Frig, ploaie alternând cu burniță, vânt și peste tot și peste toate…noroi. Cam așa putem descrie ultimele 7 zile ale șantierului viitorului tramvai reșițean. S-a lucrat…cât s-a putut și mai ales, unde s-a putut. Se pare că vremea rea întârzie lucrările. Nici nu mă așteptam la altceva, nu de alta, dar conform unor „clasici“ în viață, „Iarna nu-i ca vara“.
Despre 22 decembrie nu mai vorbim că nu are rost. Așa cum am prevăzut, a fost un termen nerealist; asumat, impus…nici nu mai contează. Ideea e că nu numai că nu va fi gata Govândarul până la Crăciun, dar nici tramvaiul nu va circula; și asta pentru că sosirea lui la Reșița este programată pentru luna…ianuarie. Pe final, așa cum sper că v-am obișnuit am să detaliez și acest subiect, alături de altele. Până atunci însă….la drum:
Sens Giratoriu – Pod Intim: Aici nimic nou față de săptămâna trecută. Dacă acum 7 zile se lucra la scoaterea vechilor scurgeri de pluvial, acum operațiunea s-a încheiat fără a se fi montat cele noi. Nici tronsonul de beton spre calea Timișoarei nu a fost turnat, dar nici terenul nu a fost pregătit. Atâta doar că e curățat și se poate așeza plasa metalică. Despre turnare…încă nimic.
În sensul giratoriu nu s-a intervenit deloc. Se așteaptă probabil să vină linia de tramvai (firul 2), dar nu știu dacă se va continua și în sens. Oricum, pe pod se va monta șina, dar pe firul 1. Tot de pe pod am „tras cu ochiul“ spre unul din depozitele EEI; activitate febrilă și acolo: se încarcă, se descarcă, se aprovizionează șantierul. Sunt tare curios să aflu (la final) ce lungime de cabluri a fost ascunsă în pământ!!!
Intim – Victoria: În această zonă se lucrează cel mai intens. În frig, pe ploaie, prin noroaie (la propriu) se muncește de zor. În zona trecerii de pietoni spre pod, la bifurcația cu B-dul Muncii se sparge asfaltul pentru ca cei de la EEI să poată trece cu cablajul spre pod; atât pentru alimentarea firului de contact cât și pentru iluminatul public. Se lucrează și la stația de alimentare cu energie electrică din zona Intim (în spatele blocului 1 pe B-dul Republicii).
Spuneam că e zona în care am găsit cele mai multe utilaje și cei mai mulți oameni: PORR, EEI, Digi, telefonie mobilă, apă, canalizare. Sunt multe de făcut și iarna bate la ușă deja. Mai spre Victoria, tot cei de la EEI montează deja căminele pentru cablaje. Vor urma străpungerile pentru a ajunge la fiecare bloc cu telefonia și televiziunea prin cablu, fundațiile pentru stâlpii de iluminat stradal și conexiunile pentru fiecare sector de cabluri. Muncă migăloasă, dar e bine că vor dispărea toate, dar absolut toate cablurile aeriene.
Se sudează șina pe firul 2, spre Intim. Am stat de vorbă cu un sudor și am aflat că o sudură se face între 45 și 60 de minute. De asemenea capeții trebuiesc încălziți (la 400 de grade) cu flacără și butelie, iar operațiune necesită alte 50 – 60 de minute, funcție și de temperatura exterioară. În spatele sudorilor (spre Victoria) se pregătește armătura metalică, se montează caprele, se calibrează șina, se cofrează și se toarnă betonul. După toate aceste operațiuni se decofrează și se mută tot calabalâcul, după sudori, spre Intim.
În spatele acestor operațiuni, se umplu golurile dintre șine cu balast (piatră și nisip), ce vor veni acoperite la rândul lor cu pământ pe care se va semăna iarbă. Excepție vor face intersecțiile, acolo unde șina de tramvai va puitea fi traversată de mașini. Cum va fi în acele zone…vom afla la momentul potrivit. Printre mașini și utilaje sunt și cei care, odată introduse cablajele, introduc în subteran cablurile de alimentare cu energie electrică sau cele de telefonie și televiziune.
