A mai trecut o săptămână și la o primă vedere, lucrurile par că nu prea avansează. Desigur, toți ne dorim ca șantierul care se întinde (deocamdată) de la Kaufland până aproape în centrul civic (la Universitate) să se finalizeze și abia apoi să se continue spargerea orașului. Atâta doar că dorințele noastre nu prea se suprapun cu planul de lucrări al celor de la PORR, ba din contră. Pe parcursul lecturii acestei știri veți afla cu siguranță mai multe informații noi.
Pornim la drum, călare pe aceeași bicicletă (pe care am să o fotografiez în ultima știre, la inaugurarea tramvaiului sau la finalizarea tuturor lucrărilor) tot din depoul viitorului tramvai, devenit la această oră sediu de birouri și magazie de materiale. A mai venit un transport de țeavă ductilă (pentru apă, rezistentă și făcută să dureze cam 100 de ani fără reparații), au venit cutiile cu chesoane (elemente de prindere a șinei de tramvai direct în beton) și se așteaptă la sfârșitul acestei luni sau la începutul celei viitoare, primele transporturi de șină de tramvai. O așteptăm noi, o așteaptă și cei de la PORR pentru montaj.
Se lucrează (Aquacaraș) și la coloana de canalizare ce merge spre stația de epurare, chiar între gardul depozitului (viitorul depou de tramvai) și șoseaua ce intră în municipiu dinspre Câlnic. Se lucrează e un fel de a spune pentru că la ora fotografierii nu erau în zonă decât utilajele și un șantier al nimănui.
Al doilea popas l-am făcut la șantierul din șantier. E vorba de lucrarea celor de la Aquacaraș, din colț de la Lidl, menită să facă o deviere a conductei de canalizare, o imensitate care transportă tot ce înseamnă dejecții din oraș spre stația de epurare. O lucrare care va mai dura și care va însemna din nou o deviere de circulație. Inițial s-a vorbit de oprirea în totalitate a circulației în zonă, apoi de aducerea unui utilaj de străpungere prin subteran, ca mai apoi să se decidă construcția unui cămin (varianta aflată în lucru astăzi), devierea circulației prin spatele acestuia și o săpătură la mare adâncime. Pozele sunt relevante, atât în ceea ce privește grosimea conductei, cât și adâncimea gropii.
Ieri a fost oprită circulația pentru o scurtă perioadă de timp, pentru extragerea șinelor de tramvai ce duceau spre depou, curățarea zonei și acoperirea cu pietriș. Acum se poate circula, dar cu atenție.
Tronsonul Kaufland – Victoria: atât pe firul 1 (sensul spre centru) cât și pe firul 2, cei de la Electro Echipament (EEI) au montat tubulatura pentru cabluri iar acum o prind în beton. E vorba de firele ce vor fi montate pe sub viitoarea șină de tramvai. Celelalte sunt trase în zona trotuarelor și se lucrează la instalarea căminelor pentru ele. Se lucrează și la montarea căminelor de pluvial, la racordurile ce trebuie făcute între acestea. La final, după executarea acestor lucrări se va turna stratul de asfalt de impermeabilizare, ce va fi urmat de armătură, beton și șina de tramvai.
După cum vă spuneam, aceasta va fi prinsă direct în beton și se va putea circula cu mașina peste ea; fără traverse, fără zone înierbate între șine, fără dale de beton care tocmai ce au fost scoase. Mai aveți puțintică răbdare și de luna viitoare îi vom vedea la treabă cu montajul șinei de tramvai. Tot pe acest tronson, aproape s-a finalizat montarea bordurilor care creionează tot ce înseamnă delimitare trotuar, pistă de biciclete, spații verzi, carosabil, parcări, intrări pe străduțele adiacente.
Al doilea tronson, Victoria – Intim pare lăsat de izbeliște. Spun pare, pentru că nu e așa. Spuneam săptămâna trecută (conform informațiilor de la constructor) că în cel mult o săptămâna se va redeschide traversarea de pe Țarcului pe Progresului, asigurând legătura între strada Făgărașuluii și B-dul Muncii, în zona cinematografului Dacia. Din păcate, realitatea din teren îl obligă pe constructor să mai amâne deschiderea și asta din cauza a două cămine (unul de canalizare, iar celălalt de pluvial) găsite în zona excavată, amplasate chiar sub traseul viitoarei șine de tramvai. Acestor cămine li se va schimba locul, în afara acelei zone, dar aceste lucrări mai necesită o perioadă de timp. Se mai consolidează fundațiile unor stâlpi ce vor rămâne, se mai toarnă fundația pentru un stâlp nou, dar activitatea nu e foarte vizibilă, cu toate că progrese observ de la o săptămână la alta.
