte din acest tronson este finalizat și gata pentru stratul de asfalt ce va fi turnat pe la jumătatea lunii octombrie (asfaltul de impermeabilizare).

Se lucra la fosta trecere dinspre centru spre Triaj. Spun fosta pentru că acum s-a revenit pe traversarea inițială. Se excava pământul, se turna piatră și nisip, se cilindra și se așeza acea folie albă menită să nu lase apa să treacă în straturile inferioare.

Doar spre Universitate am văzut utilaje care continuau pregătirea infrastructurii pentru viitoarea șină de tramvai. Și oameni și utilaje, dar porțiunea ce mai e de finalizat e foarte mică, undeva de la podul IGOR până la UBB. Mai este șină de ridicat, pământ de excavat (și în foarte scurt timp se va întrerupe circulația și acolo), pentru a finaliza întregul traseu până la Universitate.

NOUTĂȚI ȘI CONSIDERAȚII PERSONALE: Din punctul meu de vedere, se lucrează într-un ritm accelerat, semn că vor să finalizeze (așa cum și-au propus) până la sfârșitul acestui an (funcție și de condițiile meteo) tronsonul Depou – OMV; zonă în care ar putea să circule prima garnitură de tramvai (aceasta va sosi în noiembrie la Timișoara pentru probe).

Am dat miercuri informația că a sosit șina de tramvai. Sunt 900 de tone de șină, nu 800 cum era informația inițială. De fapt sunt 18 vagoane a câte 50 de bucăți în fiecare vagon, lungi de 18 metri fiecare. În zona Triaj aceasta este descărcată și transportată pe traseu, proces ce va mai dura, pentru că oprațiunea nu e deloc simplă.

Revin cu veridicitatea informației inițiale, aceea că banii s-au terminat și că PORR își mută utilajele. Știrea e parțial adevărată, în sensul că partea cu banii care s-au terminat este o scorneală pe care am auzit-o destul de des în ultimele zile. Vă spuneam și săptămâna trecută, firma are potența financiară să lucreze și să primească banii de la Uniunea Europeană în tranșe, funcție de realizări.

Despre partea cu mutatul utilajelor… ce să vă spun, e adevărată. De săptămâna viitoare va fi atacat un nou tronson, respectiv Muncitoresc spre centrul civic: garnituri de cauciuc, șină, dale, excavații și cam tot ce ați văzut în celelalte zone ale orașului.

Și pentru că nu era destul, tot de săptămâna viitoare PORR va ataca un alt tronson ce face parte dintr-un alt proiect câștigat de ei: reabilitarea infrastructurii rutiere pe tronsonul Câlnic (MOLL) – Triaj. Se va începe cu introducerea conductei de pluvial în zonă. Se va proceda la fel ca în cazul proiectului cu tramvaiul, adică se va reface nu doar carosabilul pentru autobuzele electrice, ci și trotuarele, spațiile verzi, piste de biciclete, stație de încărcare electrică pentru autobuze. Acest proiect se va finaliza în vara anului viitor, deci înaintea tramvaiului.

Am și eu o curiozitate adresată celor de la PORR. De mai bine de o lună, acest cilindru compactor stă într-o parcare din Triaj, având pană. Nu s-a găsit un alt cauciuc, cameră? Nu mai aveți nevoie de el? Nu de alta, dar dacă stă așa părăsit prea multă vreme bate la ochi și repede se găsește „cineva interesat“ de el.

În final sunt dator cu un răspuns la o întrebare venită de la un cititor: Câți oameni lucrează la tramvai? Ceea ce pot să vă spun, este că firma PORR are 80 de salariați implicați în acest proiect, cu tot cu personal TESA, cu mecanici de utilaje și șoferi. În această cifră nu intră și cei de la firmele care au diverse alte lucrări: EEI, cei care sudează șina, firma care montează țeava ductilă.

Atât pentru astăzi; până data viitoare, aveți grijă de voi, fiți calmi în trafic și încercați să conștientizați că de la o săptămână la alta, lucrările sunt tot mai aproape de finalizare.

Dan AGACHE

 

 

Ai imagini sau informatii care ar putea deveni o stire?
Trimite-ne un mesaj la numarul 0722441304 sau pe WhatsApp la 0751193203.

5 COMENTARII

  1. ”… Șina de tramvai va fi sudată (câte 7 bucăți, adică peste 150 de metri)

    în fiecare vagon, lungi de 18 metri fiecare …”

    Adică: 18m x 7 buc. > 150m?
    Asta ar fi ”socoteală” à la Dumitrache sau à la Burileanu?

  2. Și dacă nu s-or fi terminat, banii pot fi redirecționați în orice moment către Ukraina, așa că lucrarea ar trebui finalizată până nu e prea târziu și rămân gropanele la stadiul curent@

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Știrile zilei