Nu am putut să nu remarc noroaiele. Am amintit de ele și săptămâna trecută. Odată dispărut trotuarul (Micro 1) și după ce salariații de la Spații Verzi au ras tot ce a însemnat gard viu din fața blocurilor turn, zona dintre Intim și Victoria s-a transformat într-o mare de noroi ca urmare a ploilor din ultimele zile. S-a încercat cu niște balast, împrăștiat de un buldo-excavator și cilindrat. Atâta doar că balastul s-a îngropat în noroi și acesta, împreună cu apa și-au făcut loc spre suprafață. Mai e și acum noroi, chiar dacă nu în aceeași cantitate și zona e cât de cât circulabilă.
Întrebarea mea pentru cei de la PORR a fost: de ce acum și nu înainte de ploile de săptămâna aceasta? Răspunsul (logic de altfel), pentru că „Trebuia așteptat ca cei de la EEI să-și încheie săpăturile“. Asta e; s-a săpat (și astupat) pentru țeava de apă potabilă, pentru cablaje și cred că până nu se vor monta bordurile și se va creiona zona de carosabil, trotuar, pistă de biciclete și spațiu verde, vom continua să circulăm prin noroaie.
Victoria – Kaufland: Continuăm drumul spre Kaufland, punctul „zero“ sau altfel spus locul de unde a început totul. Faptul că de aici s-a început, se vede și din evoluția lucrărilor: șinele sunt montate, calibrate și incastrate în beton. Mare parte din zonă a fost deja umplută cu balast (între șine), bordurile au fost montate, zona pietonală și pista de biciclete creionată, iar acum se sparge asfaltul (Micro 3) până la baza magazinelor de la parterul blocurilor. Cei de la PORR ar dori să poată să toarne și asfaltul pe trotuare și pistele de biciclete (stânga – dreapta), dar și pe partea de carosabil. Chiar dacă nu va fi gata tot Govândarul, măcar o parte.
Ulterior am aflat că mai e nevoie de o săpătură (a câta oare), pentru montarea conductelor de pluvial și a căminelor de colectare. Acestea vor fi amplasate pe traseul viitorului carosabil, chiar în marginea exterioară a acestuia, pe banda 1 de circulație a mașinilor.
Un singur lucru aș dori să amintesc în această zonă: este vorba de traversare (pe așa zisa șosea) dinspre Kauflan spre Lidl, la intersecția cu drumul ce duce spre Câlnic. Poată vă amintiți de lucrările efectuate pentru montarea unei ramificații la coloana de evacuare a apelor menajere și a unui cămin. Acestea s-au încheiat dar, (eternul dar), firma care a lucrat (proiectul fiind al celor de la Aqiacaraș), a aruncat ceva balast peste, iar acesta s-a transformat într-un traseu off road; plin de hârtoape, de gropi cu apă și denivelări. Oare se poate curăța și îndrepta cumva? Provizoriu, până când cei de la PORR vor finaliza lucrările și se va putea turna asfaltul atât de dorit de cei care traversează zilnic zona.
A, și încă un lucru ar mai fi de spus despre lucrările din această zonă: a început montarea bordurilor ce delimitează șina de tramvai de spațiul verde, zonă în care vor fi amenajate ulterior stațiile de tramvai. Pe măsură ce acestea se vor monta și pe firul 2, zona va arăta ceva mai aproape de proiectul final. Așteptăm, nu de alta dar oricum nu avem ce face altceva.
Depou tramvai: Nici aici nu ar fi prea multe de spus. Aceiași aglomerație de materiale: cămine, țevi PVC pentru pluvialul de pe Calea Timișoarei dar și pentru Micro 3, plase de sârmă, bride și covoare de cauciuc pentru șină, iar într-o hală, o mână de oameni (fierari betoniști) montează de zor armăturile ce vor fi montate sub șină.
Un plus pentru unul din furnizori: au venit primii stâlpi de susținere a viitorului fir de contact. Vă spuneam că o parte din actualii stâlpi vor fi eliminați din motive tehnice și vor fi înlocuiți de alți stâlpi ce vor fi montați în zona trotuarelor. Dacă ați avut cumva curiozitatea să străbateți la pas zona, cu siguranță ați văzut postamentul acestora. De săptămâna viitoare se va trece și la montajul lor. E doar un prim lot, din multele care vor mai veni.