Și dacă tot am ajuns aici, vă spun că de la jumătatea săptămânii viitoare vor începe lucrările de montaj a noii rețele de alimentare cu apă potabilă (cu țeava ductilă de care vă spuneam că e sosită în depozit). Aceasta va fi amplasată nu pe zona centrală (cum e acum), ci undeva în zona trotuarului în Micro 1. Primăria a început deja de ieri să toaleteze pomii (teii), astfel încât utilajele care vor face săpătura să poată lucra și să evacueze tot materialul excavat. Deci de pe la mijlocul săptămânii, un alt disconfort pentru cei din Micro 1.
Aquacaraș continuă lucrările și la înlocuirea conductei de canalizare la intersecția Bulevardului cu străduța ce duce spre Gimnazială 8. Va începe și aici, pe firul 2 (Intim – Victoria) montarea căminelor de pluvial, urmată de stratul de impermeabilizare, absolut necesar înaintea montării șinelor de tramvai. Nu știu nici eu cum se va face acest lucru, cu toate că mi s-a explicat, dar nu am înțeles cum vor putea să aibă un progres atât de mare cu o cantitate uriașă de armătură și beton ce trebuie turnată.
Spuneam de progres și informația primită este aceea că ritmul de montare a șinelor de tramvai va fi unul chiar uriaș: 500 de metri la fiecare trei zile. Da, ați citit bine, adică 1 km de șină în 6 zile dacă vreți. În fine, vom trăi și vom vedea, vom fotografia și vom afla cum se va face acest progres.
În zona sensului giratoriu (Intim) și la urcarea pe pod nu am mai văzut ieri niciun utilaj și niciun muncitor, toți fiind dislocați în Lunca Pomostului. Am primit asigurări că lucrarea este în termen, din nou mi s-a amintit că structura de rezistență a podului este intactă și nu e nevoie decât de lucrările de suprafață, lucrări ce vor fi efectuate în termen (graficul continuă să fie respectat, chiar dacă ploile și vremea rea îi cam întârzie puțin).
De la semafoarele mobile de la intrarea în Triaj (spun mobile pentru că acestea funcționează doar pe perioada de lucru a celor de la PORR, iar seara și peste noapte sunt scoase din uz) și până la OMV se lucrează la montajul armăturii pentru viitori stâlpi de susținere a firului de contact. Aceștia vor veni abia prin noiembrie și tot atunci vor fi montați. Am observat că la fiecare fundație, fie că e doar groapa sau e turnat deja cimentul, există o împrejmuire ca nu cumva cineva să se rănească intrând involuntar în ele. Ba săptămâna trecută, cineva (dintre cei de la PORR) m-a certat și mi-a spus că locul meu cu bicicleta e pe trotuar nu acolo. Mi-am cerut scuze, mi-am însușit critica și săptămâna aceasta… tot acolo am fost.
Buuun, am ajuns și la ultimul tronson aflat în lucru: OMV – UBB (Universitate). Pe un tronson atât de lung se vede foarte clar evoluția lucrărilor. Dacă în prima sa parte s-a finalizat excavația, săpătura și evacuarea materialului, după care a fost turnat și cilindrat balast, impermeabilizat cu folie albă și armătură din plasă și se așteaptă doar turnarea asfaltului, ca în celelalte zone, mai spre centru lucrurile încă sunt în fază incipientă. Încă nu a fost transportată toată șina veche (chiar dacă a fost scoasă și depozitată la marginea drumului), nu s-au scos toate dalele de beton și nici nu a început excavația, dar progresul este vizibil de la o săptămână la alta.
Se estimează că în aproximativ 2 săptămâni (funcție și de condițiile meteo) să se finalizeze zona și să se pregătească pentru montarea șinelor carosabile (adică peste care se poate circula), păstrându-se astfel 2 benzi pe sens ca până acum. Pentru mine, bucuria nu e prea mare cu încheierea acestor lucrări pentru va fi atacată o altă zonă, respectiv de la Muncitoresc spre centru.
Si pentru că săptămâna trecută un cititor m-a întrebat „Cum adică ceasul doar de două ori pe zi dă ora exactă“, vin acum cu precizarea că ceasul din Lunca Pomostului (de la podul de peste Bârzava), stă. Adică arată de două ori pe zi ora exactă. Poate municipalitatea va găsi resurse și pentru repararea acestuia, chiar dacă (am înțeles de la dvs) a mai fost reparat acum doi ani.