Calea Timișoarei: Așa cum am mai precizat, e un alt proiect al Reșiței, cel de reabilitare a infrastructurii rutiere pe Calea Timișoarei. S-a decopertat mare parte din carosabil pe întreaga porțiune, (Câlnic – Triaj). De la Câlnic și până la barieră e decopertat tot, s-a excavat vechea fundație a drumului și se lucrează la alta. S-a introdus (parțial) și țeava de pluvial cu căminele aferente, dar și cablajele pentru iluminatul public. De la barieră spre Triaj e parțial decopertat și se lucrează de zor; atât cei de la PORR cât și cei de la EEI.
Circulația se desfășoară 90% pe un singură bandă pe sens, cealaltă fiind ocupată de utilaje sau de lucrări. În mare parte a fost înlăturat și trotuarul, sau mă rog, ceea ce era denumit trotuar, urmând ca la final să existe trotuare pe ambele sensuri și o pistă de biciclete. În final se va reabilita peisagistic zona, cu bănci, zone verzi, pomi, coșuri de gunoi și ce va mai fi nevoie pentru a transforma Calea Timișoarei într-o zonă frumoasă. În proiect este prevăzută reabilitarea infrastructurii rutiere și pe strada Bârzăviței (spre IMR).
Triaj – Lunca Pomostului: E un alt tronson pe care se lucrează și…nu prea. Mai exact s-a turnat betonul pe firul 2, între cele două stații PECO, după care lucrurile au stagnat. Astăzi am văzut din nou muncitorii la treabă. Se demontau caprele și se mutau spre Govândar. Va urma probabil plasa de sârmă, covoarele de cauciuc, bridele de prindere, calibrarea șinei de tramvai, cofrajul și…un nou strat de beton. Muncă multă, migăloasă, la care își dau aportul și cei 10 muncitori străini (din India). Acestora li se vor alătura alții din luna februarie sau martie.
Zona Lunca Pomostului va rămâne în stadiul actual până în primăvară. Singurul lucru de menționat, este acțiunea celor de la primărie, care defrișau zona verde în zona blocurilor de pe bulevard. Aceeași operație ca și în Micro 1, zonă ce va fi amenajată din nou, într-un mod unitar, în primăvara anului viitor. Au rămas acele diguri din pămnt și piatră, cu pasarele pietonale, majoritatea dintre le, pentru a permite traversarea spre și dinspre Bârzava.
Pasaj rutier centru – Muncitoresc: Am ajuns și la ultimul tronson în lucru al călătoriei noastre, zona Muncitoresc. Nu mai pot să spun de Universalul vechi, pentru că lucrările au avansat spre centru și se opresc la intrarea pe pasaj spre centru. În această ultimă porțiune s-a scos deja atât garnitura de cauciuc cât și șina de tramvai (cea veche).
De la universalul vechi și până la pasajul TMK s-a decopertat, s-a așternut strat nou de balast, s-a cilindrat și zona e gata pentru stratul de asfalt de impermeabilizare. S-a scos (parțial) și șina din pasaj. Problema veșnicelor inundații din pasajul TMK va fi rezolvată, au spus atît constructorii cât și reprezentanții primăriei, prin montarea unor bazine colectoare și a unor pompe care să intre în funcțiune atunci când ploile puternice (și nu neapărat cele foarte puternice) vor aduce o cantitate mai mare de apă, astfel încât circulația prin pasaj să se desfășoare fără restricții.
Dincolo de pasj, spre Muncitoresc se lucrează cînd pe un fir, când pe altul, când pe amândouă, circulația desfășurându-se pe o singură bandă pe sens. Așteptăm cu interes o nouă licitație a stației transmodale de la Muncitoresc, stație pe care primarul municipiului și-ar dori să fie câștigată de aceeași firmă care lucrează deja în zonă, PORR. Dar până atunci mai este și la licitație sunt bineveniți toți constructorii serioși.
Concluzii finale: Multe dintre ele le-am amintit în știre, funcție de tronsoanele de care aparțineau (vezi noroaiele din sectorul Intim – Victoria); despre altele aș dori să scriu acum câte ceva, cum ar fi sensul giratoriu de la Intim. Dacă în zona Kauflan – Lidl pisica moartă a fost aruncată în curtea celor de la Aquacaraș, în sensul giratoriu nu am mai găsit nicio…pisică (doar niște câini vagabonzi).