Cam atât pentru astăzi, dar înainte de final, comentarii și noutăți. Am auzit că Nelu Popa a păpat banii de tramvai și că bugetul pentru tramvai e aproape de zero, ceea ce îl va determina pe constructor să-și ia jucăriile și să oprească lucrările. Păi, Primăria Reșița nu a văzut și nici nu va vedea niciun ban din această lucrare. Ea este doar beneficiarul. Banii vin pe filieră europeană și sunt decontați direct către constructor, funcție de realizări palpabile nu scriptice. Informația este neadevărată și lucrările la tramvai nu numai că vor continua, dar se vor realiza până la termenul prevăzut în contract, adică decembrie 2023.
La capitolul noutăți (pe lângă montarea de săptămâna viitoare a țevii ductile în Micro 1), aș adăga începerea lucrărilor, tot de către PORR la un alt proiect: Reabilitarea infrastructurii rutiere a arterei de circulație Calea Timișoarei, de la intrarea dinspre Câlnic până la intrarea în Triaj. Startul se va da la începutul lunii viitoare (peste două săptămâni) cu montarea conductei de canalizare. Voi încerca să fiu prezent și pe acel tronson, atunci când vor începe lucrările și să vă țin la curent cu evoluția lor.
În rest, spor la treabă celor ce lucrează, răbdare celor ce sunt nevoiți să traverseze orașul, fie prin zona lucrărilor, fie pe una dintre centurile ocolitoare. A, și încă ceva: sunt din ce în ce mai puțini cârcotași și Gică Contra în ultima vreme la acest proiect, semn că ori au obosit, ori realitatea îi cam pune cu botul pe labe. Să aveți un sfârșit de săptămână liniștit.
Dan AGACHE
Stiati ca tronsonul de lucrari de la Universitate pana in Muncitoresc nu a fost licitat inca? Teoretic nu exista constructor inca. Interesati-va. Cat priveste daca va fi o banda sau 2 pentru masini vom vedea, voi ziceti ca 2 eu ca una pe sens. In Lunca.
Cert este ca merge mai greu a cam scazut ritmul s-au intins pe prea multi km deodata cu lucrarea. Insa daca sunt in grafic e OK. Numai nervii soferilor sa nu iasa din grafic…
Lucrarea a fost licitată pentru un singur tronson, până la Muncitoresc. O a doua licitație a fost câștigată de aceeași firmă și prevede un proiect de refacere a infrastructurii rutiere de la Câlnic până în triaj și achiziția de autobuze electrice și construirea a două stații de încărcare. Cât despre 1 sau 2 benzi, constructorul mi-a afirmat că pe toată lungimea tramvaiului se va circula pe 2 benzi pe sens. După ce finalizează pregătirea terenului până la Universitate se apucă de lucrare de la Muncitoresc spre centru. (aprox 2 saptămâni).
”constructorul mi-a afirmat că pe toată lungimea tramvaiului se va circula pe 2 benzi pe sens”
–
Două (în ”luncă”).
Două benzi pe sens însă una cu tramvai (și) în contra-sens.
Adică … non-sens.
Sau ”casă de pariuri” (ghici de unde vine tramvaiul bidirecțional?).
Eu inteleg dreptul la opinie/punct de vedere….dar atat timp cat este „out of scope” , cum e cazul extinctorului sau zeroului…..chiar nu inteleg de ce nu sunt blocate? Din avion se vede ca este rau intentionat…..si ca nu are nici macar 1% legatura cu realitatea tramvaiului…dar daca 20% din cei ce va citesc iau de bun ce spun acestia…deja e complicata situatia! Sincer….acest gen de comentarii nu isi au rostul sa fie vizibile! Multumesc…si va felicit pt articolele dvs la mod general…dar acest update de vineri imi umple inima de bucurie….si imi alina dorul:)
Multumim
CB chiar crezi ca nu am dreptul sa intreb daca va fi o banda sau doua pe sens la sfarsitul lucrarilor? Aduca daca voi face 15 minute sau o jumate de ora pana la Intim din Centru? Cu ce drept sa blocheze dreptul la informatie? Doar am intrebat cum dintr-o banda se pot face doua. Iar informatia mea de la primarie era ca nu s-a licitat inca tot traseul tramvaiului. Mai revizuieste-ti felul de a fi pls.
@CB
Dacă percepția dvs. asupra realității (tehnice) este diferită (sau „out of periscope”) ați avea și oarece argumente sau numai dogmatica (de ”busuioc”) gen ”umple inima” @ ”alină dorul”?
Și eu mulțumesc.
Totuși, la cât se estimează ca va costa un bilet de tramvai, cost net, fără subvenții?
Nimeni nu spune cine este publicul țintă al investiției și care este proiectul de interconectare cu celelalte cartiere ale orașului, prin care nu trece tramvaiul. Care va fi conexiunea de transport în comun in special cu aqualandul și malul din Mociur?
Numai să îl termine, până nu sunt redirecționate fondurile către Ukraina!