Să treci cu mașina dinspre calea Caransebeșului spre B-dul Muncii sau spre e centru reprezintă o provocare pentru fiecare conducător auto; o grea alegere: ce groapă să iau, care să o las. Din păcate nu va fi lăsată niciuna pentru că drumul e atît de prost încât nu ai ce face, decât să-ți dai…în gropi. S-a încercat sâmbăta trecută (pe o ploaie zdravănă) să se cârpeasacă pe ici pe colo (prin pățile esențiale, vorba lui nenea Iancu Caragiale), dar cum ploaia nu a contenit a fost un fel de Cooperativa Munca în Zadar. Am primit promisiuni că se va încerca ceva și pe vreme mai puțin potrivnică. Așteptăm cu nerăbdare, pentru sănătatea bucșelor, pivoților și bieletele mașinilor noastre.
Se calcă vârtos pedala de accelerație prin aducerea oamenilor atât sâmbăta cât și duminica la lucru. Ba mai mult, zilele libere date de Guvern, acea punte în săptămâna Zilei Naționale a României nu se aplică și aici. Sau altfel spus, se va sărbătorii…prin muncă! E clar că termenul de 22 decembrie nu poate fi atins cu tot Govândarul gata. Era de așteptat și nu știu dacă au fost presiuni administrative sau doar dorința conducerii PORR de a finaliza până înaintea Crăciunului, dar e clar că e total imposibil. Măcar să fie lucru de calitate, nu de alta dar PORR-ul pleacă, iar noi rămânem.
Am discutat astăzi și cu directorul TUR operatorului reșițean, Dan Jurubescu, unul dintre cei ce a făcut parte din delegația ce a vizitat uzina turcească, cea care va face tramvaiele pentru Reșița. Acestea, (tramvaiele), au o capacitate totală de aproape 100 de locuri, din care 34 pe scaune. Prima garnitură va sosi în luna ianuarie. Mai țineți minte? Octombrie, noiembrie, decembrie și acum…ianuarie. Să vină măcar. Tramvaiul arată foarte bine și se speră că va funcționa la fel cum arată. Cât despre vatmani, directorul TUR a precizat că există deja un portofoliu de vatmani dintre șoferi, dar dorește școlarizarea (la Timișoara) a încă unei serii de vatmani. De asemenea există 15 CV-uri depuse de tot atâtea persoane care și-ar dori să vină să lucreze pe noile garnituri de tramvai.
Înainte final, o ultimă informație: pe perioada de iarnă (decembrie, ianuarie, februarie), din cauza vremii nu tocmai favorabile și ritmicitatea acestor informații va fi una mai redusă, asemeni lucrărilor ce se pot executa sub asediul gerului, a ploilor și a zăpezii. Îmi cer scuze față de cititorii fideli (dar și de la cei ocazionali) dar promit să vă țin la curent cu „noutățile“ în funcție de apariția lor. Atunci când se va putea, vor mai fi și știri ample referitoare la evoluția lucrărilor.
Până atunci însă, vă propun să ne bucurăm de Ziua Națională a României, de tradiționalele Sărbători de Iarnă, să fim buni cu noi înșine în primul rând și dacă se poate mai generoși cu ceilalți. Nu e musai, obligatoriu și necesar să împărțin cadouri în stânga și în dreapta. De multe ori e suficient, un zâmbet, o strângere de mână, ori un telefon dat celor cu care nu prea am avut timp să ne vedem ori să discutăm.
Să ne auzim, să ne vedem și să „ne citim“ sătătoși. La mulți ani România, La mulți ani Reșiței și reșițenilor, La mulți ani tuturor!
Dan AGACHE
mai bine noroi decat praf…administratia orasului nu este capabila,impreuna cu constructorul,sa faca un grafic de stropit caile pe unde se circula…mare filozofie,daca era vorba de „alte interese” se rezolva imediat..oricum nepasarea celor implicati a facut sa se distruga aspectul masinilor,vopseaua,dar si interioarele locuintelor ..praful argilos a patruns in orice cotlon al casei…”””noi ne ocupam de binele cetatenilor””!…electoralll
Tramvaiul este o teapa uriasa.Beneficiarii se cunosc,plus EEI.Prietenii stiu de ce.
Am zis de la inceput că e un rahat cu apă rece tramvaiul, o șmenăreală de prostit, pe cine a mai rămas de prostit în Reșița sat. Lăudacii și postacii pupincuriști iau dat aripi bișnitarului și se vede bătaia de joc.
Nu înțeleg de ce trebuia tramvai .
Nu mai bine cumpărau autobuze electrice?